usman93 Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Har vært en tur i utlandet, og har sammenlignet prisen på fotballdrakter her og der. Er jo kanonforskjell, og vurderer å åpne nettbutikk og utvikle salg av fotballdrakter. De er helt originale, og totalt samme vare som man betaler her for. Det jeg stiller meg da er disse spørsmålene; 1) Det er vel bare merverdiavgift av innkjøpspris og toll som skal betales ved innreise til Norge? 2) Er det noen lover som sier at man for eksempel ikke kan ta med seg en Manchester United-drakt til Norge fra utlandet, med henhold til navnbeskyttelse eller noe slikt? Hadde vært kjekt med svar! Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) 1: tror det Hvis nettbutikken er i Norge så må merverdiavgift betales, men hvis den er i Norge men selger til Norge trengs den ikke å betales; "Merverdiavgift er en forbruksavgift som skal betales ved innenlandsk omsetning av varer og avgiftspliktige tjenester i alle omsetningsledd og ved innførsel." (så vidt som jeg har skjønt det) Men dette blir jo nesten samme som å undra seg skatt xD Var vel ikke helt det du lurte på, hehe 2: Ekte vare som bruker ekte merkenavn (eks. manchester united) så må man vel ha tilatelse fra manchester united selv? ikke vet jeg men de har vel opphav på navnet, men vet ikke hvordan det funker.. Tror ikke MS hadde likt om noen tok navnet og solgte produktene dems uten at de viste det (ja, litt forskjell men i prinsippet det samme!?) Norge har vel ikke noe å si her.. Ikke veldig mye produktivt i dette svaret, men men.. Endret 14. februar 2010 av tho_kva2 Lenke til kommentar
Dyst Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 1) Jeg tror det kun er merverdiavgift som må betales. 2) Du må ha lisens for å selge offisielle drakter i Norge. Og utifra hva jeg vet, så er det kun "Fotballshop" som har lisensen/rettigheten til å selge drakter fra Premier League, Serie A og La Liga. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 1: "Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av 6000 kroner toll- og avgiftsfritt. Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil kroner 3000 toll- og avgiftsfritt." Så på en måte så trenger du ikke betale toll, hvis du er under grensen Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 1: "Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av 6000 kroner toll- og avgiftsfritt. Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil kroner 3000 toll- og avgiftsfritt." Så på en måte så trenger du ikke betale toll, hvis du er under grensen Rett... bestiller du fra ett EU land til sverige så få det sendt til ett servicekontor i Sverige med ditt navn ved hjelp av Poste Restante. Lenke til kommentar
usman93 Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Takker for svar. Det mest interessante her nå for min del er spørsmål nummer to. Om Fotballshop har lisens til å selge fotballdrakter, så selger vel Torshov fotball, fotballverden.no og slikt mer eller mindre "ulovlig"? Men om man for eksempel har tenkt og selge 40 forskjellige drakter, må man ha tillatelse av alle disse 40 lagene? Er litt komplisert dette.. Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Jeg vil tro at du må ha rettigheter fra alle de forskjellige lagene om ikke det er dannet noe slags forbund mellom fotball klubbene eller slikt, noe jeg ikke tror.. I bunn og grunn så eier fotball klubene selv merkenavnet, men om det er solgt videre så er andre som har rettighetene.. Her må det nok litt research til for din del, evt. spørre noen mindre klubber om hvordan dette er? (eks. norske klubber?) Lenke til kommentar
usman93 Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 God idè! Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå