Kynxx Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hei. Jeg vet ikke om det jeg skriver nå er postet i riktig del av forumet, men jeg prøver.. Min pc fungerer, jeg skriver posten med den i dette øyeblikk. Det som forstyrrer meg er at siden før jul har jeg opplevd at kjernetempraturene (tempraturene målt i core temp) har vist seg å hoppe alt fra 25 grader og opp til 55 grader på ett enkelt sekund. Jeg ser dette tilogmed når jeg surfer vanlige nettsider, iallfall disse med flash reklame osv. Hva kan dette ha seg av? Jeg har strammet festebrakettene på hovedkortet for sikkerhetsskyld hardware: AMD Athlon 6000+ x2 @ 3 GHZ (stock og aldri overklokket) MSI SLI platinum K9 (nforce 570) stock kjøler / zalman kjøler, har byttet frem og tilbake mellom disse for å se forskjell. cpu oppfører seg dønn likt hos begge. nvidia 6500 (ræva skjermkort, men dette er en filserver pc som kun deler stasj via LAN) resten av pc er ikke så viktig da dette ikke har noe med cpu tempraturer og gjøre. Jeg har sjekka om kabling og kontakter er tilkoblet skikkelig sånn at cpu og hk får nok strøm. Kanskje bør jeg bytte ut hk og cpu? Husker å ha opplevd dette tidligere med en annen pc jeg hadde. denne bestod da av et msi hk og en amd socket 939, athlon 3700+. Den cpuen hadde da fått svidd seg bittelitt på et par pinner og hadde VELDIG varierende tempraturer. PS: Håper på svar før sommeren da riggen min nå får iskald luft fra utsiden på huset og kjøles ned ganske effektivt nå som det er -10 grader ute. Lenke til kommentar
arr1000 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Det kan være feilmåling. Jeg har ett Msi hovedkort og temperaturen endrer seg med prosessorens belastning. Hvis jeg belaster prosessoren med Prime 95 til 100% og så å slå av belastningen, synker temperaturen øyeblikkelig 20`C. Det tyder på at temperaturfølerne påvirkes av støy eller felles jordingsveier som gjør at det blir feilmåling. Prøv å se om temperaturen endrer seg øyeblikkelig ved å slå på og av belastningen av prosessoren mens du overvåker temperaturen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Jeg har samme prosessor og chipsett som deg og prosessortempen har hatt slike småhikker siden maskina var ny i oktober 2007 og holder fortsatt på om jeg titter i både gigabyte monitoren eller everest. At prosessorkjærnene skulle øke tempen med 20 grader over 0,2 sekunder så er det feillesning for det skal litt energi til for å klare en slik temperaturøkning mot prosessorkjøleren. Så slik jeg ser det er det bare å ta det med ro for det skal være slik. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Takker for svarene. Jeg kommer til å behandle maskina der som normalt frem til den ikke orker mer, meeeen jeg skal likevel kjøpe en amd am2 cpu og ha liggende sånn i tilfelle noe ryker her koster ikke mange kronene for å få tak i noe billigere og bedre i dag i forhold til de 2000 kronene jeg blåste vekk på min nåværende cpu for 3-4 år siden.. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Neida. Den har begynt å slå seg av pga varme. Så dette er nok ikke helt normalt. Jeg kjøper ny cpu så fort jeg får muligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå