hean Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Slik er det ihvertfall her oppe. Og folk som trenger en midtstripe å navigere etter bør kanskje levere inn førerkortet sitt. Midtstripene har jo også annen funksjon, nemlig informasjon. Det finnes jo mye annet artig som males på veiene også, f.eks. piler. Disse blir borte vekk på vinteren, ihvertfall her. Dermed kan de ikke betraktes som annet enn ren "luksus". Den tiden midtstripene gjør mest mulig nytte er høstkvelder der mørk asfalt suger lyset fra bilen, da er midtstripene gode å ha. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) TS: Hva er galt med veimerking så lenge den synes ved bar vei? Skal vi kutte ut enkelte sikkerhetstiltak bare fordi de ikke fungerer like godt hele året? Logikken din er i beste fall ulogisk. Er vel ikke akkurat noe galt i det, men den er ganske unødig når bilistene klarer seg fint uten denne infoen på vinterstid. Jeg kan jo så klart se den praktiske nytten som nevnt i posten ovenfor, men jeg tenkte i utgangspunktet mest på informasjonen som blir gitt (korte/lange striper, sperrelinje, stiplet kantlinje, fotgjengerfelt (uten skilt!) osv). Hvorfor skal info være mindre viktig på vintertid? Jeg forventer å se selvlysende maling oppå snøen om denne veimerkingen er seriøst ment. Endret 15. februar 2010 av WarpX Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hvorfor skal info være mindre viktig på vintertid? Det er det ikke... Jeg forventer å se selvlysende maling oppå snøen om denne veimerkingen er seriøst ment. Begynner vel å bli litt useriøst med slike kommentarer. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Hvorfor skal info være mindre viktig på vintertid? Det er det ikke... Det er jo nettopp det den er fordi vi ikke ser den (den mangler). Jeg forventer å se selvlysende maling oppå snøen om denne veimerkingen er seriøst ment. Begynner vel å bli litt useriøst med slike kommentarer. Det som er useriøst er at du bemerker sånt og ikke fatter og forstår at det er satt på spissen fra min side. Endret 15. februar 2010 av WarpX Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Det er jo nettopp det den er fordi vi ikke ser den (den mangler). Mener du seriøst fordi at noe "kun" hjelper i ca 8 mnd i året kan vi like godt droppe det helt? Det som er useriøst er at du bemerker sånt og ikke fatter og forstår at det er satt på spissen fra min side. Med slike rare standpunkt angående veimerking har det vel ikke vært noe mer merkelig at du faktisk mente man skulle male striper på snø. Endret 15. februar 2010 av Nasciboy Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Det er jo nettopp det den er fordi vi ikke ser den (den mangler). Mener du seriøst fordi at noe "kun" hjelper i ca 8 mnd i året kan vi like godt droppe det helt? Ja, for på hvilken måte hjelper den infomessig sett når de samme bilistene klarer seg fint uten merkingen ellers? Og det er mindre enn 8 mnd, les hva en fyr fortalte lengre frem i tråden. Den rent visuelle virkningen er en annen sak. Det som er useriøst er at du bemerker sånt og ikke fatter og forstår at det er satt på spissen fra min side. Med slike rare standpunkt angående veimerking har det vel ikke vært noe mer merkelig at du faktisk mente man skulle male striper på snø. At du synes min mening er rar får være ditt problem. Du er tilgitt Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Ja, for på hvilken måte hjelper den infomessig sett når de samme bilistene klarer seg fint uten merkingen ellers? Og det er mindre enn 8 mnd, les hva en fyr fortalte lengre frem i tråden. Den rent visuelle virkningen er en annen sak. Det er nettop det, de fleste billister klarer seg fint i de aller aller fleste situasjonene men enkelte tilfeller er de bra å ha og de verste tilfellene oppstår når det IKKE er snø. Vi kan snu det på hodet og spørre... har stripene berget liv? På verdensbasis, GARANTERT! Men fordi stripene ikke har virkning når det er snø kan jo likevel de som overlevde på grunn av stripene på sommeren også bare graves ned. Det er jo egentlig det du sier.... At du synes min mening er rar får være ditt problem. Du er tilgitt Puh, da får jeg sove i natt også Endret 15. februar 2010 av Nasciboy Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Vi kan snu det på hodet og spørre... har stripene berget liv? På verdensbasis, GARANTERT! Men fordi stripene ikke har virkning når det er snø kan jo likevel de som overlevde på grunn av stripene på sommeren også bare graves ned. Det er jo egentlig det du sier.... Det som er så gøy er at du ikke har noen kilder å vise til når det gjelder dette. Info gitt via veimerkinger er bare ment som supplerende. Endret 26. februar 2010 av hernil Fjernet kommentar på slettet innlegg Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Det som er så gøy er at du ikke har noen kilder å vise til når det gjelder dette. Info gitt via veimerkinger er bare ment som supplerende. Det som er enda mer gøy er at du vet det er meget sannsynlig og tar du ikke det til ettertrakning at veimerking faktisk redder liv når veiene er bare beviser du bare mine mistanker om at du kun opprettet tråden for å være vanskelig... Men det er lov det også, uansett ender nok vår diskusjon her. