Gå til innhold

jeg prøver på nytt.

Anbefalte innlegg

nå ble det stille igjen..

La meg spørre dere kristne om noe da,

1. Hvordan ble gud til?

2. Hvordan skapte gud menneske?

3. Har du møtt han, snakket med han, eller følt han? Asså gud.

1. Du må spesifisere hvilken Gud du snakker om, ettersom vi har funnet opp over 10 000 av dem. Hvis det er guden fra den kristene mythologien Jahve, så har han alltid eksistert - i følge kristene.

2. I følge Bibelen tryllet han Adam frem av jord og Eva fra ribbeinet til Adam.

3. Nei, jeg lider heldigvis ikke av vrangforestillinger, schizofreni eller sinnsykdom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Men det sto mye av det samme der ja...heh, tror jeg gir meg jeg, så kan dere mene hva dere vil :p

har du først kommet med slike påstander bør du være istand til å begrunne hvorfor det du sier er sant. ja, du vil mest sannsynlig få mye hard kritikk når du presenterer noe sånt som noetikk, spesielt på denne delen av forumet hvor samtlige av brukerne sitter inne med langt mer kunnskap om slike ting enn folk flest. om du vil lære må du være villig til å motta kritikk.

Lenke til kommentar
Jeg tror som sagt på Gud (hvilken gud, kan man jo spørre seg selv om), men Adam og Eva; DET er det jeg kaller dumt. Det er molekylert umulig, eller jeg vet ikke jeg.

Jeg tror på liv etter døden, ferdig med det! jeg er trøtt nå!

Fnis. The ironist..

Jeg er også veldig glad i spørsmål som 'hva skapte Big Bang? Åh, du kan ikke svare, nei, da finnes Gud da.' Og kommentarer som 'Vitenskapen vet ikke ALT, så det MÅ være mer mellom himmel og jord enn vi hva vet, Gud er en av disse. Det vet jeg.'

Skyte seg i foten når en ikke evner til å kjenne smerte er ikke klokt.

Lenke til kommentar
IDF ser ut til å helle mot en spesifikk og svært fanatisk del av kristendom...

Jeg er ett helt vanlig menneske, nett som naboen din. Jeg har derimot valgt å tro at det glade budskapet er en realitet, som en kan lese om fra begynnelse til slutt i nye testamentet.

Det er faktisk ikke mer ekstremt enn om naboen din tror at det finnes liv og røre utenfor jorden i universet en plass. Det er for den sakskyld også svært ekstremt å tro at en har en realistisk mulighet å vinne 1.plassen i viking lotto, sansynlegheten er nemlig så rævva at en like godt kan begynne å tro at mennesket ble utviklet av en fisk som krøp i land.

Jeg respekterer uansett at du mener jeg er en spesifikk svært fanatisk fyr.

Nå er det dessverre blitt slik, at visst en tror på Bibelen så blir en stemplet av mange ikke-troende som en ekstrem fanatisk fundamentalist! Det er faktisk en ny trend som har tredd frem i de senere årene. HM...

....skulle nesten tro at folkene som sier slikt er redd for at Bibelen er sann, og uvitende prøver å trøste seg selv med å stemple troende som noen rare fanatiske ekstremister av den svært sjeldne sorten.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Snip...

Siden du ikke svarer må jeg nesten spørre igjen.

Du sier ondheten i verden er skapt av menneskene selv fordi de har fått valgfrihet.

I det nye riket du snakker om det det bare skal være godhet... har man ikke valgfrihet der da?

Lenke til kommentar
Det at man kan bli helbredet av andre mennesker tror jeg på.

Dagens mennesker utnytter bare rundt 10% av hjernekapasiteten. Det som står skrevet i blant annet bibelen, er kodete meldinger der det står at mennesket er gud, at den menneskelige hjerne har evnen til å endre masse (fysisk masse), og dermed å helbrede andre mennesker (bare et fåtall mennesker som klarer dette..snåsamannen feks). I gamle dager var man klar over dette, så ble det glemt.

Noetikk.

Men at det finnes eller har vært en "gud", det er bullshit.

Det er en myte at mennesket kun bruker 10% av hjernen. På et gitt tidspunkt bruker vi kun 10% av hjernekapasiteten eller hjernen. Men siden vi bruker ulike deler av hjernen til et hvert tidspunkt vil hele hjernen bli brukt over tid. Ulike sanseinntrykk tolkes på ulike steder i hjernen. Forskjellig tankevirksomhet foregår på ulike steder i hjernen etc. Dere ser hvor jeg vil hen. Alle som har studert psykologi, medisin eller har et minimalt nivå av kunnskap om menneskehjernen vet dette.

Lenke til kommentar
Er ihvertfall mer troverdig enn at en gud skapte verden :p

Leste The Lost Symbol og ble helt betatt av denne teorien. :p Anbefaler alle å lese den btw..

Fins det en forklaring på hvordan tanker skal kunne påvirke masse? Hva med noen godt dokumenterte tilfeller?

Lenke til kommentar
Snip...

Siden du ikke svarer må jeg nesten spørre igjen.

Du sier ondheten i verden er skapt av menneskene selv fordi de har fått valgfrihet.

I det nye riket du snakker om det det bare skal være godhet... har man ikke valgfrihet der da?

Godt spørsmål. Jeg kommer nok til å få problemer med å svare på det.

Alle som kommer til det nye riket skal nemlig tilbe og opphøye Gud i all evighet. Og ingen kommer til å velge noe annet. Det virker absolutt som vi ikke kan ta noen valg som fører ondt eller destruktivitet med seg, slik som Lucifer hadde mulighet til å gjøre i sin tid. Vi får heller ikke muligheten til å velge noe annet å tilbe enn Gud.

Da Jesus stod opp fra det døde og fikk sin nye fullkomne kropp, så kjente folket han igjen for det. Men den bestod ikke av kjøtt og blod lengre. Han kunne gå igjennom stengte dører, han kunne forflytte seg fra A-Å i lysetshastighet. Plutselig kunne han stå midt i rommet, han kunne gjøre seg usynlig. Det hele overgikk MATRIX mange ganger, og det er en slik ny kropp vår sjel og ånd får, som Gud kaller fullkommen.

En kan ikke dø der, og det er heller ingen aldringsprosess. Vi får nye fullkommne kropper, men vi skal kjenne hverandre igjen på utseende for det, men vi består ikke lenger av dødelig kropper laget av kjøtt og blod.

Ditt spørsmål angående om vi vil bli frie der, jeg klarer ikke å svære noe konkret på det. På en eller annen måte må vi vel være det. Da Gud ikke ønsker å tvinge noen som helst til å tilbe han, men gjøre det av sin frievilje. Det står uansett at det valg og gjerninger enn gjør på jorden får konsekvenser for hvilke roller og posisjoner vi får i hans nye fullkomne rike.

Det blir en fysisk plass, med både frukt og dyr. Så det blir nok ikke så ukjent fra det vi allerede kjenner til her. Det blir forøvrig ikke noe hav der står det.

Det bør uansett ikke bli noe stort sjokk for dem som har valgt Gud, at dem må tilbe han når dem kommer til himmelen :)

Jeg klarer ikke å gi deg noe konkret svar angående friheten der. Men det blir iallefall en fullkommen god plass der de onde aldri kan komme inn, selv ikke den minste synd kan komme inn i Guds nye rike.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

En evighet med en selvoptatt diktator? Nei takk. Et livssyn hvor det kun eksisterer godt og ondt er et barnslig sort hvitt verdensbilde. Det er heller ikke levert noe svar på om gud er ond når han druknet hele verden inkludert nyfødte barn og andre som ikke hadde gjort noe vondt.

IDF du blir ikke sett på som en fanatiker fordi du tror på en støvete gammel bok skrevet av teltboende kamelskjendere, men fordi du åpenlyst ignorerer kunnskap til fordel for det du selv ønsker å tro er rett. Denne kunnskapen er hjørnestenen i vårt moderne samfunn og har antageligvis reddet livet ditt eller noen du er glad i en eller annen gang i livet ditt. Du viser respektløshet overfor de menn og kvinner før deg som har bidratt til at menneskeheten er der den er i dag til fordel for en selvforherligende fantasi.

Det gjør meg kvalm.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Er fryktelig glad for at jeg slipper ett evig liv med smisking og ryggsleiking i "himmelen".

Hva skal være så godt og bra med dette? Ett paradis for gud kanskje, som får ryggmassasje og kan ligge hele dagen imens de som var så lure å trodde på han må vifte med palmeblader og fore han druer i munnen... Geez, nei takk!

Makan til selvopphøyende figur skal du lete lenge etter!

Lenke til kommentar
Alle som kommer til det nye riket skal nemlig tilbe og opphøye Gud i all evighet. Og ingen kommer til å velge noe annet.

Og denne tilbedningskåte guden skal du ha oss andre til å tro på? Det får en si... Håper du vil trives som marionette dukke i dukketeatret til guden din, for det er jo i prinsipp det du sier at du vil være når du ikke lenger har noe valg... Hva er gleden i dette lurer jeg på, annet enn for gud som får en rekke tilhengere som ikke lenger kan velge og som MÅ gjøre som han sier?

Hvis du nå svarer default svaret som kristne ofte kommer med, at gud vil gjøre det slik at du alltid vil fly rundt med et king size glis om kjeften og alltid føle deg happy så vil jeg spørre deg om hva du finner i det?

For hva er livet om en ikke kan tenke selv lenger, men blir påtvunget en "happiness" som ligner en gledesrus der du tilber og tilber og tilber uten å kunne gjøre noe med det? Nei, da går jeg for total utslettelse, marionette tilverelsen er ikke noe for meg, ser ingen hensikt i det!

Ditt spørsmål angående om vi vil bli frie der, jeg klarer ikke å svære noe konkret på det. På en eller annen måte må vi vel være det. Da Gud ikke ønsker å tvinge noen som helst til å tilbe han, men gjøre det av sin frievilje. Det står uansett at det valg og gjerninger enn gjør på jorden får konsekvenser for hvilke roller og posisjoner vi får i hans nye fullkomne rike.
Og dette sier du etter at du har fortalt at vi ikke lenger har noe valg? Come on, you can do better than this?

Fri vilje? Vi har jo ikke fri vilje, den er underlagt erfaringer du før har gjort deg og ikke så "fri" som dere religiøse skal ha det til.

Og jeg må få si at jeg syntes synd på deg. Du lever åpenbart i en meget innsnevret verden der annen "kunnskap" enn det som står i den gamle boken glatt blir oversett. Men deg om deg, er det dette du vil så er det greit for meg. Men du kan la være å true med denne gudens straffedommer for de som ikke tilber ham, for det er det ingen her inne som blir hverken redd av eller anstøtt av, så hold det for deg selv er du snill. Blir bare dumt, for du beviser bare at du er pisse redd for disse straffene selv, det er derfor du tror vi andre vil reagere på de. Og hold bibel sitater på et lavmål også er du snill. Har du ingen egne meninger om saker og ting så er det bedre om du holder kjeft da det ikke er noe som støtter opp under disse bibel sitatene dine, de er bare påstander og det klarer jeg også å komme med, men jeg tror ikke du gidder å lese de påstandene...

Men lykke til videre i livet og hvis du lurte på hvorfor folk i dag syntes folk som deg er litt pussige så er det fordi at folk VET at slanger ikke kan snakke, folk VET at adam og eva er bare tull og at folk i dag VET at store deler av bibelen er bare tull, funnet på av religiøse mennesker for lange siden i et forsøk på å forklare hvordan verden henger sammen. NT er vel satt sammen med tanke på å samle folk slikt at makt kan utdøves på dem, ispedd en del løgn og røver historier som ikke er spesielt riktige engang....

Så hva er da vitsen med å være religiøs? Hva sitter en igjen med ved å kaste viten og kunnskap ut av vinduet (hvorfor driver ellers folk å tolker det som står i bibelen helt ihjel hvis det ikke er for å få det til å passe med den virkeligheten vi i dag kjenner?). Jeg begriper ikke at folk her i landet, med fullført grunnskaole bak seg, skal kunne klare å tro på guder, for det er bare å bruke litt logikk så faller hele dritten i bakken av seg selv.... Hva er da igjen? Det åndelige? Kan ditt åndelige behov fylles på andre måter?Uten å måtte underkaste seg en masse bullshit som ikke har greit tidens tann? Hvis det er åndelige behov du vil fylle så ville jeg vel ikke kikket på religion i det hele tatt....

Verden er så mye mer forundringsbar UTEN guder og tilbedning av disse..... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å gi deg noe konkret svar angående friheten der. Men det blir iallefall en fullkommen god plass der de onde aldri kan komme inn, selv ikke den minste synd kan komme inn i Guds nye rike.

Er ikke den vanlige bortforklaringen til at det onde eksisterer, nemlig at det gode ikke kan eksistere uten det onde? Hvordan vil man kunne vite hva som er godt, når det ikke er noe alternativ. Dette er jo en logisk brist som de fleste bør få med seg. Man vil altså leve i apati i himmelen, om den eksisterer selvsagt.

De fleste bør få med seg den norske filmen "Den brysomme mannen", da denne beskriver godt hvordan himmelen vil være.

Lenke til kommentar

Husk at de kristne tror kun på én gud som er delt i tre: Faderen, sønnen og den hellige ånd -- treenigheten. Så selv om Jesus blir omtalt som guds sønn (og omtalte seg selv på samme måte: "My God, my God, why hast thou forsaken me"), er han egentlig gud selv.

Jeg har aldri helt forstått dette selv, men det høres helt klart som en billig måte å omgå problemet du framhever her.

Lenke til kommentar

Det er nok ganske irrelevant innen kristendommen.

Innenfor den katolske og ortodokse kirken har man obligatorisk skrfite, hvor alle vedkjenner syndene sine (og dermed angrer for de), og dermed mottar syndsforlatelse fra presten.

Obligatorisk skrifte ble avskaffet for protestanter, da skrifte først og fremst er et unødvendig maktmiddel.

Lenke til kommentar
Obligatorisk skrifte ble avskaffet for protestanter, da skrifte først og fremst er et unødvendig maktmiddel.

Tenk på hva en vanlig katolsk landsby prest VET om sine små lam... Det er nok ikke lite med utroskap, skattesnyteri og annet småsnacks han vet nei.... :)

Lenke til kommentar
Makan til selvopphøyende figur skal du lete lenge etter!

Ja så sant så sant, men han er jo den høyeste også da, så det er vel ikke så overraskende at du skal lete lenge for å finne noe mer selvopphøyende, Gud lyver jo ikke, gjør han vel? Han forteller oss bare sannheten.

Men det sier nok de fleste hunder også til sine eiere, "for noen selvopphøyende skapninger". Ikke det at jeg sammenligner mennesker med hunder, selv om mennesker liker å bli "forgudet", respektert og beundret av sin hund.

Men han lyver iallefall ikke, han er den med mest makt i universet, og dermed ønsker han at vi opphøyer han. Som den allmektige Gud, han jo faktisk er, så han fortjener jo det da, gjør han vel ikke? Han vil att på til vårt beste sier han, og han påstar at han vet hva som er best for oss...

...og det har han vel rett i, siden han er den med mest viten, kunnskap, forståelse og makt i hele universet :) I tillegg til at det er han som faktisk er skaperen av det hele. Han bør jo i det minste vite litt om hva han snakker om.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...