Gå til innhold

Hva er poenget med veimerkinger når de mangler om vinteren?


WarpX

Anbefalte innlegg

[...] skulle vi fjerna vegmerkinga måtte heile systemet blitt omlagt.

Det er jo dette som er hele poenget mitt. Vegmerkinga er borte vekk om vinteren. Så ifølge din logikk skal man legge om hele systemet vinterstid. Men dette skjer ikke, ergo kan den umulig være viktig, men bare til hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, følger ein min logikk vil ein ikkje fjerne vegmerkinga, korleis du kom fram til noko anna utifrå innlegget mitt kan eg ikkje forstå.

Og, som sagt, vegmerkinga er ikkje "borte vekk" om vinteren, sjølv dei plassan der den er heilt skjult vil den sitte i hukommelsen til mange av dei som køyrer der.

Lenke til kommentar

Om merkinga kan være helt skjult, så er noe annet irrelevant. De samme merkingene gjelder overalt og føret varierer også.

 

Om man er kjent på en plass eller by er også irrelvant. Skilt og veimerkinger som eksisterer på din hjemplass er ment for alle i landet.

 

Etter at du har forstått dette kan du lese min forrige post igjen mens du tenker deg om.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Skilt er skjult i mye mindre grad enn veimerkinger, og de er også mye viktigere. Derfor kan du ikke komme her og sammenlikne.

 

Disse turistene dine må nok finne seg i at vi faktisk bruker veimerking, men at den er skjult om vinteren mange plasser. Likevel kommer de til å klare seg fint.

Lenke til kommentar

Men, du sa nettopp at dersom vegmerkinga kan vere skjult er "noe annet irrelevant" , skilt kan også vere heilt skjult... I fjellpass med kraftig snøfall blir ofte skilt begravd i brøytekantane.

 

At vi har vegmerking er vel ikkje noko å finne seg i, det er dersom vi fjerner den turistane evt. vil få problemer.

Lenke til kommentar

Veimerking kan være mye mer skjult (over lange perioder, flere måneder) enn skilt noensinne kommer til å bli, og mindre viktigere.

 

Ikke noe å finne seg i? Huh? Hvem har sagt noe om at vi skal fjerne den?

 

Unnskyld meg, men er du bare her for å kverulere og trolle?

Lenke til kommentar

Veimerking kan være mye mer skjult (over lange perioder, flere måneder) enn skilt noensinne kommer til å bli, og mindre viktigere.

 

Ikke noe å finne seg i? Huh? Hvem har sagt noe om at vi skal fjerne den?

Men, det du sa var at dersom den i det heile tatt kan vere skjult er den unyttig, uttrykk deg klarare.

Eg er åpen for korleis du på ein økonomisk måte vil legge om vegnettet til å fungere uatn vegmerking. Eg tenkjer da spesielt på, som tidligare nevnt, rundkøyringer, kryss og fleirfeltsvegar.

 

Du sa sjølv at den bør fjernast:

Om man klarer seg godt uten dem på vinteren, så klarer man seg uten dem på sommeren også. Altså unødvendige, og burde vært fjernet. Alle andre argumenter er logikkbrister.

Lenke til kommentar

Veimerking kan være mye mer skjult (over lange perioder, flere måneder) enn skilt noensinne kommer til å bli, og mindre viktigere.

 

Ikke noe å finne seg i? Huh? Hvem har sagt noe om at vi skal fjerne den?

Men, det du sa var at dersom den i det heile tatt kan vere skjult er den unyttig, uttrykk deg klarare.

Jeg kan ikke finne at jeg har brukt ordet "unyttig" i noen sammenheng. Og hva har det med det jeg sa der å gjøre?

 

 

Du sa sjølv at den bør fjernast:

Om man klarer seg godt uten dem på vinteren, så klarer man seg uten dem på sommeren også. Altså unødvendige, og burde vært fjernet. Alle andre argumenter er logikkbrister.

Ok, det er en stund siden. Da tviler jeg sterkt på at de turistene ville vært hjelpeløse, siden skiltene tilstrekkelige. F.eks. sperrelinje = skilt med forbikjøring forbudt, da har vi jo redundans.

Lenke til kommentar

Sjekk resten av tråden, der finner du svaret mitt. Og om det er så mange, hvorfor går du ikke ut og tar bilde av et akkurat nå?

Dersom ein ser på resten av tråden ser ein at argumenta dine ikkje skiller mellom skilt og vegmerking, dvs. argumenta dine for å fjerne vegmerkinga kan like godt brukast som argument for å fjerne skilt.

Så vi skal basere oss på tilfella akkurat no? Hvis eg går utendørs no og det ikkje er snø som dekker vegmerkinga, så beholder vi den?

Lenke til kommentar

Du må være blind om du ikke ser argumentene. Synes ikke jeg har gjort annet enn å argumentere for dette.

 

Så klart vil du finne en vei som er bar en eller annen plass. Men spørsmålet mitt i forrige post fokuserte på at det er mye mer sjanse å finne en vei dekt med snø enn et skilt. Hvor vanskelig er det å fatte og forstå dette, herr kverulant?

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Du må være blind om du ikke ser argumentene. Synes ikke jeg har gjort annet enn å argumentere for dette.

 

Så klart vil du finne en vei som er bar en eller annen plass. Men spørsmålet mitt i forrige post fokuserte på at det er mye mer sjanse å finne en vei dekt med snø enn et skilt. Hvor vanskelig er det å fatte og forstå dette, herr kverulant?

Eg prøver å få fram at du må endre argumenta dine, ellers kan dei som sagt like godt brukast om skilt.

Lenke til kommentar

Et alternativ til oppmerket kanalisering ved tilfart og i selve kryssområdet, er fysisk kanalisering. Forskning viser at oppmerket kanalisering gir lavere risiko enn fysisk kanalisering, også på vinteren.

 

OT:

SVV har vel klare regler for når man skal ha fysisk kanalisering. Husker ikke akkurat når det slår inn, men jeg innbiller meg at skillet går ved skiltet hastighet 50 eller 60 km/t.

 

Sånn til resten av diskusjonen vil jeg anta at det beste ville være å fjerne merking av felt og midtdeler ved lite eller ingen trafikk, slik at man ikke fikk markerte hjulspor i asfalten. Mange folk er latterlig dårlig på å plassere bilen på sin side av vegen uten midtmerking. Om vinteren viser hjulsporene i snøen hvor det er fornuftig å ligge.

Lenke til kommentar

Eg prøver å få fram at du må endre argumenta dine, ellers kan dei som sagt like godt brukast om skilt.

Dine (og andres) forsøk på å gjøre akkurat disse argumentene "ugyldige" har lykkes veldig dårlig :) Jeg er ikke fremmed for å endre mening og synspunkter på ting, det er derfor jeg er på dette forumet - fordi det er bra å få innspill fra andre. Men i denne tråden står vi nok fast.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Eg prøver å få fram at du må endre argumenta dine, ellers kan dei som sagt like godt brukast om skilt.

Dine (og andres) forsøk på å gjøre akkurat disse argumentene "ugyldige" har lykkes veldig dårlig :)Jeg er ikke fremmed for å endre mening og synspunkter på ting, det er derfor jeg er på dette forumet - fordi det er bra å få innspill fra andre. Men i denne tråden står vi nok fast.

Det er vel nettopp det du er... INGEN tvil om at veimerking er til stor hjelp i HELE perioden der veiene ikke er snødekte, for motorveier er det nesten hele vinteren.

 

Da sier det jo seg selv at veimerking er nødvendlig og IKKE åpent for subjektive meninger.

 

Eneste subjektive meningene jeg kan se er at å redde liv på sommeren ikke er like viktig som på vinteren men den er vel alle enige i, kanskje bortsett fra deg.

Lenke til kommentar

Eneste subjektive meningene jeg kan se er at å redde liv på sommeren ikke er like viktig som på vinteren men den er vel alle enige i, kanskje bortsett fra deg.

Livredning er ekstra viktig på sommeren, fordi trafikken er ekstra stor da. På noen veier er det mer enn dobbelt så mye trafikk om sommeren enn om vinteren. Da sier det seg selv at det blir mye større risiko og større behov for god og sikker veimerking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...