Tostoo Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Heisann! Skaffet meg idag en (gratis) DVB-T antenne til datamaskinen (USB). Plugget den inn i maskinen (Windows 7), og Windows Update fikset automatisk drivere til enheten.. Startet opp Windows Media Center, og søkte etter kanaler, men finner ingen! Hva gjør jeg galt? Endret 13. februar 2010 av Tostoo Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 (endret) Av det jeg har erfart så har dvb-t aldri funket i Norge. Har en dvb-t antenne i bilen, og får ikke signaler, men får det i utlandet, f.eks. tyskland eller England. Skulle også kjøpe dvb-t med usb tilkobling til pc en gang, men da stod ikke Norge på listen over kompatible land med dvb-t signaler, så du får nok ikke inn noen kanaler du heller... Endret 13. februar 2010 av Iceman22 Lenke til kommentar
Tostoo Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 (endret) Dumme meg.. Klarte å skrive feil i emnet.. Men det var kjipt.. "/ EDIT: Fant dette på Wikipedia. http://no.wikipedia.org/wiki/DVB-T Endret 13. februar 2010 av Tostoo Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 (endret) Japp den er kjip... hvorfor skal tyskland eller Tsjekkia ha det og ikke vi? Håper kommer dvb-t en dag i fremtiden :--) Endret 13. februar 2010 av Iceman22 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Vi har da DVB-T i Norge, digitalt bakkenett, men det bruker mer moderne koding av lyd og bilde enn i mange andre land. Derfor virker ikke de fleste USB-mottakere her. I tillegg er piskantennene som ofte følger med litt for pinglete. Eller misforstår jeg noe nå? Lenke til kommentar
Tostoo Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 Vi har da DVB-T i Norge, digitalt bakkenett, men det bruker mer moderne koding av lyd og bilde enn i mange andre land. Derfor virker ikke de fleste USB-mottakere her. I tillegg er piskantennene som ofte følger med litt for pinglete. Eller misforstår jeg noe nå? Jeg var også ganske sikker på dette, da det analoge nettet stengte for en stund tilbake siden. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Japp den er kjip... hvorfor skal tyskland eller Tsjekkia ha det og ikke vi? Håper kommer dvb-t en dag i fremtiden :--) Som allerede nevnt, så har vi en mer avansert utgave av DVB-T i Norge enn i andre land (MPEG4 kontra MPEG2), og det er altså derfor de billigste og enkleste mottakerene ikke virker. Du skyter dermed i feil retning.. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Japp den er kjip... hvorfor skal tyskland eller Tsjekkia ha det og ikke vi? Håper kommer dvb-t en dag i fremtiden :--) Som allerede nevnt, så har vi en mer avansert utgave av DVB-T i Norge enn i andre land (MPEG4 kontra MPEG2), og det er altså derfor de billigste og enkleste mottakerene ikke virker. Du skyter dermed i feil retning.. Funker forøvrig helt flott med USB DVB-T stick og VLC på PC'n. At det ikke funker i Windows Media Center sier nok mer om hvor raske Microsoft er til å få lagt til nye DVB&MPEG standarder. Lenke til kommentar
Tostoo Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 Japp den er kjip... hvorfor skal tyskland eller Tsjekkia ha det og ikke vi? Håper kommer dvb-t en dag i fremtiden :--) Som allerede nevnt, så har vi en mer avansert utgave av DVB-T i Norge enn i andre land (MPEG4 kontra MPEG2), og det er altså derfor de billigste og enkleste mottakerene ikke virker. Du skyter dermed i feil retning.. Funker forøvrig helt flott med USB DVB-T stick og VLC på PC'n. At det ikke funker i Windows Media Center sier nok mer om hvor raske Microsoft er til å få lagt til nye DVB&MPEG standarder. Hvordan bruker du dette med VLC? Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Japp den er kjip... hvorfor skal tyskland eller Tsjekkia ha det og ikke vi? Håper kommer dvb-t en dag i fremtiden :--) Som allerede nevnt, så har vi en mer avansert utgave av DVB-T i Norge enn i andre land (MPEG4 kontra MPEG2), og det er altså derfor de billigste og enkleste mottakerene ikke virker. Du skyter dermed i feil retning.. Funker forøvrig helt flott med USB DVB-T stick og VLC på PC'n. At det ikke funker i Windows Media Center sier nok mer om hvor raske Microsoft er til å få lagt til nye DVB&MPEG standarder. Hvordan bruker du dette med VLC? http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett...264-usb-pc.html Lenke til kommentar
Tostoo Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Japp den er kjip... hvorfor skal tyskland eller Tsjekkia ha det og ikke vi? Håper kommer dvb-t en dag i fremtiden :--) Som allerede nevnt, så har vi en mer avansert utgave av DVB-T i Norge enn i andre land (MPEG4 kontra MPEG2), og det er altså derfor de billigste og enkleste mottakerene ikke virker. Du skyter dermed i feil retning.. Funker forøvrig helt flott med USB DVB-T stick og VLC på PC'n. At det ikke funker i Windows Media Center sier nok mer om hvor raske Microsoft er til å få lagt til nye DVB&MPEG standarder. Hvordan bruker du dette med VLC? http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett...264-usb-pc.html Fikk ikke dette til, jeg.. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Fikk ikke dette til, jeg.. Det funket fint for meg men det krever at man vet hvilken frekvens som benyttes der man bor. Ofte kan det også være nødvendig med utendørsantenne. DVB-T kan heller ikke mottas via kabeltv. Lenke til kommentar
Tostoo Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Fikk ikke dette til, jeg.. Det funket fint for meg men det krever at man vet hvilken frekvens som benyttes der man bor. Ofte kan det også være nødvendig med utendørsantenne. DVB-T kan heller ikke mottas via kabeltv. Jeg får opp kanelene 52, 58, 46 og 57 når jegf skriver inn postnummeret mitt her . Gjør dem så over til kHz. 52: 306000 + 8000 * 52 = 16328000 kHz osv osv.. Når jeg skriver dette i VLC med samme innstillinger som i tråden du linket til trykker jeg på "playback", men kan ikke trykke "program". Prøver alle de andre frekvensene jeg har regnet meg frem til, men fungerer fortsatt ikke. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 DVB-T kan heller ikke mottas via kabeltv. Nei, da er det i såfall DVB-C. Lenke til kommentar
Tostoo Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 DVB-T kan heller ikke mottas via kabeltv. Nei, da er det i såfall DVB-C. Hvordan gjør jeg det, da? :S Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Fikk ikke dette til, jeg.. Det funket fint for meg men det krever at man vet hvilken frekvens som benyttes der man bor. Ofte kan det også være nødvendig med utendørsantenne. DVB-T kan heller ikke mottas via kabeltv. Jeg får opp kanelene 52, 58, 46 og 57 når jegf skriver inn postnummeret mitt her . Gjør dem så over til kHz. 52: 306000 + 8000 * 52 = 16328000 kHz osv osv.. Når jeg skriver dette i VLC med samme innstillinger som i tråden du linket til trykker jeg på "playback", men kan ikke trykke "program". Prøver alle de andre frekvensene jeg har regnet meg frem til, men fungerer fortsatt ikke. Tror du har regnet feil (eller skriveleif) 47: 306000 + 8000 * 47 = 682 000 000 kHz 52: 306000 + 8000 * 52 = 722 000 000 kHz 57: 306000 + 8000 * 57 = 762 000 000 kHz 58: 306000 + 8000 * 58 = 770 000 000 kHz Det er kun NRK du kan få inn med VLC og NRK er på kanal 52 tror jeg. Endret 14. februar 2010 av Bobben1 Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hos meg funker pinnacle-sticken min kun hvis jeg står på kjøkkenet, og peker antennen igjennom vinduet mot senderen på fjellet. =/ Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 DVB-T kan heller ikke mottas via kabeltv. Nei, da er det i såfall DVB-C. Hvordan gjør jeg det, da? :S Jeg har ikke erfaring med det selv, men i teorien bør man kunne bruke en slik eller tilsvarende, dersom da ikke kabelselskapet har kodet alle sine digitale signaler på en måte at man må bruke en dekoder man kjøper/leier/låner fra dem, eller et CAM-cort som man ikke har noe sted å putte inn i en slik USB-TV-tuner. Digital Video Broadcasting (DVB) er et sett med standarder for digital-TV der det er forskjell på standarden for sendinger fra bakkenett (sendere på bakken, DVB-T), satellittsendinger (DVB-S) og kabel-TV (DVB-C). En mottager for DVB-T er dermed per definisjon for bakkenett, men det kan selvsagt lages mottakere som støtter flere standarder og flere slags sendinger. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Skal ein pirke litt, så vert vel dette eit kilo for "tungt". 722 000 000 kHz = 722 000 MHz = 722 GHz. Det rette skal vel vere 722 MHz. Lenke til kommentar
Tostoo Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Fikk ikke dette til, jeg.. Det funket fint for meg men det krever at man vet hvilken frekvens som benyttes der man bor. Ofte kan det også være nødvendig med utendørsantenne. DVB-T kan heller ikke mottas via kabeltv. Jeg får opp kanelene 52, 58, 46 og 57 når jegf skriver inn postnummeret mitt her . Gjør dem så over til kHz. 52: 306000 + 8000 * 52 = 16328000 kHz osv osv.. Når jeg skriver dette i VLC med samme innstillinger som i tråden du linket til trykker jeg på "playback", men kan ikke trykke "program". Prøver alle de andre frekvensene jeg har regnet meg frem til, men fungerer fortsatt ikke. Tror du har regnet feil (eller skriveleif) 47: 306000 + 8000 * 47 = 682 000 000 kHz 52: 306000 + 8000 * 52 = 722 000 000 kHz 57: 306000 + 8000 * 57 = 762 000 000 kHz 58: 306000 + 8000 * 58 = 770 000 000 kHz Det er kun NRK du kan få inn med VLC og NRK er på kanal 52 tror jeg. Ser ut som jeg hadde "DVT-C" eller noe.. Er usikker da jeg fikk denne av en kompis som ikke hadde bruk for den. Står ingenting på USB sticken, men isåfall - hvordan setter jeg opp DVB-C i VLC? :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå