Nitrius Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Er vel et ganske så enkelt spørsmål, men bare lurer på om jeg har forstått det riktig. Universet er alt, og innenfor universet har vi galakser, en galakse er vår egen som vi har kalt melkeveien, innenfor hver enkelt galakse, har vi stjerner, vår stjerne er solen, og innenfor hver stjerne har vi planeter, har jeg forstått oppbygningen av universet riktig her? Er vel også slik at ikke alle stjerner har planeter? Lenke til kommentar
reminett Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Det er ikke planeter inne i stjerner. Stjerner består av fast masse og gass. Sorte hull oppstår når veldig store stjerner (mye større enn solen) får ubalanse mellom gass og masse. Dersom gassen "forsvinner", vil massen i stjernen trekke seg til hverandre og til slutt danne et sort hull. Dette er selvsagt en veldig enkel måte å si det på. Man antar at sentrum av galaksene består av et ekstremt stort sort hull, som er med på å holde planetene i bane. Utenom den biten med stjerner, så har du det riktig. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Hva kaller vi delen av rommet jorden (sola, pluto, mars osv.. også for den del) er i da? Mente ikke at det var planeter inni en stjerne, mente at planeter svever rundt en stjerne, ble litt dårlig forklart, hehe. Edit: Et solsystem såklart, regner jeg med? Edit2: Så da blir riktig oppbygging av universet: Universet->Galakser->Sol systemer->Planeter? Edit3: Er det slik at en stjerne ikke alltid behøver å være en del av et sol system? Altså bare en stjerne "helt alene"? Endret 14. februar 2010 av Nitrius Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Galakse Les litt der du... Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Hehe, var der jeg titta før jeg startet tråden faktisk, ble litt usikker bare, så trengte noen til å fortelle meg om jeg har forstått det riktig eller ikke. Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hehe, var der jeg titta før jeg startet tråden faktisk, ble litt usikker bare, så trengte noen til å fortelle meg om jeg har forstått det riktig eller ikke. Universet er ihvertfall noe av det mest interessante man kan studere og lese om. En pussig ting er at man antar universet er ca 14 milliarder år. Til tross for at masse IKKE kan oppnå høyere hastighet enn lyset mener man universet er ca 100 milliarder lysår i diameter, hvordan det er mulig skjønner jeg ikke. Er slikt av interesse kan du også studere litt om "mørk materie" og "antimaterie". Lenke til kommentar
HValder Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/File:Universe...ation)_001.jpeg Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Universet har vel alltid interessert meg, dog er ikke noe jeg går rundt å tenker på daglig. Samt spørsmål om det finnes andre der ute. Edit: @HValder, flott illustrasjon, takk =) Endret 14. februar 2010 av Nitrius Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Til tross for at masse IKKE kan oppnå høyere hastighet enn lyset mener man universet er ca 100 milliarder lysår i diameter, hvordan det er mulig skjønner jeg ikke. En vanlig misforståelse, relativitetsteorien sier at masse ikke kan gå fortere enn lyset, men her er det snakk om at rommet imellom materien "strekker" seg. hehe, tror jeg, da.. Endret 14. februar 2010 av toro2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 http://www.newgrounds.com/portal/view/525347 Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 En vanlig misforståelse, relativitetsteorien sier at masse ikke kan gå fortere enn lyset, men her er det snakk om at rommet imellom materien "strekker" seg. hehe, tror jeg, da.. Hehe, vet det en slags teori som sier det MEN likevel føler jeg at ting må bevege seg likevel om rommet i mellom strekkes. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Man kan forestille seg at du limer noen småmynter på en ballong, for så å båse opp ballongen.. Da har man en fin analogi på universets ekspansjon og galaksene dens. Genial link, forresten. Endret 14. februar 2010 av toro2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Man kan forestille seg at du limer noen småmynter på en ballong, for så å båse opp ballongen.. Da har man en fin analogi på universets ekspansjon og galaksene dens. Nettopp, og da MÅ myntene bevege seg i tekt med at ballongen øker i volum. Genial link, forresten. Takker, setter jo ting litt i perspektiv. Mye å se hvis man tar seg god tid Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Nettopp, og da MÅ myntene bevege seg i tekt med at ballongen øker i volum. De beveger seg vel på en eller annen måte, men ikke noe særlig i forhold til ekspansjonen, og uansett aldri i lysets hastighet. hehe, men jeg skal passe meg litt.. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Ordet universet brukes om flere ting. En astronom kan bruke ordet universet hovedsaklig om det observerbare universet, altså alt vi kan se fra vår plassering i universet. En kosmolog kan bruke ordet i sin rette mening, altså "hele" universet. En string teoretiker kan kanskje bruke ordet universet om bobla vi bor i (må ikke forveksles med det observerbare universet) og bruker multiverset som ord for det hele. Så ordet har forskjellige meninger i forskjellig kontekst, men i sin rette mening så betyr det "alt som er" eller noe til den effekt. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hehe, vet det en slags teori som sier det MEN likevel føler jeg at ting må bevege seg likevel om rommet i mellom strekkes. Og den alminnelige logikk strekker ikke til. Selv om du føler at det MÅ være slik, eller at DU ikke klarer å tenke deg til noe annet, er det ikke dermed sagt at det ikke kan være slik. Vanlige mannen i gata har ikke noe forhold til høye hastigheter, så tenke seg at en bil aldri, aldri i livet kan nå lysfarten, gir ikke mening. Fordi han er lært opp til at, og ser derfor logisk på at akselerasjon og fart er lineært, og at ved en konstant akselerasjon, så vil en nå enhver hastighet. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hvor langt ut kan vi se med det blotte øye? Kan vi se ut av melkeveien? Altså stjerner i andre galakser enn vår egen, eller er det selve galasksene vi ser? Jeg klikket på linken over og tolket det sånn at det er mulig. En annen ting er at galakser alltid er spiral tegnet med noe lysende i midten. Hva er det der? Etter det jeg har forstått er det kraftig Gammastråling, men hva lager dette? Når det gjelder ballongpratet kan jeg også nevne at denne utvidelsen akslererer. Når det kommer til dark materie, så synes jeg fotoner er litt interesangt, hva holder egentlig lyset sammen? Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Hvor langt ut kan vi se med det blotte øye? Kan vi se ut av melkeveien? Altså stjerner i andre galakser enn vår egen, eller er det selve galasksene vi ser? For det meste stjerner i Melkeveien, men tror det også er snakk om et par nærliggende galakser. En annen ting er at galakser alltid er spiral tegnet med noe lysende i midten. Hva er det der? Etter det jeg har forstått er det kraftig Gammastråling, men hva lager dette? Ikke alle galakser er spiralformet. "Smørøyet" i midten kommer av at stjernene er tettere sammen i sentrum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå