Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Oppdretslaks full av dritt?

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan da si at i alle fall på slakterens side så gjør vi ingenting tilsettning med fisken. Bare vann og CO2 (jeg mener det er C02 vi bruker til bedøving). Hva de som lager filè av fisken bruker aner jeg ikke tror ikke de bruker noe de heller enn CO2 og vann.

Men antar de ikke gjør noe de heller. Bare skjærer og vakumpakker.

Fisken sulter i noen uker før slakting.

Så man kan si det er 4 deler.

1.Del er de som fikser eggene.

2.Del er oppdretten der de fòres, mat til fisk er prosessert fisk (BioMar er en fiskefòr produsent)

3.Del er slakteren

4.Del er de som klargjører fisken for butikken. (filè og slikt)

Del 3 og 4 kan jobbe i lag. Del 2 og 1 tror jeg kan jobbe i lag.

(så man får et slags innblikk i hvor mange ledd (bedrifter)).

Skal disse tungmetallene komme i fisken må det være fra fòret.

Aner ikke om det er mye oppdrett i trange fjorder. Men havvann skiftes ut ganske så kjapt.

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar

Det er dessverre mye kvikksølv i fisk, spesielt store fisker som laks. Det er snakk om små mengder, så man er neppe i noen fare med mindre man spiser ekstremt mye fisk (eller er gravid).

Synd at kampen mot forurensning av havet ikke blir prioritert mer. Mesteparten av kvikksølvutslippene kommer fra kullkraftverk og gullgruvedrift (iallefall ifølge Wikipedia), noe jeg selv ikke var klar over før jeg begynte å lese om dette på Wikipedia i går. Men for all del, vi kan jo ikke ofre våre vakre fossefall for å produsere strøm! Bedre å importere kullkraft fra utlandet...

Lenke til kommentar
Det er dessverre mye kvikksølv i fisk, spesielt store fisker som laks. Det er snakk om små mengder, så man er neppe i noen fare med mindre man spiser ekstremt mye fisk (eller er gravid).
Kan du gi men en seriøs kilde som sier at oppdrettslaks her mere kvikksølv og andre miljøgifter enn f.eks vill-laks og andre oppdrettsfikser.

Synd at kampen mot forurensning av havet ikke blir prioritert mer. Mesteparten av kvikksølvutslippene kommer fra kullkraftverk og gullgruvedrift
Dette er noe som befinner seg laaaaangt unna norge. Har vi ikke noen nærliggende kilder som er mere aktuell for oss

Kvikksølvet taes ikke i stor grad opp av kroppen.

Slik som svinevaksinen.. (idioter)...

Du bør være forsiktig en slik karakteristikk av andre debatanter, spesielt når du selv står å driter på draget.

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Salmon_in_aqu...tion_and_toxins

Mer seriøs enn Wikipedia med linker til kilder orker jeg ikke være, men villaks er ikke akkurat fri for kvikksølv etc heller. All fisk er påvirket, men det ser ut til at oppdrettslaks er verre.

Angående kvikksølvutslipp, slikt har en tendens til å påvirke enorme områder. Både fordi det sprer seg lett både i luften og i vannet, men også fordi fisken migrerer fra område til område. Da er plutselig ikke Polen, Tyskland og Danmark så langt unna...

Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Salmon_in_aqu...tion_and_toxins

Mer seriøs enn Wikipedia med linker til kilder orker jeg ikke være, men villaks er ikke akkurat fri for kvikksølv etc heller. All fisk er påvirket, men det ser ut til at oppdrettslaks er verre.

Takk, interessant..

Noen ganger er wikipedia helt greit (kanskje tilogmed de fleste), spesielt når referansene er gode. Science artikkelen gav meg svar på spørsmålet..

Endret av netroM
Lenke til kommentar

Oppdrettslaks er ikke noe jeg spiser, bare for å ha det sagt.

Jeg kjenner alt for godt til denne bransjen og vet hvordan de tenker.

Det eneste som betyr noe er profitt. At fisken stresser så mye og lever så unaturlig (bl.a den mildt sagt betenkelige foringen og mijøet) at den må vaksineres for å kunne holde ut lenge nok til å selges sier det meste. Før tilsatte de også malakittgrønt for at fisken skulle få mer rødfarge i kjøttet, siden den ikke får det naturlig lengre av å spise skalldyr, det er for dyrt må vite.

Det er mange leverandører som produserer godt for til oppdrettfisk og smolt, men det er knapt nok noen som gidder å kjøpe det, de går kun etter pris og velger billigste sort.

Beklager å si det, men denne bransjen er pill råtten, og jeg vil ikke støtte den. Det er kanskje noen få unntak men jeg klarer ikke helt å engasjere meg til å finne dem og produktene de har.

Det er også laget gode systemer som forhindrer lakserømming, lakselus og sikrer rent vann og naturlig strømning av vann og ikke er til forurensning av kystmiljøet men dette mener nessekongene er for dyrt, men det er du og jeg som må betale prisen i form av stadig dårligere fisk full av stress, vaksine og feilernæring og miljøslitasje.

Lenke til kommentar
Vell! Det her hater med laks er at det stinker så innåtihelv på kjøkkenet etterpå.

Kjøp fra slakter. Ubehandlet. Eneste er fargestoffet fra fiskeforet regner jeg med?

Spør om det er villaks. Og spis den med sitron / chlorella / koriander sånn at du klererer tungmetaller.

Hvordan du skal bevare Omega-3'en er litt værre. Koker du den sånn at vannet bobler så ødelegges det meste av den. En porsjon inneholder vel ca 1,5 gram Omega-3 om den holder seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...