aquaphoto Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Hei ! Jeg prøver her i håp om at noen kan hjelpe meg videre. Jeg driver et lite enmannsfirma, og bruker Mamut for regnskapet. Mamut kommuniserer med min web butikk. Jeg ønsker å gi min regnskapsfører tilgang til mitt regnskap (mamut programmet) uten at rengskapsfirmaet får tilgang til alt annet som ligger på pc en. Er det noen som har forslag til hvordan jeg løser dette? Bør jeg sette opp en liten server som de har tilgang til? I såfall hva trenger jeg for å gjøre dette av maskinvare og programvare? Er takknemlig for all hjelp Lasse Lenke til kommentar
brk Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Fjernstyring er vel en grei måte å gjøre det på?. Lenke til kommentar
aquaphoto Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Fjernstyring er vel en grei måte å gjøre det på?. Hvordan gjør jeg det uten å gi tilgang til hele pc en min og at jeg eventuelt samtidig kan jobbe på den? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 vpn og en lokal mamut klient hos regnskapsfirmat som kobler seg til din mssql database? Lenke til kommentar
Largie Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 aquaphoto, du sa aldri hvilket OS du kjører. Men de fleste Windows versjoner støtter remote desktop med å kjøre et tvunget program ved på logging. Port 3389 må åpnes fra interett til din server. Slik jeg har det på min 2003-server: 1. Lag en bruker for regnskapsføreren 2. Legg brukeren til i "Remote desktop users" 3. På brukeren sjekk ut "Enviroment" tabben under brukeregenskapene, der kan du tvinge hvilket program som skal kjøres ved oppstart. Når brukeren logger på får man ikke fram desktoppen kun programmet du har satt opp. Lukkes programmet logges man av remote desktop. Tror det er kun server-variantene som støtter flerinnlogginger, dvs at du kan jobbe lokalt på pcen mens noen er inne via remote desktop. Lenke til kommentar
aquaphoto Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) aquaphoto, du sa aldri hvilket OS du kjører. Men de fleste Windows versjoner støtter remote desktop med å kjøre et tvunget program ved på logging. Port 3389 må åpnes fra interett til din server. Slik jeg har det på min 2003-server: 1. Lag en bruker for regnskapsføreren 2. Legg brukeren til i "Remote desktop users" 3. På brukeren sjekk ut "Enviroment" tabben under brukeregenskapene, der kan du tvinge hvilket program som skal kjøres ved oppstart. Når brukeren logger på får man ikke fram desktoppen kun programmet du har satt opp. Lukkes programmet logges man av remote desktop. Tror det er kun server-variantene som støtter flerinnlogginger, dvs at du kan jobbe lokalt på pcen mens noen er inne via remote desktop. Hei! Bruker windows 7 professional på den aktuelle pc en. Kan jeg legge inn windows server på den samme pc en eller må jeg skaffe en ny? Lasse Endret 14. februar 2010 av aquaphoto Lenke til kommentar
aquaphoto Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 vpn og en lokal mamut klient hos regnskapsfirmat som kobler seg til din mssql database? Hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
Largie Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hei! Bruker windows 7 professional på den aktuelle pc en. Kan jeg legge inn windows server på den samme pc en eller må jeg skaffe en ny? Hvis du bruker Windows 7 pro og en fjernbruker kobler til, vil den desktoppen du sitter på sitter på, bli logget ut. Du kan ikke parallellkjøre W2k3/W2k8-server på samme maskin uten å kjøre den virtual og det krever som oftes litt ekstra hardware. En ekstra maskin med server-software kan være en løsning. Men da bør du også installere mamutdatabase og slikt på den og la w7 maskina være klient. Men det vil være en dyr løsning lisensmessig og tidsmessig. Kanskje lage en 1-omgangen variant? Regnskapføreren er jo ikke inne i mamut hele dagen Lenke til kommentar
aquaphoto Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Hei! Bruker windows 7 professional på den aktuelle pc en. Kan jeg legge inn windows server på den samme pc en eller må jeg skaffe en ny? Hvis du bruker Windows 7 pro og en fjernbruker kobler til, vil den desktoppen du sitter på sitter på, bli logget ut. Du kan ikke parallellkjøre W2k3/W2k8-server på samme maskin uten å kjøre den virtual og det krever som oftes litt ekstra hardware. En ekstra maskin med server-software kan være en løsning. Men da bør du også installere mamutdatabase og slikt på den og la w7 maskina være klient. Men det vil være en dyr løsning lisensmessig og tidsmessig. Kanskje lage en 1-omgangen variant? Regnskapføreren er jo ikke inne i mamut hele dagen Hva slags hardware vil dere anbefale for å sette opp en grei server for dette. Kan også bruke den som lagringserver. Software? windows server 2003 eller 2008? Noen forslag? L Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Windows Server 2008 R2 har APPLocker som vil være en bra løsning for å låse ned brukeren til regnskapsføreren. Men med windows 7 har man en ekstra windows lisens som man kan kjøre i XP Mode. Hva med å installere mamut klienten på denne? Da kan han jobbe i windows xp-instansen og du jobbe som vanlig uten at du blir avlogget. http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå