Gå til innhold

jeg prøver på nytt.

Anbefalte innlegg

Makan til selvopphøyende figur skal du lete lenge etter!

Ja så sant så sant, men han er jo den høyeste også da, så det er vel ikke så overraskende at du skal lete lenge for å finne noe mer selvopphøyende, Gud lyver jo ikke, gjør han vel? Han forteller oss bare sannheten.

Men det sier nok de fleste hunder også til sine eiere, "for noen selvopphøyende skapninger". Ikke det at jeg sammenligner mennesker med hunder, selv om mennesker liker å bli "forgudet" av sin hund.

Men han lyver iallefall ikke, han er den med mest makt i universet, og dermed ønsker han at vi opphøyer han. Som den allmektige Gud, han jo faktisk er, så han fortjener jo det da, gjør han vel ikke?

Ser du velger å ikke svare på hele inlegget, hvorfor lager en allmektig og feilfri gud regler som han selv bryter? Han kunne bare sendt jesus ned på jorda på magisk David Copperfield vis... Han klikka maks på Adam og Eva, og så gjør han enda grovere bom selv...

edit: lyver ikke? Først kommer GT, så må han sende ned jesus for å endre dette noen år senere... Er i beste fall rimelig korttenkt denne fyren...

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja så sant så sant, men han er jo den høyeste også da, så det er vel ikke så overraskende at du skal lete lenge for å finne noe mer selvopphøyende, Gud lyver jo ikke, gjør han vel? Han forteller oss bare sannheten.

Men det sier nok de fleste hunder også til sine eiere, "for noen selvopphøyende skapninger". Ikke det at jeg sammenligner mennesker med hunder, selv om mennesker liker å bli "forgudet" av sin hund.

Men han lyver iallefall ikke, han er den med mest makt i universet, og dermed ønsker han at vi opphøyer han. Som den allmektige Gud, han jo faktisk er, så han fortjener jo det da, gjør han vel ikke?

Ser du velger å ikke svare på hele inlegget, hvorfor lager en allmektig og feilfri gud regler som han selv bryter? Han kunne bare sendt jesus ned på jorda på magisk David Copperfield vis... Han klikka maks på Adam og Eva, og så gjør han enda grovere bom selv...

Det verste er vel at skapelsesberetningen selv raknet før mennesket syndet. Ikke bare ble vi offer for Jahves inkompetanse med Lucifers opprør, men vi fikk skylden for Satans fristelser også.

Kristendommen er så svak og patetisk, og Bibelen inneholder flere hull og selvmotsigelser enn en sveitisk ost som har fått besøk av en horde med mus.

Lenke til kommentar

edit: lyver ikke? Først kommer GT, så må han sende ned jesus for å endre dette noen år senere... Er i beste fall rimelig korttenkt denne fyren...

Ja du kan gjerne kalle han en korttenkt fyr visst du føler for det. Men han er nå den han er. Og vi vet nå heller ikke alt om han. Men at også han har sine "regler og prinsipper" (eller hva en skal kalle det) å følge, det er helt klart.

Lenke til kommentar
Ja du kan gjerne kalle han en korttenkt fyr visst du føler for det. Men han er nå den han er. Og vi vet nå heller ikke alt om han. Men at også han har sine "regler og prinsipper" (eller hva en skal kalle det) å følge, det er helt klart.

Ja du har nok rett der.... HVIS Gud mot all formodning skulle eksistere er han nok langt fra den gode å snille guden dere ønsker han skal være. Ser mer ut som noen som har stor makt og gjerne vil vise det....

Lenke til kommentar

Hvor er dette helt klart? Du er såklart klar over (men vil ikke tro noe på det) at alle de andre gudene, en + - 10 000 stykker av de vi kjenner til i dag, har like stor legitimitet som den kristne gud? Så hvor har du dette fra? Du støtter deg på påstander som om de skulle være den eneste sannheten og jeg lurer på hvorfor? Er du så til de grader hjernevasket at du faktisk tror at alt i bibelen er sannhet uten å sjekke dette noe videre selv? Er du? Vær helt ærlig og fortell hva du bygger dine antagelser på og hvorfor de er sannhet for deg?

