Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Svigermor - hvor mye skal man finne seg i?

Gjest Guest_Wolfram_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Wolfram_*

Sukk.

Litt frustrasjonsutløp.

Jeg har en svigermor, som mange gifte menn. Svigermor er herskesyk. I tillegg er hun utspekulert, manipulerende og til tider bare ond.

Eksempel:

Min kone har to søsken, og det samme skjer med alle svigerbarna hennes. I morgen er det morsdag, og barna hennes med barnebarn er invitert på middag. Ikke respektive - det er jo morsdag... Svigerfar ringer og sier unnskyld.

Hvis barna hennes ikke stiller, er det leven uten like.

Ikke det at den situasjonen er så ille som enkelt tilfelle, men det skjer ganske ofte.

Hvis hun blir bedt på besøk, er hun alltid dårlig. Svigerfar kommer alltid og må bortforklare.

Når hun kommer på besøk er det uanmeldt og det passer alltid sånn at hun vet at svigerbarn er borte eller opptatt med annet.

Hun bestikker barna sine med gaver og gir dem derfor dårlig samvittighet.

Hun prøver veldig ofte å sette min kone og meg opp mot hverandre, samme med min svoger og svigerinne.

Ikke støtte, kun dytte hvis man har en dårlig dag.

Føler meg ganske simpel i tankegangen når jeg skriver dette, men hva skal man finne seg i? Sist jeg sa i fra, var jeg ekskludert fra hennes svære i mange måneder.

Det verste er at det går ut over et ellers godt ekteskap. Vi har vært gift i fire år, og samboere to år før det.

Har noen et tips eller to til en frustrert mann som trodde at livet etter 30 skulle være fri for barnehagetankegang?

-W-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke gå i konflikt, det er en kamp du ikke kan vinne.

Derimot kan du begynne å ha det sinnssykt gøy hver gang du ikke er invitert.

Si til din kone at du "tenkte du kunne ta deg en skikkelig runde på byen" siden du ikke ble invitert i middagsselskapet, så "tenkte du at du kunne ha det litt gøy likevel"..

Da blir det fart på sjalusien, og da får hun nok ikke så lyst til å dra alene skal du se ;)

Hohoho ;) Evt. kan du tenke ut noe annet, "sinnssykt morsomt" som er egnet til å skape enorm sjalusi.

Tror det er eneste måten å få hjemmeseier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stakkars deg! Skjønner godt du har behov for å få ut litt frustrasjon..

Men du skriver ingenting om hva fruen din gjør med dette problemet? Synes faktisk det er hennes ansvar og ordne opp med moren sin. Det er ganske respektløst ovenfor deg å ha det gående slik.

Du sier at det går utover ekteskapet.. Da går det altfor langt i mine øyne.

Konen din burde virkelig sette seg ned og snakke med moren sin. Om min mor hadde vært slik, så hadde jeg forklart at min mann og mine barn er min familie - og om ikke hele min familie er velkommen, så kommer ikke jeg heller. Så enkelt er det.

Du skal faktisk ikke behøve å måtte ta opp ting med svigermoren din, for det er faktisk konen din sitt ansvar.

Ikke gå i konflikt, det er en kamp du ikke kan vinne.

Derimot kan du begynne å ha det sinnssykt gøy hver gang du ikke er invitert.

Si til din kone at du "tenkte du kunne ta deg en skikkelig runde på byen" siden du ikke ble invitert i middagsselskapet, så "tenkte du at du kunne ha det litt gøy likevel"..

Da blir det fart på sjalusien, og da får hun nok ikke så lyst til å dra alene skal du se ;)

Hohoho ;) Evt. kan du tenke ut noe annet, "sinnssykt morsomt" som er egnet til å skape enorm sjalusi.

Tror det er eneste måten å få hjemmeseier.

Det er jeg veldig uenig i. Det er faktisk ikke snakk om å vinne en konflikt, men at konen hans må ha litt respekt for mannen sin. Han skal ikke trenge å måtte spille på sjalusi... De er tross alt gift og ikke i noe fjortissforhold.

Hjemmeseier vil si god kommunikasjon og gjensidig respekt - ikke spill.

Endret av Miamor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde jeg ikke blitt bedt til svigermor på morsdag/bursdag/what-ever-dag hadde jeg stusset noe j*****...

Tror du må begynne med dine nærmeste, dvs kona og diskutere temaet (regner med at det er gjort mange ganger).

Deretter må dere bli enig om et standpunkt, og stå sammen om det.

Hvis dere velger fight, ignore eller move er det viktigste at ingen viker. Tror nok ikke dette er den første svigermoren som har ødelagt andres familieliv. For det er det hun gjør.

Hvis svigermor har så mye imot deg bør kona ha nok baller(?) til å si: "Enten kommer alle eller ingen" mener nå jeg da... Har aldri vært konfliktsky!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Wolfram_*

Takk for alle svar.

Saken er at hun gjør detta mer eller mindre med alle svigerbarn, til dels venner og annen familie. Har vært syk i mange år, men det i seg selv er vel ikke grunnen til at hun er manipulerende. Det har hun i følge familien vært hele livet.

Er også meg det går værst utover, i og med at hennes ene datter ikke bor i nærheten, og de kommer bare på besøk, med barn og det hele. Min andre svoger jobber i nordsjøen og er derfor ikke så utsatt. Vi bor nærmest og konemor må hjelpe til ekstra når det er noe. Det er det for øvrig hver dag...

Sosial angst? Kan godt stemme. Angst for at noen ser at hun er avhengig av smertestillende og egentlig ikke syk.

Har i dag bestemt meg for at dette ikke er mitt problem. Det er hennes. Og, konemor må ta et standpunkt.

-W-

Lenke til kommentar

Ring og inviter kun svigerfar på middag en dag? :!:

Jeg vet ikke om jeg hadde orket å bry meg, sånn egentlig. Hvis hun er sånn som du sier hun er, har du virkelig lyst til å bli invitert? Har du lyst å være tilstede når hun kommer på besøk?

Dette trenger ikke å være et problem for deg, og dersom du finner ut at du ikke orker å bry deg, slipper du å irritere deg også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

kan tenkes at jeg og TS er i slekt, veldig mye av dette hørtes utrolig kjent ut.

selv om min familie og min ste-mormor møtes en gang pr 2. år sånn ca er det bare negativt fra den siden.

med andre ord, ignorering var løsningen for vår del.

om dette er en god løsning eller ikke vet jeg ikke, men det funker.

har prøvd å ha kontakt etter ca 5 års nærmest isfront uten at det har forbedret noe som helst.

enkelte personer bør man kanskje bare holde seg unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er overraskende hvordanvokse folk klarer å oppføre seg ja. Jeg levde vel et 24 år langt (kort?) liv før jeg møtte voksne folk som klarer å oppføre seg på den måten der. Min tidligere "svigermor" (vi var bare samboere) klarte å være det store,nesten det eneste, problemet vi hadde i 3 år.

Snakk med kona og finn ut hva dere kan gjøre for å enten få svigermor til å prøve å ta til fornuft, eller en måte der dere kan få minimalisert problemet. Jeg gikk 3 år i nesten konstant irritasjon og sinne pga henne. Kjenner irritasjonen gnage den dag i dag når jeg tenker på henne. Levde i sin egen boble der alle måtte ta hensyn til hva hun følte og alt hun mente var sant, og myyyye mer som jeg ikke orker å ramse opp, og sikkert heller ikke så interessant her ;)

Jeg skjønner din frustrasjon, og tror dessverre det alltid vil være noe som gnager i forhold til henne, men gjør hva du kan for å minimalisere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...