Gå til innhold

Ny spill/mediasenter PC ca 14000kr med skjerm

Anbefalte innlegg

Hallo :)

Skulle egentlig bygge meg ny PC for ca 2 år siden, men ble lagt på is.. Så nå har jeg et kabinett med komplett vannkjølig til CPU stående uten innmat. Er ikke så oppdatert på hva som er "inn" på hardware fronten fortiden så om dere har noen tips på noe så hadde det vert fint :yes:

Tenkte noe ca 14000kr med skjerm.

Blir vell sånn ca:

Prisguide liste!

- HK (Asus P6T Deluxe V2)

- CPU (Intel Core i7 920)

- RAM (OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6 GB

- GPU (Asus Radeon HD 5870 1 GB)

- PSU (Corsair HX 850W)

- Skjerm (Asus VW266H)

Kommer til til å bruke den mest til spill, "media server" og alt det vanlige, skulle kanskje vert litt overklokkings vennlig også ;)

Edit:

Satte sammen en liste..

Noen forandringer?

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo :)

Skulle egentlig bygge meg ny PC for ca 2 år siden, men ble lagt på is.. Så nå har jeg et kabinett med komplett vannkjølig til CPU stående uten innmat. Er ikke så oppdatert på hva som er "inn" på hardware fronten fortiden så om dere har noen tips på noe så hadde det vert fint :yes:

Tenkte noe ca 14000kr med skjerm.

Blir vell sånn ca:

Prisguide liste!

- HK (Asus P6T Deluxe V2)

- CPU (Intel Core i7 960)

- RAM (OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6 GB

- GPU (Asus Radeon HD 5870 1 GB)

- PSU (Corsair HX 850W)

- Skjerm (Asus VW266H)

Kommer til til å bruke den mest til spill, "media server" og alt det vanlige, skulle kanskje vert litt overklokkings vennlig også ;)

Edit:

Satte sammen en liste..

Noen forandringer?

Så fint ut det oppsettet. Men ville gått for en i7 920 istedenfor.

Lenke til kommentar
Kjør 8GB RAM når du først er i gang. Det er liten prisforskjell, og 8 er mye mer enn 6.

Og så er det mye kulere å si at du har 8GB i stedet for 6 ;)

Burde i alle fall kjøre enten 3,6,9 eller 12 gb med ram grunnet at x58 hovedkort kjører 3 kanaler og ikke 2. Altså 6 minnebrikkeplasser og mulighet for f.eks 12 gb ram.

Og nå sies det at amd faktisk gir høyere fps med bruk av 5XXX serie skjermkort. I alle fall i mange tilfeller, pluss at prisen på amd ligger en del under ett x58 hovedkort og en 960 cpu. Du kan klokke en 920 cpu like langt som du kan med en 960 omtrent også. Og det er cpu til halve summen. ville tenkt meg om kraftig der. Det du får til overs burde du bruke til en god ssd disk som intel 80/160 gen 2. Disse er meget kjappe og utrolig deilig å bruke i forhold til oppstart av os og vanlige programer du bruker mye.

Håper ingen henger meg for disse forklaringene. Er sånn jeg har fortstått og lest meg til at ting er om dagen.

Kjør 8GB RAM når du først er i gang. Det er liten prisforskjell, og 8 er mye mer enn 6.

Burde i alle fall kjøre enten 3,6,9 eller 12 gb med ram grunnet at x58 hovedkort kjører 3 kanaler og ikke 2. Altså 6 minnebrikkeplasser og mulighet for f.eks 12 gb ram.

Og nå sies det at amd faktisk gir høyere fps med bruk av 5XXX serie skjermkort. I alle fall i mange tilfeller, pluss at prisen på amd ligger en del under ett x58 hovedkort og en 960 cpu. Du kan klokke en 920 cpu like langt som du kan med en 960 omtrent også. Og det er cpu til halve summen. ville tenkt meg om kraftig der. Det du får til overs burde du bruke til en god ssd disk som intel 80/160 gen 2. Disse er meget kjappe og utrolig deilig å bruke i forhold til oppstart av os og vanlige programer du bruker mye.

Håper ingen henger meg for disse forklaringene. Er sånn jeg har fortstått og lest meg til at ting er om dagen.

Lenke til kommentar
9gb med ram var nå :D

Har nå aldri sett en 3 gb brikke. :huh:

har du ikke??? ikke jeg heller :p tenkte mest på 3X2gb og 3X1gb brikke. i alle fall det som var baktanken med det jeg skrev. foruten at jeg ville vel enten valgt 6 eller 12 (forsåvidt i veldig sjeldene tilfeller man trenger slike mengder ram) har 6 gig selv og har aldri vært i nærheten av å bruke alt. I alle fall ikke etter hva jeg har lagt merke til.

Lenke til kommentar

Håper ingen henger meg for disse forklaringene. Er sånn jeg har fortstått og lest meg til at ting er om dagen

Ca 3-400kr forskjell på de, men bytter alikevell og slenger på en SSD til OS og programmer.

Men er alle 920 D0 stepping nå? Den skal klokkes :yes:

RAM-en tror jeg skal holde bra, ikke bare mengen RAM som teller ;)

RAM-en funker med Asus HK-et? Har gått i den fellen før..

HW.no testet jo denne RAM-en på P6T Deluxe V2?

Edit: La alt i handlekurven hos amentio nå, ble 15721kr... mye vits med budsjett :roll:

Da med en DVD brenner, 40GB SSD og en 1,5TB samsung HDD.

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

Høres bra ut.

Men jeg ville vært forsiktig med valg av SSD. Kjøpte en litt billig SSD, og den var utrolig rask og fin til større operasjoner. Men problemet var at den var veeeldig treg til å lese små datamengder rett etter hverandre.

F. eks dersom et program åpnet mange småfiler etter hverandre, eller om et spill jobber med mange små bitmap-filer o.l.

Det som skjedde, var rett og slett at den stoppet opp og bare lyste på hdd-led i 2-3 sekunder før alt løsnet igjen.

Vet ikke om det var fordi disken var ganske ny i ssd-verden, eller hva det var. Vet bare at den kostet 2500,- og var en 60GB disk, så det var nok en budsjett-ssd. Men like vel.. Det skal jo funke..

Ville bare gi en liten heads up på det. Noen andre som har opplevd det samme?

Jeg har ikke greie på ssd-disker.

Endret av reminett
Lenke til kommentar
Høres bra ut.

Men jeg ville vært forsiktig med valg av SSD. Kjøpte en litt billig SSD, og den var utrolig rask og fin til større operasjoner. Men problemet var at den var veeeldig treg til å lese små datamengder rett etter hverandre.

F. eks dersom et program åpnet mange småfiler etter hverandre, eller om et spill jobber med mange små bitmap-filer o.l.

Det som skjedde, var rett og slett at den stoppet opp og bare lyste på hdd-led i 2-3 sekunder før alt løsnet igjen.

Vet ikke om det var fordi disken var ganske ny i ssd-verden, eller hva det var. Vet bare at den kostet 2500,- og var en 60GB disk, så det var nok en budsjett-ssd. Men like vel.. Det skal jo funke..

Ville bare gi en liten heads up på det. Noen andre som har opplevd det samme?

Jeg har ikke greie på ssd-disker.

SSD disker er vell kvitt de verste "barnesykdommer" nå?

Lenke til kommentar

Intel sine SSD disker har ikke disse barnesykdommene, er eldre generasjoner med jmicron kontrollere som krasjer helt når den skal drive med småfiler. Gullars kan mye om dette, men er nok bedre å ta en titt i SSD tråden i lagringsmedia forumet.

Har en Intel X25-M 80GB Gen2 selv, og det er helt utrolig hvor digg det er. Stor forskjell fra vanlig snurredisk. Så anbefaler det på det sterkeste. 40GB Intel disken er også betydelig bedre enn snurredisk, men blir snaut med plass etterhvert. Anbefaler at du går for 80GB eller 160GB når du er oppe i dette budsjettet. Da kan du ha flere programmer og spill på den som kan nyte godt av hastigheten.

Et godt eksempel her er Hearts of Iron 3, som jeg spiller en del. Hadde det på SSD inntil jeg måtte reinstallere, flytta det da over på snurredisk. Var helt forferdelig, brukte evigheter på å loade. Så jeg måtte flytte det tilbake på SSD igjen. Snakker dobbel eller trippel så lang loade tid på snurredisken.

Og, du skulle ikke vurdert et AMD oppsett? Blir billigere, så kan du oppgradere om et års tid.

Men uansett hva du gjør, en SSD er et must i denne prisklassen.

Lenke til kommentar
Intel sine SSD disker har ikke disse barnesykdommene, er eldre generasjoner med jmicron kontrollere som krasjer helt når den skal drive med småfiler. Gullars kan mye om dette, men er nok bedre å ta en titt i SSD tråden i lagringsmedia forumet.

Har en Intel X25-M 80GB Gen2 selv, og det er helt utrolig hvor digg det er. Stor forskjell fra vanlig snurredisk. Så anbefaler det på det sterkeste. 40GB Intel disken er også betydelig bedre enn snurredisk, men blir snaut med plass etterhvert. Anbefaler at du går for 80GB eller 160GB når du er oppe i dette budsjettet. Da kan du ha flere programmer og spill på den som kan nyte godt av hastigheten.

Et godt eksempel her er Hearts of Iron 3, som jeg spiller en del. Hadde det på SSD inntil jeg måtte reinstallere, flytta det da over på snurredisk. Var helt forferdelig, brukte evigheter på å loade. Så jeg måtte flytte det tilbake på SSD igjen. Snakker dobbel eller trippel så lang loade tid på snurredisken.

Og, du skulle ikke vurdert et AMD oppsett? Blir billigere, så kan du oppgradere om et års tid.

Men uansett hva du gjør, en SSD er et must i denne prisklassen.

Da blir det "budsjett SSD" Intel X25-V :yes: Satser på Intel oppsett denne gangen :)

Oppdatert listen også: Huskeliste Ny PC

Er det noe jeg mangler nå? Har jo kabinett og kjøling som sagt.

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...