Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilmerke med best 4x4?


j0rgen^^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg personlig foretrekker og derfor eier en Audi A4 Quattro. Har kjørt flere firehjulsdrevne biler, men min favoritt ble det Torsen-baserte systemet til Audi A4. Mange sterke meninger der ute på akkurat dette feltet, så man må nesten bare prøve seg frem for å finne et system som passer sin egen kjørestil best.

 

Forøvrig så er Torsen-differensialen det systemet som under normale forhold er 50/50 på for og bakakselen, og under forskjellige situasjoner kan overføre mye av kraften til den akselen som har best grep.

Mens det andre systemet heter Haldex, Haldex er så langt kommet til fjerde generasjon og er en elektrisk styrt diff som kobler inn bakhjulene ved behov. Hos Audi så er det hvordan motoren er plassert (rett - tvers) som bestemmer hvilket system som skal brukes. Eks: A3 og TT har Haldex

 

Men les denne artikkelen, så får du et litt bedre innsyn i jungelen av systemer.

 

Håper dette hjalp.

Lykke til.

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar
Forøvrig så er Torsen-differensialen det systemet som under normale forhold er 50/50 på for og bakakselen, og under forskjellige situasjoner kan overføre mye av kraften til den akselen som har best grep.

På nyere Audier med quattro så er kreftene fordelt 40/60 foran og bak. Dette for å eliminere noe av understyringen Audi har slitt med. Det er fremdeles et av, om ikke det, beste firehjulsdriftssystemet. Ved å fordele kreftene 40/60 så har man fremdeles en god fordelig av kreftene samtidig som bilen blir litt mer sporty enn ved 50/50. Genialt.

 

Subaru er vel sammen med Audi de som har det mest anerkjente firehjulsdriftssystemet. Og nå tenker jeg på vanlige personbiler.

Lenke til kommentar
Hvilket bilmerke har best firehjulsdrift? Det er sikkert veldig mange delte meninger og erfaringer rundt dette, men er det noen som har lest noen tester eller hørt noen fagfolk som har snakket om det?

 

Takk.

Hva som er best kommer helt ann på hva du skal bruke bilen til.

Ser noen har nevnt Audi qatro, men vil fraråde deg på det sterkeste med en slik bil om du skal bruke bilen i litt terreng :thumbup:

Generelt hva som er best er nok en smaks sak. Selv har jeg veldig god erfaring med Pajero. Men som kjent er jo dette litt mer traktor enn en bil som er bygget for å kun kjøre på landeveien.

Lenke til kommentar
Beste for trådstarter er prisklasse og bruken av 4x4...

Trenger du "bare" en bysuv med 4x4?

Eller trenger du noe med høy og lav gir serie med låsing på diff og andre ting...

 

 

mvh fredrik

Lurer bare på hvilken bilmerke som lager best 4hjulsdrift for å komme seg frem på glatt og røft terreng.

Lenke til kommentar
Subaru har også biler med bra firehjulsdrift. Det sammen med lavt tyngdepunkt (boxer-motor) gjør dem til gode biler på glatt føre.

 

Enig i den, kjører 2009 utgaven nå og det er den beste jeg har kjørt.

Passat 2008 4wd var også god, mens min suzuki liana er helt ræva.

 

Du burde få en bil med ESP og antispinn, det merker du enda mer forskjell på.

Lenke til kommentar
Forøvrig så er Torsen-differensialen det systemet som under normale forhold er 50/50 på for og bakakselen, og under forskjellige situasjoner kan overføre mye av kraften til den akselen som har best grep.

På nyere Audier med quattro så er kreftene fordelt 40/60 foran og bak. Dette for å eliminere noe av understyringen Audi har slitt med. Det er fremdeles et av, om ikke det, beste firehjulsdriftssystemet. Ved å fordele kreftene 40/60 så har man fremdeles en god fordelig av kreftene samtidig som bilen blir litt mer sporty enn ved 50/50. Genialt.

 

Subaru er vel sammen med Audi de som har det mest anerkjente firehjulsdriftssystemet. Og nå tenker jeg på vanlige personbiler.

 

 

Det stemmer det du sier, men ikke helt. Det systemet du snakker om sportsdifferensialen som sitter i Audi RS4 etc. Det ville ikke vært hensiktsmessig eller økonomisk å ha et slikt system på en bil som ikke har krefter nok til å faktisk slite med under og overstyring der det gjelder. Jeg har selv en ny Quattro-maskin og det skal mye provosering til (på vinterføre) for å få nevneverdig under eller overstyring.

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar

Nå er det vel faktisk slik at sportdifferensialen du kan få i RS4 og S4 pr idag KUN gir deg bedre fordeling på bakakselen og påvirker ikke resten av bilen.

 

Det er faktisk ESP-systemet til Audi som fordeler kreftene til akslingen med best grep.

 

Og det at Audi nå siden Q7 og siste generasjon A4 og A6/Allroad har begynt med 60/40 er veldig fint syns jeg, da de oppleves som mer kjørevillige.

 

Har prøvd alle tre kontra en 07 Allroad og det er mye forskjell i kjørefølelse om du presser grensene litt.

 

Jeg tittet selv på en Audi nå, A4 20.TFSIQ, gleder meg til prøvekjøring av den, for å se hvordan den er kontra de andre jeg har vært så heldig å få fått kjørt hittil.

 

 

Ellers for å ikke spore helt av: Land Rove har vel er fryktelig solid system med sperrer både her og der for topp fremkommelighet i terrenget...?

Lenke til kommentar
Nå er det vel faktisk slik at sportdifferensialen du kan få i RS4 og S4 pr idag KUN gir deg bedre fordeling på bakakselen og påvirker ikke resten av bilen.

 

Det er faktisk ESP-systemet til Audi som fordeler kreftene til akslingen med best grep.

 

Og det at Audi nå siden Q7 og siste generasjon A4 og A6/Allroad har begynt med 60/40 er veldig fint syns jeg, da de oppleves som mer kjørevillige.

 

Har prøvd alle tre kontra en 07 Allroad og det er mye forskjell i kjørefølelse om du presser grensene litt.

 

Jeg tittet selv på en Audi nå, A4 20.TFSIQ, gleder meg til prøvekjøring av den, for å se hvordan den er kontra de andre jeg har vært så heldig å få fått kjørt hittil.

 

 

 

Ellers for å ikke spore helt av: Land Rove har vel er fryktelig solid system med sperrer både her og der for topp fremkommelighet i terrenget...?

 

Må nesten rette deg litt her, og ikke på noen frekk måte. Men Audi Q7 bruker verken Torsen eller Haldex, men et system som heter BorgWarner. Det må isåfall være de siste modellene som har 40/60 (du skrev det omvendt, regner med du mente 40 framme og 60 bake), selv har jeg 2008 A4 med Torsen.

 

Btw, 2.0 TFSI er en rå motor, men har du råd, gå får 3.0TDI, ingen over, ingen ved siden. ;-)

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar

Beklager ang Q7, trodde den brukte Torsen som de andre (A4, A6 og A5).

 

 

Men ja, selvfølgelig 40/60 i favør foran/bak...

 

Q7 har siden den kom hatt 40/60 i følge Audi selv, og først på A4 med modellår 2009 (B8) og A5, samt nyeste generasjon A6 som gjelder frem til idag.

 

 

3.0TDI skulle jeg gjerne hatt, men foreløpig har jeg bare sett en til salgs i Trondheim, dog var det sedan og manuell, jeg ønsker stasjonsvogn og S-tronic :-)

 

Dog er det ikke noe must, men jeg har funnet en 20TFSIQ til en pris som er nesten 35k lavere enn hva personen skulle ha for sin 3.0TDI ;-)

Lenke til kommentar
Lurer bare på hvilken bilmerke som lager best 4hjulsdrift for å komme seg frem på glatt og røft terreng.

Smaken er som baken. De som liker Toyota sier at Toyota har det beste 4x4-systemet. De som liker Jeep sier Jeeps 4x4. De som liker Audi, BMW, Honda, Subaru, Volvo, Land Rover osv. Du forstår tegninga. Uansett er det dekkene som er det viktigste delen på bilen.

 

Bilene med best fremkommelig har ofte dårligere komfort i høy hastighet. Hva skal du egentlig bruke bilen til?

Lenke til kommentar
Beklager ang Q7, trodde den brukte Torsen som de andre (A4, A6 og A5).

 

 

Men ja, selvfølgelig 40/60 i favør foran/bak...

 

Q7 har siden den kom hatt 40/60 i følge Audi selv, og først på A4 med modellår 2009 (B8) og A5, samt nyeste generasjon A6 som gjelder frem til idag.

 

 

3.0TDI skulle jeg gjerne hatt, men foreløpig har jeg bare sett en til salgs i Trondheim, dog var det sedan og manuell, jeg ønsker stasjonsvogn og S-tronic :-)

 

Dog er det ikke noe must, men jeg har funnet en 20TFSIQ til en pris som er nesten 35k lavere enn hva personen skulle ha for sin 3.0TDI ;-)

 

3.0TDI er som regel 100k dyrere enn 2.0TFSi har jeg lagt merke til, spesielt 2006-07-08. Alt avhenger jo av utstyret. Jeg på min side er meget opptatt av utstyr, jeg har en 08 A4 Quattro (B7) som kostet meg omlag 400 000,- brukt. Det er en 2.0TDi jeg har. Bor forøvrig også i Trondheim :-)

 

Forresten, den 40/60 splitten, er det fortsatt Torsen som leverer differensialen til disse bilene (de uten Haldex da selvfølgelig)? Du lærte meg noe nytt der, takker for det.

Endret av BeeGee
Lenke til kommentar

En digresjon:

 

En interessant greie med Audis ulike firehjulsdriftsystemer, og kanskje spesielt sportsystemet med 40/60-fordeling, er at Audi ikke startet med blanke ark da de utviklet disse systemene. Da Audi første gangen begynte å snuse på firehjulsdrift kjøpte de nemlig inn et par britiske Jensen FF som ble testet, plukket fra hverandre og studert inngående.

 

post-51414-1266188818_thumb.jpg

 

Jensen FF var en italienskdesignet britisk luksuscoupé som ved lanseringen i 1966 hadde 25/75 firehjulsdriftsystem av typen Fergusson. Dessuten hadde disse bilene ABS-bremser (riktignok ikke med elektronisk styring, men det var ABS, plukket fra flylandingsunderstell). Jepp, Jensen FF var tidlig ute med mye. Fergusson-systemet i FF var justérbart, 25/75-fordelingen var utgangspunktet, men hvis bakhjulene spant så ble mer krefter fordelt til forhjulene.

 

Så at Audi-systemet var såpass bra som det var helt fra starten skyldes altså like mye kopiering av andres gode idéer som et brukbart tysk utviklingsmiljø.

 

Ford kjøpte senere rettighetene til Fergusson-systemet, videreutviklet det og brukte det bl.a i rallybilen Ford RS 200.

Lenke til kommentar

170 hester?

 

Har foreløpig sett på 09-10-modeller, da jeg vil ha en med common-rail motor om jeg skal ha diesel..

 

Såvidt jeg har fått med meg, skal det være Torsen, ja :-)

 

Venter bare på noe mer spennende fra Haldex sin side, så kan jeg vurdere en S3 istedet ;)

 

4. gen er vel og bra og har 90/10 ca konstant, men desverre mangler Audi/VW eLSD som leveres til Saab...

 

På S-modellene med Haldex kan de i følge lokal forhandler i Moss levere nærmere 80% kraft bak ved behov, og det så fort forhjulene har spunnet en kvart gang :p

 

Skal visst være slik på gen. 3 og..

 

 

Nå ble det mye off-topic, så vi stopper der og tar det eventuelt på PM ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...