Gå til innhold

[Løst]Excel sikring av fil

Anbefalte innlegg

Excel 2007, norsk:

Jeg skal distribuere en excel fil til andre.

Filen inneholder ingen makroer, men mange funksjoner og flere ark.

Filen skal være et verktøy for mottaker, mens jeg ønsker å sikre meg at

- ingen andre enn jeg kan drive utvikling av filen

- ingen ser hvilke funksjoner som er benyttet

- mottaker skal kunne registrere data i noen definerte områder

Dette er ganske viktig for meg, da arbeidet som er lagt ned i utarbeidelsen er ganske omfattende.

Finnes det noen sikker måte å gjøre dette på?

Er det tilstrekkelig å låse celler, skjule formler og passordbeskytte for endring av låste celler? Vil en mottaker kunne komme rundt dette ved "lagre som?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort svar: Nei.

Formelceller skal være definert både låst OG skjult under beskyttelse før du passordbeskytter arket. Gi ikke passordet til noen.

Og så kan du jo skrive makroer som gjør filen ubrukelig uten en eller annen kjent forutsetning, slik at den ikke funker hvis den tas med hjem etc etc. Dette er en blanding av moro, ondskap og kunst, uten fasit.

Dette holder 99,9 % av brukerne ute, men ikke sånne som meg. Derfra får det bli en tillitssak mellom deg og kunden. Excel er bra til det aller meste, men ikke til sikker lagring.

Det er også spesielle regler for programvare (i motsetning til musikk, litteratur, ..) når det gjelder eierskap. Den som betaler timene du utvikler ting er opphavsrettslig eier i all hovedsak. Så hvis kunden har betalt deg så er det ikke ditt lenger.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Kort svar: Nei.

Formelceller skal være definert både låst OG skjult under beskyttelse før du passordbeskytter arket. Gi ikke passordet til noen.

Og så kan du jo skrive makroer som gjør filen ubrukelig uten en eller annen kjent forutsetning, slik at den ikke funker hvis den tas med hjem etc etc. Dette er en blanding av moro, ondskap og kunst, uten fasit.

Dette holder 99,9 % av brukerne ute, men ikke sånne som meg. Derfra får det bli en tillitssak mellom deg og kunden. Excel er bra til det aller meste, men ikke til sikker lagring.

Det er også spesielle regler for programvare (i motsetning til musikk, litteratur, ..) når det gjelder eierskap. Den som betaler timene du utvikler ting er opphavsrettslig eier i all hovedsak. Så hvis kunden har betalt deg så er det ikke ditt lenger.

Beste hilsen Harald

Takk for svar

Dette er ingen betalt programvare, men et hjelpeverktøy som jeg har pusket med for å gjøre analyse av omfattende datamengder noe mere håndterlig.

Således dårlig butikk for min del, men jeg har nå valgt dette framfor kryssordløsning som fritidssyssel.

Jeg vet bare at det er en del spesielt interesserte som ville hatt interesse av dette verktøyet, når jeg får det slik jeg vil ha det, og da er det en ekkel følelse å vite at det er fritt fram for hvem som helst å profitere på det man har laget.

Men i dag er vel sånt vanlig.

Har en ganske krøkkete problemstilling i tillegg, og som jeg må bruke litt tid på problemformuleringen til - kommer med den så snart jeg vet hvordan jeg skal presentere den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...