NatroN Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Nå har jeg fått fikset CD-ROM'en Nå får jeg bootet opp på CD og innstalasjon av Windows 7 har startet. Vi får se hvordan det går. Men når jeg er ferdig med å innstallere windows 7, er det noe viktig jeg må huske på ? Tja det er en ting jeg dreit meg ut på... Du må trykke på "Opprett Partisjon" på SAMTLIGE disker, ikke bare den ene du skal ha windows på... Den må du bare merke med musa før du trykker på "Next"... Hvis ikke får du samme problemet som meg: Jeg hadde bare en disk på 50 GB (Partisjon til Windows bare) og ingen andre Måtte formatere og opprette, så vips, funka alt! Ta også å gå igjennom W7 sine instillinger for å sette PCen opp slik du vil ha den! Lenke til kommentar
ledal360 Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Tusen takk. Nå har jeg satt opp PC'en slik jeg vil ha den og alt fungerer kjempefint. Er bare en ting jeg lurer på..... Jeg vil gjerne sjekke CPU temp Osv.... for å sjekke at jeg har 100% kontakt mellom kjøler og CPU. Har hørt at dette er det mest kritiske med pc bygging...Er nemlig ikke sikker på at det er 100% kontakt... Hvilket program bør jeg bruke? har prøvd everest home, men der kommer det ikke opp noe under sensor.... (har ikke hovedkortet mitt sensor for dette?) og er det noe annet jeg kan sjekke med det samme for å forsikre meg om at jeg har bygget pc'en riktig Følte ikke at jeg hadde helt kontroll når jeg bygget Takk for svar Endret 25. februar 2010 av ledal360 Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Tusen takk. Nå har jeg satt opp PC'en slik jeg vil ha den og alt fungerer kjempefint. Er bare en ting jeg lurer på..... Jeg vil gjerne sjekke CPU temp Osv.... for å sjekke at jeg har 100% kontakt mellom kjøler og CPU. Har hørt at dette er det mest kritiske med pc bygging...Er nemlig ikke sikker på at det er 100% kontakt... Hvilket program bør jeg bruke? har prøvd everest home, men der kommer det ikke opp noe under sensor.... (har ikke hovedkortet mitt sensor for dette?) og er det noe annet jeg kan sjekke med det samme for å forsikre meg om at jeg har bygget pc'en riktig Følte ikke at jeg hadde helt kontroll når jeg bygget Takk for svar Som nevnt tidligere, kan ikke anbefale deg noen ulovligheter, men Everest Ultimate Edition er enkel å få tak i om man bruker fantasien Ang temperatur på hovedkart kan dette være kinkig av og til ettersom ikke alle kort har temperatur sensor! Merkelig nok, men sånn er det! Mitt eget kort har det faktisk ikke, så når jeg haker dette av i Everst får jeg opp en temperatur på litt under 200 grader, så dreit bare i den hehe. Så for temps, annbefaler jeg varmt everst! Kan godt hjelpe deg med instillingene på det når du har fått lastet det ned! Tja, teste om alt virker? Virker alt av reboot- og powerknapper forram på toweret? Virker USB inngangene? Går alle viftene? Virker PCen fin? Ja da ser det riktig ut! Det eneste du kan dobbeltsjekke uten noe stor opperasjon, er jo om alt av RAM har kontakt... Si at du for eksempel ikke har fått festet en av brikkene riktig, vil jo PCen fortsatt funke men med mindre RAM enn du skal ha... Bare åpne kjør, og skriv inn "dxdiag", og vips, du ser hva som er installert! Ang temperatur i et 900 tower med standard Intel kjølevifte, kommer dette ann på rom temperaturen din! Jeg har samme CPU men med en bedre vifte kjøpt på si, og har akkurat nå 30 grader i et rom med 21 grader... Regner med du vil klare 35-40 under idle, og mellom 50-60 load! Dette er absolutt godkjent, men om du vil enda lenger ned trenger du en ny vifte... Da vil du klare 40-45 under load, men DET vil jeg ikke deg bruke penger på! Eneste fordelen for deg, siden 60 grader ikke er farlig, er at det ser jævli mye bedre ut! Chop Chop! Get crackin' Lenke til kommentar
ledal360 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Da har jeg gått rundt på pc'en og sjekket at alt er riktig. Det meste ser bra ut Er bare en ting jeg ikke har merket før nå, de to viftene foran på kabinettet går ikke.. Det blåe lysene på de fungerer men de går ikke :S Er det den kontakten som heter AC97 ellr noe som kommer fra kabinettet inne i PC'en som går til de viftene? , fant nemlig ingen inngang på hovedkortet for å feste den kontakten.... Er også en annen kontakt som går fra kabinettet som heter 1394, skjønte heller ikke hvor jeg skulle feste den (er den for firewire?) Har ikke testet firewire enda, da jeg ikke har noe som er av typen.. Lastet ned Everest, der fikk jeg ikke opp temperatur.... Gikk inn på bios når jeg startet opp. og der lå temperaturen på 32 :)da er den sikkert riktig montert. En ting til, når jeg starter PC'en kommer det en beskjed: Adapter 1 Disk information: Harddisk not detected Men etterpå starter PC'en helt fint.... Hva er denne beskjeden ? begynner å bli lei av at den