Gå til innhold

[Løst]Excel - produkt variable intervall

Anbefalte innlegg

Excel 2007, norsk;

Kolonne S:

- inneholder en rekke ulike tall, som er resultat av andre beregninger

- enkelte celler i kolonnen kan være tomme (””)

Kolonne V:

- inneholder med ujevne mellomrom "1","2" eller tom (””), som resultat av andre beregninger

- ingen andre utfall i denne kolonnen, kun disse mulighetene

Så langt alt vel, det jeg nå forsøker å løse, er;

Kolonne W:

- skal gi meg produktet (intern multiplikasjon av tallene i rekkefølge, PRODUKT duger jo der) av alle tall i kolonne S

- beregningen skal starte fra raden etter siste 1 el 2 ble utfallet i kolonne V

- ny beregning for hvert intervall mellom "1" og "2" i kolonne V

Løsningen er ssv enkel, det er vel jeg som har problemer med å beskrive utfordringen skikkelig?

En ennå enklere framstilling av ønsket;

Når en "1" eller "2" oppstår i kolonne V; gi meg produktet av verdiene i kolonne S siden forrige "1" eller "2" !

Endret av Underhand-Felons
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel etter å ha sett litt på det har jeg ikke funnet noen enkel løsning, problemet som jeg ser er å finne produktet når en ikke vet hvor mange tall det kan være mellom vær '1' eller '2' tall i kolonne V.

Et spørsmål jeg har er når kolonne V er 1 eller 2 kan da kolonne S være blank? Hvis ikke har jeg en mulig løsning, ikke noe jeg ville kalle en bra løsning, hadde det vært det så hadde det blitt langt færre kolonner med omregning. Hvis du vet at avstanden mellom to '1' eller '2' tall ikke kan bli større enn noe så er det mulig å bruke det antall kolonner til omregning.

S	V	W	X	Y	Z
3	1	3	3		
6	1	6	6		
2	2	36	2	6	3
1	2	1	1		
8					
1					
2					
7	2	[color="#FF0000"]14[/color]	7	2	1		

Her er en del hva jeg tenkte, det vil jo kreve menge kolonner til omregning. Du ser også at W gir ikke riktig resultat på siste 2er siden det ikke er nok kolonner brukt i dette eksemplet. Et forslag jeg tror ville gjort dette enklere er istedenfor å ha i kolonne S blank "" Bruk 1 siden det vil ikke påvirke resultatet men vil gjøre formlene enklere i X - Z kolonner.

Lenke til kommentar
Vel etter å ha sett litt på det har jeg ikke funnet noen enkel løsning, problemet som jeg ser er å finne produktet når en ikke vet hvor mange tall det kan være mellom vær '1' eller '2' tall i kolonne V.

Et spørsmål jeg har er når kolonne V er 1 eller 2 kan da kolonne S være blank? Hvis ikke har jeg en mulig løsning, ikke noe jeg ville kalle en bra løsning, hadde det vært det så hadde det blitt langt færre kolonner med omregning. Hvis du vet at avstanden mellom to '1' eller '2' tall ikke kan bli større enn noe så er det mulig å bruke det antall kolonner til omregning.

S	V	W	X	Y	Z
3	1	3	3		
6	1	6	6		
2	2	36	2	6	3
1	2	1	1		
8					
1					
2					
7	2	[color="#FF0000"]14[/color]	7	2	1		

Her er en del hva jeg tenkte, det vil jo kreve menge kolonner til omregning. Du ser også at W gir ikke riktig resultat på siste 2er siden det ikke er nok kolonner brukt i dette eksemplet. Et forslag jeg tror ville gjort dette enklere er istedenfor å ha i kolonne S blank "" Bruk 1 siden det vil ikke påvirke resultatet men vil gjøre formlene enklere i X - Z kolonner.

Takk for innspill, jeg må se gjennom noen ganger for å se om jeg skjønner svaret!

Kolonne S vil alltid ha en verdi, og vil aldri presentere (""). I allefall kan jeg få akkurat dette til, selv om jeg innledningsvis hevdet at ("") kan forekomme.

Huff, jeg skjønner at dette begynner å bli komplisert - hehe

Endret av Underhand-Felons
Lenke til kommentar

Jeg og Underhand-Felons har utvekslet noen filer over PM, men løsningen var altså:

Kolonne X (hjelpekolonne):

=IF(V1="";X1;ROW(V2))      (settes inn i X2 og kopieres nedover, X1 settes til 1)

Kolonne W:

=IF(V1<>"";PRODUCT(INDIRECT("S"&X1):S1);"")      (settes inn i W1 og kopieres nedover)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...