Gå til innhold

Ny gamer pc. blanding av gammle og nye deler. hvor blir flaskehalsen?

Anbefalte innlegg

hatt en del problemer med min pc, og siden jeg ikke har råd til ny pc pr dags dato gjør jeg det beste jeg kan ut av det. En lett blanding av gammle og nye deler. CPU/RAM og HD fra gammle pc med nytt kabinett, skjermkort,  og psu.

Slutt produktet vil se slik ut:

*Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz klokket til 3Ghz

*Xigmatek Dark Knight-S1283 CPU Cooler

*ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN 2x1394 SATA-II

*Western Digital 1TB Black 3,5", SATA

*Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 x2

*XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Hvor blir flaske halsen på denne pc'en og hvordan vil den takle nyere spill? litt usikker på valg av skjermkort. Enten 5770 og kjøpe et til om en mnd eller 2 og sette de i Crossfire eller et 5850 kort.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2gb ram er lite om du spiller i vista/win7.

Ellers så er ikke cpu'en din den kraftigste, men den kan du lett klokke mer.

Personlig hadde jeg valgt 5850, men det kommer litt ann på oppløsningen du bruker :)

Ah... Ser du har 2x2gb ram. Da er det bare å klokke cpuen litt mer evt skifte den til en quad.

Ser nye battlefield utnytter godt flere kjerner...

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Prossesor er det jeg kan se som kan hindre GPU ytelsen til det fulle.

Quad Core og nyere GPU er det som fungerer best i nye spill om det er det som er problemet.

Fire kjerner pluss frekvens 3.Ghz + vil gi gode resultater for dagens spill.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

1) Vil ikke akuratt si at det er noe vits, du trenger sånn 4GB for å spille spill skulle jeg tro? Og det har du allerede, blir en liten forskjell i ytelse. Hastighet og alt det andre på Ram er mer relevant for hardcore klokking.

2) Det er mye mer å hente på å bytte CPU med det oppsettet du har, men hvis du skal ha ny framtidsrettet CPU så må du også bytte hovedkort.

3) Hvis du skal ha den Rammen der så må du uansett bytte hovedkort ;)

Lenke til kommentar

vist jeg skal bytte hovedkort må jeg også bytte CPU, og det har jeg desverre ikke råd til pr dags dato. jeg har no bestilt nytt kabinett, cpu vifte, hd, hovedkort  og et par andre små ting. Skal neste mnd kjøpe skjermkort. og kan heller ved en seinere anledning gå til innkjøp av nytt hovedkort, ram og cpu.

Takker for svar, da er det bare å finne ut hvilket skjermkort jeg skal kjøpe, kanskje et ukens tilbud løpet av de neste ukene vil hjelpe valget mitt :)

Lenke til kommentar

Pass på at CPU-vifta du har bestilt støtter de nye soklene, er kjedelig å kjøpe seg vifte for også ikke kunne bruke den når du investerer i nytt hovedkort + mer.

Hvis det er for sent å ombestemme seg så kan det hende at det går ann å bestille tilpasninger til de nye soklene utenom men dette varierer litt.

Lenke til kommentar

Hvor har jeg skrevet at jeg prioritere hovedkort framfor GPU? Bare det at både jeg og andre jeg vet om har brent seg på å kjøpe billige hovedkort. Joda, jeg kan godt spare 500 kr eller mer på å kjøpe et billigere hovedkort, men det er større prishopp fra 5770 til 5850. Når jeg kjøper skjermkort tenker jeg på samme måte som med hovedkort. Jeg legger heller inn 500 kr slik at jeg får et "sikkerlig" produkt, som varer lenge.

Det jeg mener er at dette skal vare en stund før jeg oppgraderer igjen, og når den tid kommer kan det til og med hende at det ikke trengs å bytte ut socket. Det valget for jeg ta når den tiden kommer. Pr dags dato kan jeg se for meg at dette oppsettet skal vare i en 6 mnd tid, og da håper jeg at mine 2 skjermkort (5770 eller 5850 enda yter godt nokk i CF) og kan da fokusere på å oppgradere socket og ram.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

vel, derfor jeg spør her da vettu :) det skjermkortet jeg bruker no er GeForce 8600 og det kjøpte jeg når det var nytt. ikke før no startet jeg å savne litt mer ytelse. Og da hadde jeg ikke muligheten til å kjøre 2 GPU. 

Så det du sier er at 2 Radeon skjermkort 5770 i crossfire ikke har særlig lang levetid?

Edit: kan hende at du har rett ang hovedkort, men jeg velger å putte litt ekstra penger i det og skal låve deg at det ikke skal gå utover valg av GPU. Er det grett kan vi no fokusere på topic og GPU, for om jeg velger hovedkort til 1000kr eller 1500 kr vil verken flaske halsen eller ytelsen bli forandret stort.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Tingen er at CPU er flaskehalsen, det betyr at både CPU, Ram og hovedkort blir det første som skal plokkes ut når du skal oppgradere igjen, da trenger du ikke ett hovedkort som holder lenge som du sier.

Derfor vil det lønne seg og ikke bruke mer penger enn du må siden det uansett skal ut neste gang du oppgraderer ;)

Nå er det faktisk også sånn at 1000 kr for ett hovedkort med sokkel på vei ut er ikke akuratt det jeg vil kalle for ett billig hovedkort heller, ++ at det finnes faktisk hovedkort i den prisklassen som er gode, pålitelige og foretrukket av mange gamere.

F.eks ett Asus P5Q Deluxe holder leneeeeeeeeeeeeeeeeeeege til den maskina, merk at jeg forsøker ikke å overdrive med å forlenge e'n.

Selv om du ikke sparer nok penger til ett bedre skjermkort (noe som var bare med noen hundrelapper da jeg sjekket prisguiden) så finnes det sikkert noe på det oppsettet som kan forbedres. CPU-kjøleren f.eks skal du ha mye lengre enn hovedkortet, så hvorfor ikke investere i ett bedre ett.

Mener ikke å plage deg med en lang tekst om dette, men det er ikke så mye som at jeg tror enn at jeg VET at du kommer til å brenne deg mye mer på å investere i ett hovedkort i 1500,-klassen enn i ett i 1000,-klassen, antatt at du klarer å finne riktig hovedkort.

Edit: Jeg vet at du allerede har bestilt, men likevel

Endret av Persn
Lenke til kommentar

du plager meg på ingen måte :) laget tråden for å få svar. Saken er at Asus P5Q Deluxe og Asus Maximus koster det samme på netshop no. ser ut som prisen på hoved kortet "mitt" har sunket litt :)

Hehe, Asus Maximus II er faktisk 10 kr billigere enn det kortet du posta :)

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
du plager meg på ingen måte :) laget tråden for å få svar. Saken er at Asus P5Q Deluxe og Asus Maximus koster det samme på netshop no. ser ut som prisen på hoved kortet "mitt" har sunket litt :)

Hehe, Asus Maximus II er faktisk 10 kr billigere enn det kortet du posta :)

Ser ikke hvordan du får 1150kr og 1425kr til å bli det samme, men men... Egentelig ser jeg ikke poenget i det heletatt å kjøpe nytt hovedkort som bare støtter DDR2. Waste of money. Hadde heller spart penger til jeg hadde hatt råd til hele pakka.

Lenke til kommentar

på min Ordrestatus:

ASUS Maximus II Formula IP45 Crossfire ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN 2x1394 SATA-II kr 1140.

Jeg er enig at det beste hadde vært å spart og ventet til jeg har råd til å kjøpe et helt nytt system, men har desverre ikke mulighet til å vente siden min nåværende pc er svært problematisk å bruke. og leve med en bærbar pc i funker kun i en viss periode :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...