Gå til innhold

[Løst]Overklokke Dell ?

Anbefalte innlegg

Har lest at dette egentlig ikke funker siden BIOS mangler mulighetene til å gjøre det..

Lagde en post om dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1203586&hl=

Uansett så leste jeg her: http://forums.extremeoverclocking.com/show...ad.php?t=196767

at det ikke er bra for en Dell PC å bli overklokket siden delene rett og slett er for dårlige til å burde brukes til overklokking.. prosessoren min er fin siden jeg tok en annen enn standar den gang, men hovedkort er neppe endret og slikt..

Bare lurer siden hadde vært gøy å overklokke min Intel Quad Q6600 :p

- Tho_kva2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPUen er den samme som selges løst, så det er ikke der begrensningene ligger. Maskinvaremessig er det nok kjølingen som setter de største begrensningene, og så er det jo mangelen på avanserte innstillinger i BIOS da.

Det er mulig det finnes noen uoriginale BIOSer ute på nettet som lar deg overklokke. Du kommer dog sannsynligvis ikke særlig langt siden kjølingen nok ikke er designet til å ta unna noe særlig mer enn stock.

Lenke til kommentar

Ikke som jeg vet om nei. Du kan jo lete litt på nettet om du finner custom BIOS til maskina di, men jeg har mine tvil.

Alternativet er nytt hovedkort, men jeg vet ikke hvor lett det er å bytte ut dette på de nye Dell-maskinene. På min gamle Dell (Dimension 9150 het den vel) var det umulig fordi kabinettet ikke fulgte vanlig ATX-standard, men mulig det er annerledes på din.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kjøper man en Dell (ikke Alienware da) så sier man neitakk til klokking.

Slik er det bare. :)

Standardkjøler på en nyere Dell er *betraktelig* bedre enn den standardkjøler som følger med f.eks. Q6600.

Det er ikke her begrensingene ligger, men i Bios (som nevnt over her).

Dog, dersom du åpner kassa (sidedøra) og leter etter PLL'en så er det ett visst håp.

Via denne nettsiden SetFSB kan man så sjekke om PLL er støttet. Laste ned programmet og klokke ivei (fra Windows).

Har gjort dette for noen Dell'er, men vil ikke påstå at det hadde så mye for seg (man får jo ikke justert volt-settings).

Men har man en bra CPU som klokker langt på stock VCore gir det jo noe.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Kjøper man en Dell (ikke Alienware da) så sier man neitakk til klokking.

Slik er det bare. :)

:( første og siste gang det ble en Dell gitt :p kjøpte PC-en for 3år siden, var ikke så PC bevist den gang..

Takk for svar btw.

Så vidt jeg så så støttet det ikke meg, men gjør vel ikke så mye.. Siden man ikke kan justere volten så kunne jeg omtrent tatt den fra 2,4GHz til ~2,6GHz maybe!? uansett er ikke så store forskjellen og det er vel ikke bra for prosessoren å tune den uten ekstra strøm :p

- tho_kva2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...