Gå til innhold

UNIVERSET - vil vår søken etter kunnskap noensinne ende?

Anbefalte innlegg

universet er GIGANTISK og ufattelig komplekst. å si at det er gigantisk er nok en underdrivelse; vårt univers er 100000x større enn det våre menneske-hjerner er istand til å forstå, og om multiverse teorien stemmer så er vårt univers kun et av et enda større mangfold av universer. dette er nok noe de fleste som tilbringer tid på denne delen av forumet allerede vet, så la meg hoppe rett til spørsmålet

vil vi noen gang lære alt som er å lære om verden vi lever i?

for meg så virker det som om det ikke finnes noen ende på universets gåter. for hvert mysterie vi løser, dukker det opp minst 5 nye, enten det er mikroskopet eller teleskopet vi ser inn i. uansett hvor dypt inn i dybden vi går for å løse dette ultimate mysteriet som er vårt univers, så vil vi aldri komme til bunns i det. dess mer vi finner ut av, dess mer innser vi at vi ikke vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, tror ikke det.

Begrunner det med at til tross for de kjente faste naturlovene og konstantene er universet underlagt "kaos". dette betyr at vi aldri kan vite med sikkerhet hvor utviklingen bringer oss. Vi kan simpelthen ikke forutsi kaos!

Høres det fornuftig ut? :)

Jo det kan vi, vi kan også forutsi framtiden.. Riktig nok for å gjøre dette må du vite hvor alle atomene, alle partikler og små elektroner i universet er og hvilken retning de har for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Riktig nok for å gjøre dette må du vite hvor alle atomene, alle partikler og små elektroner i universet er og hvilken retning de har for å gjøre det.
Da vet du for lite om kvantemekanikk. ;) Det er nettopp det som vitenskapen har konkludert med: Det går ikke an å forutse partiklers oppførsel med 100% sikkerhet. Jeg vil ikke påta meg å forklare kvantemekanikk for noen btw. Det overlater jeg til folk som har mer kunskap.

Et eksempel på uforutsigbarhet i kvanteverdenen:

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke menneskeheten noensinne vil få en absolutt kunnskap om alt. F.eks vil vi aldri få vite hva som eventuelt er utenfor det observérbare universet, eller inne i sorte hull. Vi kan nok gjette oss til mye utfra det vi på et eller tidspunkt har funnet ut av, men det vil alltid være områder av universet som vil forbli skjult for oss.

Lenke til kommentar
Fordi vår eksistens i universet er bare et lite "blipp" i uendeligheten. Hvordan kan vi da finnet ut alt?

Hvordan vet du det? Kan du se inn i framtiden? Personelig så tror jeg ikke på noen framtid eller fortid, bare nuet, og hvis det hadde eksistert noen form for tidsreiser hadde vi merket det.

Lenke til kommentar
Ender vel med at menneskeheten dør ut... vi overlever ALDRI så lenge at vi finner ut ALT!

Hvorfor ikke det?

Vi vet jo med sikkerhet at vi dør ut senest om ca 7,5 milliarder år, når sola blir til en rød kjempe og sluker jorda :) Spørs om vi finner ut alt innen den tid da...

Kilde

Lenke til kommentar
Ender vel med at menneskeheten dør ut... vi overlever ALDRI så lenge at vi finner ut ALT!

Hvorfor ikke det?

Vi vet jo med sikkerhet at vi dør ut senest om ca 7,5 milliarder år, når sola blir til en rød kjempe og sluker jorda :) Spørs om vi finner ut alt innen den tid da...

Kilde

Joda, men innen da må vi jo ha fått til intergalaktiske reiser.

Lenke til kommentar
UNIVERSET - vil vår søken etter kunnskap noensinne ende?

Dersom vi dør ut (Når menneskeheten dør ut): Ja, innlysende egentlig. Vi vil selvfølgelig ikke kunne søke etter kunnskap når vi er utryddet.

vil vi noen gang lære alt som er å lære om verden vi lever i?

Vi vil neppe klare å avdekke ALT som er å lære om verdenen vi lever i. Universet (den fysiske verdenen vi kjenner) er utrolig stor og utilgjengelig. Dessuten vil vi 100% sikkert ikke kunne vite alt som er å lære om verdenen vi lever i pga at vi ikke kan vite ALT om fortiden og framtiden til universet.

Intergalaktiske reiser kan vi inntil noe annet er bevist kun se på som sci-fi ( vitenskapelig mambo-jambo ).

Bare det å reise til nærmeste stjerne utenfor solsystemet vårt vil være en helt umulig tanke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-l9ZFKsiT
Gödels teorem, look it up, apply it to the universe. Vi er inne i universet, vi vil aldri i prinsippet kunne forstå hele universet. Og hjernen er har ikke plass til all informasjonen som kan læres i universet, nettopp fordi vi er inne i universet... Det er også flere ting som også gjør at vi ikke kan vite alt, Cosmic censorship og Heisenbergs uskarphetsrelasjon f.eks.

Svaret på hvordan alt henger sammen i og utenfor universet vårt er enkel logikk. Klikk på min blogg helt nederst i mitt innlegg her og bli totalt opplyst :new_woot:

Lenke til kommentar
Gödels teorem, look it up, apply it to the universe. Vi er inne i universet, vi vil aldri i prinsippet kunne forstå hele universet. Og hjernen er har ikke plass til all informasjonen som kan læres i universet, nettopp fordi vi er inne i universet... Det er også flere ting som også gjør at vi ikke kan vite alt, Cosmic censorship og Heisenbergs uskarphetsrelasjon f.eks.

Svaret på hvordan alt henger sammen i og utenfor universet vårt er enkel logikk. Klikk på min blogg helt nederst i mitt innlegg her og bli totalt opplyst :new_woot:

"Javel", bravo! Jeg har ikke en gang tenkt til å krangle med deg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...