Lenke til kommentar

Oij da, jeg visste ikke at kristendommen var helt på jorden, etter det jeg har lest av alle dere her nå, så virker jo dette helt fjærnt.. Og ja, jeg tørr å innrømme at jeg sliter en del i hverdagen, jeg har vært langt nede, noe jeg ennå er av og til, men jeg har satt meg ned, prøvd å bedt til "GUD", men har det skjedd noe? Nei, så sanderlig ikke..

Akuurat nå skulle jeg følge kjæresten min på bussen, jeg sliter med vonde tanker om tall, om tallet 2 og 5.

Jeg var litt sulten isted før vi skulle gå, så jeg tenkte jeg skulle ta en proteinshake, men det var bare at det ble da min 2. for dagen, som jeg da tenker at hvis jeg gjør noe to eller 5 ganger får jeg mere angst, så da ble det sånn, det er sikkert bare tankene. men slitsomt er dette.

Endret av gerrardo
Lenke til kommentar

En ting som er sikkert er at man ikke finner svaret på sånne spørsmål i en diskusjonstråd. Tanker og synspunkt, ja. Svar, nei. Det starter ofte i en god tone, men så blir det blir fort forklaring på hvorfor "jeg har rett" i stedet for at folk får dele sine ståsted i en vennlig tone. Derfor holder folk seg unna også, mens de som hogger hardest blir igjen og stempler hverandre som f.eks kristen-fundamentalister eller nyateister. Men det er bedre med diskusjon enn stillhet..

Lenke til kommentar
Vær helt ærlig og fortell hva du bygger dine antagelser på og hvorfor de er sannhet for deg?

Hvor kan vi finne bevismateriale?

Det finnes "ikke bibelske"vitner som bekrefter at Bibelen er sann. Arkeologien bekrefter f.eks de grunnleggene historiske mønstrene. Kan ta ett eksempel.

Slår du opp i ett gammelt leksikon fra 1800 tallet, så finner du f.eks noen få linjer om ordet "Hetitt", som hevder at det var et legendefolk kun omtalt i Bibelen. Men da vitenskapsmennene lærte å lese egyptisk gammelspråk fant de en hel verden av dokumenter som gjentatte ganger nevner hetittene. Arkeologi fant til slutt ut at hetittene faktisk eksisterte, akkurat slik Bibelen påstår. Og var ikke noe eventyr fortellinger fra en eventyrbok. Den har i grove trekk bekreftet Bibelens historier.

Bibelens oppfylte profetier gir oss enda flere bevis for at vi kan stole på Bibelen. Og de er det ikke rent lite av. Jesus fortalte for eksempel om Jerusalems ødeleggelse som skulle skje 70 år etter. Denne og mange andre oppfylte profetier forklarer hvorfor mange gjennom historien har stolt på Bibelen.

Alle profetier frem til dagsdato har gått i oppfyllelse, og det går profetier i oppfyllelse akkurat i dette sekund og i vår tidsepoke, atomalderen. Og siden det er slik, så er det millioner av mennesker som derfor ikke tviler på at resten av profetiene også vil gå i oppfyllelse. I følge Bibelen lever vi nå i en spesiell tid for menneskene, der flere vesentlige proftier står rett rundt hjørnet for å gå i oppfyllelse rett forann øynene på oss. I tillegg til at vesentlige profetier går i oppfyllelse akkuratt nå. Så slik sett er det mer enn nok beviser for at de mange profetiene stemmer forbløffende godt.

Men likevel kan ikke de ytre omstendighetene som arkeologi og oppfylte profetier virkelig bevise at Bibelens påstander er sanne. Bibelen hevder tross alt å være mer enn en korrekt historiebok. Den hevder å kunne mer enn å forutsi framtiden. Bibelen påstår at den kan gi oss frelse. Hvordan kan vi noen gang bevise et slikt krav?

Lenke til kommentar
Oij da, jeg visste ikke at kristendommen var helt på jorden, etter det jeg har lest av alle dere her nå, så virker jo dette helt fjærnt.. Og ja, jeg tørr å innrømme at jeg sliter en del i hverdagen, jeg har vært langt nede, noe jeg ennå er av og til, men jeg har satt meg ned, prøvd å bedt til "GUD", men har det skjedd noe? Nei, så sanderlig ikke..

Akuurat nå skulle jeg følge kjæresten min på bussen, jeg sliter med vonde tanker om tall, om tallet 2 og 5.

Jeg var litt sulten isted før vi skulle gå, så jeg tenkte jeg skulle ta en proteinshake, men det var bare at det ble da min 2. for dagen, som jeg da tenker at hvis jeg gjør noe to eller 5 ganger får jeg mere angst, så da ble det sånn, det er sikkert bare tankene. men slitsomt er dette.

Jeg kjenner lite til slikt som du beskriver, men jeg tror det er viktig å ikke låse det inne hos seg selv. Du sier du har bedt til Gud og at ingenting har skjedd, men mange troende har erfart at det ikke fungerer som bestilling, men at svaret kommer andre tidspunkt og med andre (og bedre) løsninger enn det du tror er "fasitløsningen". Andre vil si at det bare er fordi det ikke fungerer i det hele tatt.

Det er også viktig å være åpen om det med de av de du kjenner du kan stole på. Kan være vanskelig å åpne seg, men det hjelper at noen kjenner til problemene og som kan være der når det er tungt.

Lenke til kommentar

Når man sliter med sånne tanker og har det vondt, så vil jeg hvertfall anbefale deg å prate med noen fagfolk, ikke søk til presten eller andre religiøse forkynnere. Psykologer feks vet hvordan du skal løse opp i flokene, en prest vet hvordan du be til gud, og jeg tviler på at det hjelper. Vist du har angst feks så er det ikke noe bedre å tillegg skulle være redd for at gud skal sende deg til helvete i evig tid... Uansett så¨håper jeg det løser seg og ønsker deg lykke til. Du er ikke den eneste som sliter, og absolutt ikke den eneste som kan komme seg ut av problemene heller :)

Lenke til kommentar
jeg sliter med vonde tanker om tall...

Biologiske, psykologiske og miljømessige faktorer spiller inn når det gjelder angst. Det kan også oppstå etter store påkjenninger og traumer.

Cirka halvparten av angsttilfellene blir bra av seg selv.

Jeg tror Gud vil du skal oppsøke behandling, for å vekk angsten din jo før jo betre. Fordi går en ubehandlet, kan det utvikle seg i feil rettning.

Jeg vil anbefale deg samtalebehandling, som tar sikte på å avdekke uheldig tankemønster. Det er også viktig at du lærer hva som utløser angstanfallet ditt, og lære om kroppens reaksjoner og mestring av disse.

Sykdommer, angst osv er dessverre en følge av syndefallet. Så det er helt naturlig, og Gud lover ingen at livet blir enkelt på noen måter. Er som sagt 10 prosent av befolkningen som har angst.

Kanskje legen din kan sende deg videre til profesjonell samtalebehandling for slik angst du sliter med, det gjør han helt sikkert visst du spørr han om det. Slik at du kan bli kvitt din tall angst, Gud ønsker deg bare godt og ønsker du skal ha det bra. Han ønsker selvsagt ikke at du skal ha angst.

Jeg kan uansett trøste deg med at tusenårsriket begynner før år 2030, og da skal de bli mye betre tilstander her på jorden. Da djevelen blir bundet i 1000 år. Etter det blir han sluppet fri for en liten periode og det skal begynne å bli vondt igjen på jorden før Gud kaster alt det vonde i fortapelsen og brenner opp jorden. Han skal skape en ny himmel og ny jord.

Gud har dessverre ikke lovet at dem som ber til han blir friske fra sykdommer, eller kommer ut av økonomiske vanskeligheter. Vi mennesker lever dessverre fortsatt under syndefallet. Det Gud derimot bryr seg om når alt kommer til alt, er hvor mange sjeler som blir frelst eller ei.

Om du ikke føler at du får noe tilbake av det du ber Jesus om, så betyr ikke det at Gud ikke hører på deg. Han kan gripe inn på underlige måter, og helt overraskende måter. Han kan også føre deg til andre mennesker som igjen kan betre din situasjon.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Sitter du der og "truer" en som sliter med angst og andre psykiske problemer med at gud kommer og tar rotta på alle de som ikke tror iløpet av 20 år? Hva feiler det deg egentlig? Ikke bland gud inn i behandling av psykiske lidelser eller andre lidelser for den saks skyld, er ikke sikkert han trenger enda en ting å bekymre seg for..les:dommedag

edit: Gerrardo, jeg ønsker deg lykke til, og håper du ser hvor ekstreme folk kan bli når det kommer til religion. IDF er ett eksempel på hvordan det kan gå...

Min anbefaling til deg er å prate med legen din, kanskje bli henvist til en psykolog eller lignende, og når du føler at du får taket på de vonde tankene så kan du sjekke ut videre om religion er noe for deg, men husk at det er mange fine religioner som har mye godt for seg, ikke lås deg til kun sjekke ut kristendommen. Den er kanskje "størst", men så ser du hva den kan gjøre med folk.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

beklager, gerrardo. det finnes nok ingen gud. det eneste du kan gjøre er å innse at du er fri til å gjøre det du vil i livet uavhengig av hva religion befaler. jeg anbefaler deg å lese litt om epikur, en gresk filosof med mye fint å si om lykke, døden og gud.

angående angsten du opplever så ville jeg sagt at det ikke er uvanlig for unge mennesker å oppleve noe slikt når de først begynner å stille seg selv grunnleggende spørsmål om livet, døden og religion. ikke vær redd, mange har gått gjennom det samme. jeg ville dog fulgt mchalvorsen råd allikevel. din opplevelse av tallene 2 og 5 er nok ikke noe du skal bekymre deg veldig mye for, men dersom du har muligheten burde du slå av en prat med noen som har ekspertise innen psykisk helse.

det bør også nevnes at inntak av omega-3 fra fisk er angst og depresjons-dempende og bedre enn det noen form for medisinering kan tilby. tranpiller funker bra.

lykke til :)

Lenke til kommentar
bedre enn medisiner er det vell ikke?

Jeg bruker cipralex nå, antidep, virker veldig bra på angsten.. :)

farmasøytiske midler har som regel en rekke bi-effekter og er ikke nødvendigvis et godt valg i det lengre løp. leste for en stund siden at pasienter med post-traumatic stress disorder som hadde gått på medisiner i flere år satt igjen med forverret tilstand i forhold til pasienter som ikke hadde fått medisinering. godt mulig at medisiner kan hjelpe i begynnelsen, men etterhvert kan kroppen bli 'avhengig' av stoffet for å utføre visse biologiske funksjoner og dermed gi opp arbeidet med å helbrede ting på egenhånd ettersom den får hjelp utenfra via kunstig framstilte midler.

derfor anser jeg naturlige alternativer som langt bedre. men for all del, fortsett medisineringen hvis du føler at det er nødvendig. uavhengig av hva du gjør så bør du hvertfall ta tran, og helst spise sunn mat og trene i tillegg.

når du leser dette innlegget er det også viktig at du forstår at jeg ikke sitter inne med mye ekspertise innen psykisk helse eller forskning; jeg er kun nok en tilfeldig person på nettet, så ta alt jeg og de fleste andre sier med en klype salt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...