Gå til innhold

Er 1080p det meste øye kan se?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ytterst få digitale kinoer her i landet som kjører 4k, så den gjennomsnittlige digitale kinoen har marginalt større oppløsning enn 1080p, digital 2k gir bare 4% mer.

Kan du forklare den nærmere...

1. Har aldri hørt om kinooppløsning på 2K

2. Hvis det finnes er den mindre da 1080p er større enn 2K

2K = 2000 , som vil si 2000p og 2000p er mer en 1080p? Skjønte ikke at det var så vanskelig.

Lenke til kommentar

Øyet ser betraktelig høyre oppløsning enn 1080P.

Det har vært eksperimentert med noe som kalles Ultra HD, men akkurat hvor høy oppløsning det er snakk om vet jeg ikke. Problemet med systemet er at hjernen ikke lenger ser det som et bilde. Den oppfatter det som reelt.

Flere nye profesjonelle HD kameraer takler 4K og trolig vil det komme enda høyere oppløsninger i løpet av få år.

HD 1080P er bare starten...

Grunnen til at 720P ikke er lett å skille fra 1080P har med at differansen mellom de to ikke er stor nok. Hvis man eksempelvis 4 eller 5 dobblet 1080P så ville forskjellene vært synlige selv ved vanlig sitteavstand fra skjermen.

Endret av LORD G10
Lenke til kommentar
Tips: lær deg litt om bruk av Wikipedia og Google, så slipper du slike blemmer.

"2K as 2048x1080 pixels"

Ok... var en liten blemme det. Tenkte litt feil en stund for jeg vet faktisk at 2048 x 1080 er en standard men slo det heller ikke opp fordi jeg mente jeg hadde kontroll på tankene mine.

2K = 2000 , som vil si 2000p og 2000p er mer en 1080p? Skjønte ikke at det var så vanskelig.

Bra det er flere en meg som er helt på jordet :)

Lenke til kommentar
Tips: lær deg litt om bruk av Wikipedia og Google, så slipper du slike blemmer.

"2K as 2048x1080 pixels"

Ok... var en liten blemme det. Tenkte litt feil en stund for jeg vet faktisk at 2048 x 1080 er en standard men slo det heller ikke opp fordi jeg mente jeg hadde kontroll på tankene mine.

Bra det er flere en meg som er helt på jordet :)

Hehe uansett, så er jo 2K mer en 1080p. xF

Lenke til kommentar

Desto større oppløsning, desto mer detaljer.

Sitter du 10 meter unna er det begrenset hvor mange detaljer du får med deg.

Finnes det ingen formel for det? :p

synsvinkel X oppfatning av detaljer x digital oppløsning = 30 piksler pr micro m.m. eller noe slikt (helt random)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...