kommer opp når PC¨'en fungerer. Takk for svar Endret 26. februar 2010 av ledal360 Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Da har jeg gått rundt på pc'en og sjekket at alt er riktig. Det meste ser bra ut Er bare en ting jeg ikke har merket før nå, de to viftene foran på kabinettet går ikke.. Det blåe lysene på de fungerer men de går ikke :S Er det den kontakten som heter AC97 ellr noe som kommer fra kabinettet inne i PC'en som går til de viftene? , fant nemlig ingen inngang på hovedkortet for å feste den kontakten.... Er også en annen kontakt som går fra kabinettet som heter 1394, skjønte heller ikke hvor jeg skulle feste den (er den for firewire?) Har ikke testet firewire enda, da jeg ikke har noe som er av typen.. Lastet ned Everest, der fikk jeg ikke opp temperatur.... Gikk inn på bios når jeg startet opp. og der lå temperaturen på 32 :)da er den sikkert riktig montert. En ting til, når jeg starter PC'en kommer det en beskjed: Adapter 1 Disk information: Harddisk not detected Men etterpå starter PC'en helt fint.... Hva er denne beskjeden ? begynner å bli lei av at den kommer opp når PC¨'en fungerer. Takk for svar Oki doki, det er bra! Høres merkelig ut! De to viftene i front får strøm via en Molex (husker du dette) plug som stikker ut bak dem! Du så kanskje denne når du tok ut bracketen for å feste harddiskene dine! Huff er så lenge siden jeg koblet alt på nytt, så husker ikke nøyaktig hva som er hva, men ALT står opplyst i manualen til toweret og hovedkortet! IEEE 1394 er High-Speed data overføring, ellers kjent some Firewire ja Ikke tenk på dette, 99% av alt utstyr går på USB 2.0 (snart 3.0) Det står i manualen til hovedkortet ditt hvor denne skal kobles på (Mest vanlig, rett ved siden av SATA uttakene, nederst til høyre) Men om du ikke bruker den er det ikke krise! BIOS temperatur stemmer ikke veldig bra, ettersom du går inn i BIOS rett etter oppstart, og CPU ikke vil være veldig varm da uansett! Det er først under spilling du kan slite med høye temperaturer! Setter en liten guide på temps i Everest nederst, men la oss ta HDD beskjeden først! Høres ut som du ikke har koblet HDDen din i SATA 0 (altså den hovedkortet er designert til å teste FØRST etter noe å laste når du skrur PCen på) Da den ikke finner noe der, går den videre til SATA 2, så SATA 3 osv! Bare sjekk hvilken av SATA inngangene på hovedkortet du har brukt, og evt flytt om dette plager deg! SÅ! Everst Åpne Everest, og trykk på "Fil" øverst i venstre hjørne. Trykk så på instillinger. Under "Maskinvareovervåkning" finner du "Sensorikoner". Hak AV alle "System", "Kjølevifter", "Fan Speeds" og "Spenningsverdier", men la "Temperaturer" stå. Dette for å unngå forvirring. Hak av de temperaturene du ønsker å vise nederst i høyre hjørne hele tiden. Annbefaler å bytte farger på ting, slik at de er lette å skille... Jeg har RØD på GPU, SVART på CPU og BLÅ på begge HDDene. Fjern alle temperaturer som er unødvendig for deg! Siden du har et ATI kort, lag deg også noen snarveier på skrivebordet for å kunne skifte viftehastigheter fort uten å åpne CCC hele tiden! Da kan du enkelt skifte mellom 50% vifte på GPU under Idle, og 75% vifte under heavy gaming! Alt ove 75% høres ut som om et fly tar av, og er IKKE nødvendig med mindre du har 30 grader på rommet ditt! Kjører selv Crysis med 4x AA, 1920x1080 uten å overstige 75 grader med 75% viftehastighet! Lenke til kommentar
ledal360 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Tusen takk for den detaljerte informasjonen Nå funker alt som det skal Til å med Everest og viftene foran (viste seg at jeg ikke hadde koblet i dem) Temperaturene vises, når jeg ikke gjør noe spesielt på PC'en viser CPU'en en temperatur på 25-26 grader. Har ikke sjekket når jeg spiller enda, men den ligger vell på 40-50 der tenker jeg Da tror jeg at jeg er ferdig med det meste av PC' byggingen og jeg har nok deg å takke for det. Det er ikke sikkert, men stor sannsynlighet for at jeg har noen flere spørsmål på lur. Men hvis ikke jeg kommer tilbake med noen spørsmål vil jeg si TUSEN TAKK for at du har tatt deg tid til å svare på mine mange "dumme" sprøsmål hehe!!! Endret 26. februar 2010 av ledal360 Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Ikke noe problem! Håper du får mye morro med PCen din, og ta vare på den! Åpne den en gang i halvåret og bruk litt Q-tips her og der, og formater en gang i blandt og du har en maskin som vil drifte alt i minst 3 år fremover! Ang vifter forran; Det var det jeg trodde hehe! Siden du har PSUen du har, er det jo massevis av plugger til overs så det hjelper jo mye Kan alltids utvide med enda flere ting for strøm har du nok av! Om du lurer på noe mer, bare PM meg isteden! Er innom ivertfall annenvær dag Uber unt aus NatroN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå