Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie av bolig - unormalt mye innsekter.

Paulex

Anbefalte innlegg

Heisann.

Leide ett hus fra etter sommeren, det var en kjeller-leielighet som man da somregel REGNER med er ett visst anntall dyr som kan komme inn via utgangsdøren ventiler ect.

Det som var poenget her var at jeg fikk ikke noen beskjed på forhånd om at det var så sinnsykt mye innsekter som kom inn i huset.

Hadde opptil rundt 10 "skrukke troll, kaffebiller" alt ettersom kraypende i gangen til enhver tid. Hadde rundt 20 på badet rundt doen, i vasken og sluket i dusjen.

På kjøkkenet hadde jeg eddekopper med en diameter på rundt 10cm kommende fra over kjøkkenskapene som da tydeligvis ikke er isolert fra utsiden. Da snakker vi iallefall en 5 stykker om dagen. Rundt 10 edderkopper om dagen i stua, og har våknet med edderkopper på 10cm i forbanna diameter i senga. Ikke det at je ger livredd for edderkopper men det er ekkelt og man skvetter til når det står ett beist ved siden av deg i senga.

Internett signalet ble også elendig siden jeg måtte dele trådløst med dem oppe hvor de flyttet rundt på det i huset og dro det ut av og til når de skulle legge seg. TV måtte jeg skaffe selv, hvor jeg hadde en parabol festet på ett tre i hagen som utgangspunkt.

Jeg hadde i teorien ikke noen "oppsigelses tid" på MIN kontrakt, men de hadde oppført OG GJORT MEG oppmerksom på at det var 1 månde. Men på MIN kontrakt står det ingen.

Da jeg da sier opp og flytter ut (som om jeg ikke hadde noen oppsigelses tid) pakker jeg og er ute så de har huset tomt i den "oppsigelses månden" de tror dem har. Iløet av den tiden HAR de benyttet seg av å lufte ect. og gå INN i leieligheten, men krever FORTSATT at jeg betaler for den månden.

Jeg har ikke betalt og kommer aldri til å gjøre det. Er det noe jeg kan bruke for å stoppe maset dems?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd du ikke dokumenterte alle småkrypene så kravlet rundt deg til enhver tid. Det du skulle gjort var å gå bananas med kamera og tatt bilder til den store gullmedalje.

Og jeg må spør, var Internett inkludert i leien? Om så tilfelle har utleier allerede brutt kontrakten selv, når de slår det av eller flytter det vekk.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du ligger godt an.

Hvis du skulle få gjennomslag for at kontrakten ikke sier noe om oppsigelsestid så betyr det etter husleieloven at oppsigelsestiden er tre måneder. Her bør du altså bukke og takke for at du har sluppet billig unna.

Insekter kunne være en "mangel" etter husleieloven, men du må gi utleier beskjed og mulighet til å rette mangelen. Selv om du har gjort det trenger du fremdeles dokumentasjon for å komme noen vei.

Dersom det er avtalt at Internett er inkludert i leia kan dårlig forbindelse være en mangel, men igjen må du ha gitt utleier mulighet til å rette mangelen og ha dokumentasjon.

Det beste du kan håper på er nok å påpeke at når du fortalte at du hadde flyttet og overleverte nøkler (?) så var det med forventing om at utleier skulle leie ut leiligheten på nytt så fort som mulig. Utleier har nemlig en tapsbegrensningsplikt, og kan ikke bare sitte å vente mens du taper penger på en leilighet du ikke bruker. Men, når det bare er snakk om en måned så skal det nok litt til for at du kommer noen vei her heller.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Hvis utleier har opplyst deg muntlig om at oppsigelsestiden er én måned, så er den det. Selv om kontrakten din ikke sier noe om oppsigelsestid, betyr ikke det at du ikke har noen. Er ikke oppsigelsestid avtalt, vil det være husleieloven som gjelder, og om jeg ikke husker helt feil sier den at oppsigelsestiden er tre måneder. (Og hvis jeg har misforstått helt nå, og det faktisk står svart på hvitt i kontrakten din at det ikke er noen oppsigelsestid, så kan du bare se bort fra dette avsnittet):)

Hvis du skal komme deg unna å betale må du nok fokusere på dette med insektene, eventuelt internetten hvis den var inkludert i leien. Sa du noen gang i fra om internetten og insektene til utleier? Hva fikk du eventuelt til svar?

Om en drøss med insekter overalt er nok til at du skal kunne heve kontrakten vet jeg ikke, men jeg håper det, for dette hørtes ut som et mareritt! Edderkopper på 10 cm i senga, *grøss*! Likevel tilsier erfaring at det jeg og du kanskje ville sagt var en åpenbar grunn for heving, ikke alltid er "jussens" syn på det. Jeg foreslår at du tar deg en titt på husleieloven, kanskje særlig §§2-2 og 2-4, da disse virker mest relevante i saken din.

Lenke til kommentar

I kontrakten min så er det ett felt hvor man skal kunne fylle inn antall månder oppsigelsestid. Her er dette blankt, og da er det vel ingen. Hvis man kan tolke det på den måten.

De kan umulig ha gjort noe med de innsektene, for de kom inn gjennom ALLE mulige sprekker i hele huset og det var helt forferdlig å måtte støvsuge opp 10-20 "innsekt lik" hver eneste dag. Og det toppa seg når jeg våkner med edderkopp i senga som jeg prøver å mose med ett glass men så går den videre under glasset ^^

Jeg får bare håper han ikke går lengre å skjønner min del av saken! Han er forresten selvfølgelig fra russland eller noe i den duren og snakker dårlig norsk. Skulle aldri leid av den typen mennesker i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
I kontrakten min så er det ett felt hvor man skal kunne fylle inn antall månder oppsigelsestid. Her er dette blankt, og da er det vel ingen. Hvis man kan tolke det på den måten.

Om oppsigelsestid ikke er spesifisert er det husleieloven som avgjør det, ikke fri fantasi :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...