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Fytterakker'n for noe tøys. Det er da et kjent faktum at mange årlig blir påkjørt i fotgjengerfelt, selv om det er både vegmerking-, og skiltet på stedet. Altså; selv med både tydlig vegmerking, og skilting så blir folk påkjørt. Hva tror du hadde skjedd da, om man hadde fjernet fotgjengerfeltene helt? Ja, om vinteren er det dessverre slik at man ikke alltid ser vegmerkingen, og da må man istedet være ekstra bevisst på skilting, kjøre forsiktigere, og viktigst; kjøre mer etter forholdene. Men hvor i huleste er det du får ideen fra; om at vegmerking derfor ikke har noe poeng? ??? Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Det som er enda mer gøy er at du vet det er meget sannsynlig og tar du ikke det til ettertrakning at veimerking faktisk redder liv når veiene er bare beviser du bare mine mistanker om at du kun opprettet tråden for å være vanskelig... Synd at du ikke utdyper det da. Jeg opprettet tråden for å peke på en inkonsekvens som har irritert meg lenge. Deretter utartet den til dette. Men det er lov det også, uansett ender nok vår diskusjon her. If you wish. Fytterakker'n for noe tøys. Neida, neida, det er bare du som må dirigere hjernebølgene litt annerledes Det er da et kjent faktum at mange årlig blir påkjørt i fotgjengerfelt, selv om det er både vegmerking-, og skiltet på stedet. Altså; selv med både tydlig vegmerking, og skilting så blir folk påkjørt. Hva tror du hadde skjedd da, om man hadde fjernet fotgjengerfeltene helt? Ehhh... da er det ikke noe fotgjengerfelt lengre. Om du tenker kun på merkingen så er jo skiltene der, og de spiller en vesentlig rolle på vinterstid. De som ikke er skiltet, men bare merket på veibanen er jo så og si borte nå på vinteren. Ja, om vinteren er det dessverre slik at man ikke alltid ser vegmerkingen, og da må man istedet være ekstra bevisst på skilting, kjøre forsiktigere, og viktigst; kjøre mer etter forholdene. Men hvor i huleste er det du får ideen fra; om at vegmerking derfor ikke har noe poeng? ??? Siden oppmerkingen varer ganske kort tid, slites og ikke er på plass over alt (selv om det er sommer og bart) så har bilistene lært seg å følge med på skiltingen istedet. Men jeg går med på at det er bra med malinga om veibanen er mørk, er da ikke helt fremmed for å endre mening ut fra hvilke innspill jeg mottar (i motsetning til visse andre). Endret 26. februar 2010 av hernil Fjernet kommentar på slettet innlegg Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Vi kan snu det på hodet og spørre... har stripene berget liv? På verdensbasis, GARANTERT! Men fordi stripene ikke har virkning når det er snø kan jo likevel de som overlevde på grunn av stripene på sommeren også bare graves ned. Det er jo egentlig det du sier.... Det som er så gøy er at du ikke har noen kilder å vise til når det gjelder dette. Info gitt via veimerkinger er bare ment som supplerende. Kan ikke du komme med noen info som viser at det ikke hjelper med veimerking? Ville du si at hvis veimerking reddet 1 liv så var det verdt det? Selv om den ikke kan ses på vinteren? Endret 26. februar 2010 av hernil Fjernet sitat av kommentar på slettet innlegg Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Du mener altså man skal slutte med midtstriper fordi vi har mye snø noen måneder hvert år?Hva med alle andre månedene det ikke ligger snø på veien da? Og alle fotgjengerfelt skal være skiltet, så dette er en mangel du kan varsle de ansvarlige om, så burde det bli utbedret. Om man klarer seg godt uten dem på vinteren, så klarer man seg uten dem på sommeren også. Altså unødvendige, og burde vært fjernet. Alle andre argumenter er logikkbrister. Klarer seg godt uten? Møter da ofte folk som kjører midt i veien på vinteren fordi de ikke har noen linjer å kjøre etter. Bare ta en titt på en parkeringsplass også. Det er overraskende få som klarer å parkere når de ikke har noen linjer de må stå imellom. Man klarer seg jo uten mye rart, men er det dermed sakt det bør fjernes for det?Som sagt gjør de jo sin nytte største delen av året, og jeg synes vel det ikke er noe som taler for akkurat hvorfor disse bør fjernes. Det er teoretisk mulighet for at det er snø og is i veibanen i minst 6 mnd/år. Når snøen forsvinner så er oppmerkingene ganske slitt vekk, og det tar tid før det males nye. Dermed krymper antall måneder man får nyttiggjort seg disse betydelig inn, og da ser jeg ikke helt poenget med dem. Om de fjernes så spares det penger ved at de ikke må males igjen. 6 måneder i året hvor snø og is dekker veimekringa? Unnskyld meg, men tror på på det der selv? Så mye som det saltes er det oftere bar vei på vinterstid på de veiene der folk flest ferdes. Jeg nekter å tro at dere i Bodø også har hatt snø/isdekte veier siden oktober så mildt som dere har hatt det i store deler av vinteren. Nå er det som regel ikke merka så mye i hjulspora heller, så det tar jo noe tid før merkingene slites bort. Dersom det i tillegg er snø og is over merkingene tar det enda lenger tid. Merkingene er også med på å skape det ryddigere og tryggere i trafikken, ved at man i god tid kan legge seg i rett fil før videre kjøring, man ser kanten på veien osv. Hadde man fjerna midtstripene hadde nok enda fler lagt seg mer midt i veien, noe som kunne ført til en økning i møteulykker. Slik det er mange steder i dag har man jo rifta linjer så man våkner litt om man skulle dabbe av. Lenke til kommentar
trra Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Nei det kan man ikke. Jeg kan gi deg flere grunner: 1) Skiltene er viktigere enn merking på veien. 2) Skiltene er kun dekket av snø over en kortere periode. 3) Det hører til sjeldenhetene. 4) Det er enkelttilfeller i motsetning til snødekte veier over hele landet. Jeg vet ikke hvorfor jeg gidder å forklare dette til deg, for det er så innlysende. Selv om skiltene er viktigere, ikke tildekt med snø like lenge og det er litt oftere man ser snø på veimerking kan man fremdeles sammenligne det. Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Et alternativ til oppmerket kanalisering ved tilfart og i selve kryssområdet, er fysisk kanalisering. Forskning viser at oppmerket kanalisering gir lavere risiko enn fysisk kanalisering, også på vinteren. Lenke til kommentar
inflames662 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Veimerking i Norge er generelt VELDIG dårlig. De merker opp en ny vei og etter 6 mnd er mye av merkinga allerede slitt bort. Selv på sommerstid. Man kan ofte irritere seg kratig over folk som legger seg i feil fil, men er de ikke lokalkjent er det ikke rart de ikke veit hvilken fil de skal ligge i. Kunne egentlig droppa merking av veien over hele fjøla, er jo så elendig uansett. Fatter ikke hvorfor man skal spikke og spare på den malinga, mens det i andre land som f. eks Tyskland er tydelig merka HELE tiden, selv om det finnes 53 millioner biler der.... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Veimerkingen fungerer helt utmerket og bidrar til bedre sikkerhet i mesteparten av året. Da er det meningsløst å kutte dem ut fordi de ikke synes noen måneder om vinteren. Og, her i Trondheim er det snøfrie hovedveier om vinteren. På disse veiene synes veimerkingen godt selv midt på vinteren. Det er også midt på sommeren at trafikken er størst, og man har størst behov for veimerking og andre sikkerhetstiltak. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Tre off topic innlegg forsvant og et par poster med kommentarer ble redigert. Husk at man kan rapportere hvis man snubler over ting som ikke hører hjemme i tråden. Tilbakemeldinger på rapportering tas på PM og ikke i tråden Lenke til kommentar
Runar Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Er vel ikke akkurat noe galt i det, men den er ganske unødig når bilistene klarer seg fint uten denne infoen på vinterstid. Jeg kan jo så klart se den praktiske nytten som nevnt i posten ovenfor, men jeg tenkte i utgangspunktet mest på informasjonen som blir gitt (korte/lange striper, sperrelinje, stiplet kantlinje, fotgjengerfelt (uten skilt!) osv). Hvorfor skal info være mindre viktig på vintertid? Jeg forventer å se selvlysende maling oppå snøen om denne veimerkingen er seriøst ment. Jeg forstår problemstillingen din, selv om jeg ikke kan si meg helt enig i at å fjerne veimerking er riktig løsning. Her i området (Østlandet) dekker ofte snøen veimerkingen, noe som får bilistene til å kjøre på en måte som føles mer naturlig, mens med bar veibane følger (nesten) alle veimerkingen og holder seg innenfor kant- og midtlinjene. Dette ser man tydelig når midtlinjen kommer til syne i et av hjulsporene. Hvordan dette skal tolkes lar jeg mer kvalifiserte personer ta seg av, men når flertallet av bilistene forandrer kjørestil når veimerkingen er skjult, da bør man kanskje vurdere å forandre på merkingen. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Vegmerkinga er til god hjelp når den ikkje er skjult, i store delar av landet er dette nesten heile året, i byar og på mykje brukte vegar vil vegmerkinga synast sjølv når det er snø pga. måking kombinert med tung trafikk. I motsetning til skilt gir vegmerking kontinuerlig informasjon og er dermed ikkje noko du kan unngå å oppfatte. Spesielt i større kompliserte anlegg som store rundkøyringer, kryss og fleirfeltsvegar gir vegmerkinga nødvendig informasjon om korleis bilistane skal plassere seg, skulle vi fjerna vegmerkinga måtte heile systemet blitt omlagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå