Altobelli Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Går nå 1-året på VGS, og sliter litt med å finne ut om jeg skal ta Fysikk eller Kjemi (blir da FYS1 og KJEMI1-2) Jeg skal ta S1-S2, altså ikke R-matte. Hvilket av de to fagene ville dere anbefalt? Grunnen til at jeg stusser litt på Fysikk er at jeg har hørt at det blir vanskelig sammen med S-matte. Anyone? Lenke til kommentar
Okse_ku Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Er du god i matte eller flink til å huske formler så er fysikk bedre. Kjemi er mest forståelse av hvordan stoffer reagerer samt litt regning. Selv ville jeg ha anbefalt kjemi til deg siden du tar S-matte, men dette er egentlig opp til deg; hva liker du best. Spør rådgiveren din eller ta en prøve time, evt. kikk litt gjennom bøkene. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Enig med okse-ku. Jeg har nå Kjemi 2, Fysikk 2 og R2. Noen i fysikklassen har S-matte, og de henger litt etter når det gjelder vektorregning, derivering, og enkelte funksjoner som ikke blir introdusert i S-matte. I kjemi er det svært enkel matematikk, og det går mer på forståelse av reaksjoner og stoffers egenskaper. Mulig du synes at Kjemi 1 er litt kjedelig, mye teori og ikke så mye lab. Kjemi 2 er derimot veldig masse lab, med mye analyse, som er kjempemoro hvis du liker å jobbe med den slags Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Jeg har begge fagene nå og jeg synes at kjemi er ganske så kjedelig, dog blir det kanskje annerledes hvis du er heldig med læreren. Fysikk, derimot, er interresant, og regningen er ikke så vanskelig som folk skal ha det til, faktisk er den ganske lett. En kompis av meg har S-matte sammen med fysikk og han har null problemer. Regningen i fysikk går på ganske enkle formler og manipulering av dem, mens kjemi avhenger mer av grundig forståelse av begreper. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 hmm ok, noen som vet om alle ingeniørstudier krever R1 og R2? Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Alle ingeniørstudier krever vel ikke R matte, men hvis du klarer og orker det er det vel en stor fordel. går selv i første klasse og skal ha R matte, fysikk og kjemi. Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Kjemi er et fag som gjerne krever litt mer arbeid enn det fysikk gjør, forutsatt at du er flink i matte. Forstår du formlene i fysikk så er det ikke et vanskelig fag. Kjemi på en annen side krever mye pugging. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Det er ikke særlig mye pugging i kjemi. Man lærer det man trenger ved hjelp av en kombinasjon av oppgaver og elevøvelser. Jeg har aldri vært nødt til å sitte stille å pugge kjemi. Jeg synes matte et er greit fag, men allikevel synes jeg kjemi er lettere enn fysikk. Det kommer også litt an på interessene dine. Hvis du vet allerede nå at du vil gå veier som ingeniør o.l, så er jo fysikk et krav. Hvis du heller mer mot medisin/tannlege/veterinær, så må du ha kjemi. Alle siviningeniørlinjer på NTNU krever R2, men ikke fysikk 2. Men de jeg har snakket med som går der, sier det er en fordel å ha hatt fysikk i begge årene. Jeg har begge fagene nå og jeg synes at kjemi er ganske så kjedelig, dog blir det kanskje annerledes hvis du er heldig med læreren. Fysikk, derimot, er interresant, og regningen er ikke så vanskelig som folk skal ha det til, faktisk er den ganske lett. En kompis av meg har S-matte sammen med fysikk og han har null problemer. Regningen i fysikk går på ganske enkle formler og manipulering av dem, mens kjemi avhenger mer av grundig forståelse av begreper. Avhenger om du har Fysikk 1 eller 2. Det er uten tvil en fordel å ha R-matte i fysikk. Vår fysikkbok tar utgangspunkt i at man skal kunne blant annet integrasjon, noe S-matteelevene ikke lærer om. Det kommer jo så klart an på hvor høyt man sikter også. Men jeg tror det er vanskeligere å få 6 i fysikk 2, uten R-matte. Endret 14. februar 2010 av Martin-sama Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Ah, ok Etter mye tenking tror jeg vitterlig jeg går for R1 og R2, samt FYS1 blant realfagene - samt Samfunnsøkonomi og int. engelsk. Får heller ta opp igjen kjemi etter vgs om jeg plutselig skulle få interessen for tannlegestudiet/medisin, men for øyeblikket bikker det mer mot ingeniørstudiet/økonomi Endret 14. februar 2010 av mentalitet Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Alle siviningeniørlinjer på NTNU krever R1 (S1 + S2), men ikke R2. Feil, i tillegg må du minst ha karrakteren 4 i R2 for å oppfylle kravet. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Alle siviningeniørlinjer på NTNU krever R1 (S1 + S2), men ikke R2. Feil, i tillegg må du minst ha karrakteren 4 i R2 for å oppfylle kravet. Beklager! Husket feil! Mente at ingen studier krever Fysikk 2! R2 er krav derimot. Takk for rettelse. Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Det er ikke særlig mye pugging i kjemi. Man lærer det man trenger ved hjelp av en kombinasjon av oppgaver og elevøvelser. Jeg har aldri vært nødt til å sitte stille å pugge kjemi. Jeg synes matte et er greit fag, men allikevel synes jeg kjemi er lettere enn fysikk. Det kommer også litt an på interessene dine. Hvis du vet allerede nå at du vil gå veier som ingeniør o.l, så er jo fysikk et krav. Hvis du heller mer mot medisin/tannlege/veterinær, så må du ha kjemi. Det er ingen ingeniørstudier som krever R2, alle siviningeniørlinjer på NTNU krever R1 (S1 + S2), men ikke R2. Men de jeg har snakket med som går der, sier det er en fordel å ha hatt R2. Jeg har begge fagene nå og jeg synes at kjemi er ganske så kjedelig, dog blir det kanskje annerledes hvis du er heldig med læreren. Fysikk, derimot, er interresant, og regningen er ikke så vanskelig som folk skal ha det til, faktisk er den ganske lett. En kompis av meg har S-matte sammen med fysikk og han har null problemer. Regningen i fysikk går på ganske enkle formler og manipulering av dem, mens kjemi avhenger mer av grundig forståelse av begreper. Avhenger om du har Fysikk 1 eller 2. Det er uten tvil en fordel å ha R-matte i fysikk. Vår fysikkbok tar utgangspunkt i at man skal kunne blant annet integrasjon, noe S-matteelevene ikke lærer om. Det kommer jo så klart an på hvor høyt man sikter også. Men jeg tror det er vanskeligere å få 6 i fysikk 2, uten R-matte. Kvalitativ analyse er et godt eksempel på hvor man må pugge i kjemi, men nok om det. Kjemi er et veldig enkelt fag å forstå, men man må jobbe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå