Gå til innhold

Muslimene ødlegger for seg selv


Anbefalte innlegg

Jeg vil bare si at jeg mener ikke å angripe islam, men endel av metodene i den nåværende muhammedkarikaturdebatten, og oppfordrer folk som blir sinte over mine meninger svare sivilisert da jeg ikke ønsker drittkasting!

 

Nåomdagen foregår det opptøyer i Oslo over karikaturtegninger av mohammed som norsk presse vil vise fram, og jeg synes i bunn å grunn at det er litt vannvittig å lage så mye bråk over. Jeg forstår en samfunnsdebatt om temaet er på sin plass, og la folk presantere sine synspunkter i media er kjempebra, men det øyeblikket en starter en demonstrasjon som leder til opptøyer,(noe orbruken var garantert til å ende med), går man over alle grenser, og ødelegger for andre lovlydige muslimer. Jeg forstår at muslimer blir sinte, da det er forbudt at man lager slike bilder av profeten muhammed, men avisene er ikke muslimke, landet er ikke muslimsk, og vi har pressefrihet, vi har og ytringsfrihet men når ytringer av sinne blir til vold, og hærverk uten må og mening, da er det bare enda mer sikkert at avisene trykker bildene. Og jeg støtter avisene i å gjøre det, muslimer bør takle å bli fornærmet, slik alle nordmen blir hver gang vi ser en tilslørt kvinne, eller får høre om omsjæringer. I dagens Norge er det ingen diskriminering mo islam, det er ingen som blir arrestert på grunnlag av tro, det er ingen moskeer som staten prøver å få fjernet, det blir for hvert skoleår mer og mer undervisning om islam. muslimer i Norge må ikke holde på slik for selv om vi idag lever i harmoni skal det lite til før balanse brister, og det har vært flere promonente opptøyer de siste årene som har gjort at muslimer blir sett på som "rampete", når i tillegg det blir hintet til av promonente aktører i miljøet at terror kan være på horisonten, da blir de fleste av oss ikke-muslimer litt hissige, for skulle det skje at et større terrorangrep skulle finne sted på norsk jord kommer det til å bli mye mer grisete enn det som sjedde i USA etter 11. september. Jeg tror folk i Norge synes det er OK at muslimer kommer til Norge å jobber/går på skole her å blir en del av samfunnet, men den dagen et terroragrep finner sted kommer Norge som nasjon til å reagere raskt og voldelig mot alle oppfattede "fiender", jeg vil aldri ha løftet hånden min mot en muslim eller noen andre med mindre de personlig hadde gjort noe mot meg, og jeg tror 99% av Norges befolkning kan si det samme, men den frykten et terrorangrep hadde satt i oss hadde det ikke vært fornuften som hadde styrt, da hadde det vært instinkter og mobmentalitet som hadde rulet. Ingen vil at noe slikt skal skje men kan ikke muslimer innse at de må bøye seg etter norske verdier, (ikke religion), og godta at vi nordmenn ikke har eller noen gang vil ha samme verdier som muslimer, jeg tror mye av problemet ligger i at mange innvandrere har tatt med seg kulturen og ikke bare religionen fra sitt hjemland, desverre så må man velge, skal man til Norge må man leve i det Norske samfunnet og ikke ta med seg kulturen fra land der muslimer blir undertrykket av sine egne, (som for eksempel Iran, syria, saudi arabia), og håndtere fornærmelser til deres tro slik vi gjør det, for jeg tror jeg kan si på vegne av de fleste andre i Norge: "kan vi ikke bare være venner?"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er OK at de som faktisk lærer seg norsk, får seg god utdanning og gode jobber, samt klarer å tilpasse seg samfunnet og kulturen vår, skal få lov å være her.

 

Men alle andre, for eksempel de kriminelle som bare lager bråk og tøffer seg, burde bli sendt tilbake til landet de kom ifra. Når Norge har vært så snille å latt de få lov til å bo her istedetfor deres eget land som er helvete i forhold, ja da får de faen meg følge loven og tilpasse seg.

 

Leste på VG for en stund tilbake om en Imam som hadde bodd i Norge i 25 år (?), men kunne fremdeles ikke ett eneste ord norsk.

 

./rant

Lenke til kommentar
Synes det er OK at de som faktisk lærer seg norsk, får seg god utdanning og gode jobber, samt klarer å tilpasse seg samfunnet og kulturen vår, skal få lov å være her.

 

Men alle andre, for eksempel de kriminelle som bare lager bråk og tøffer seg, burde bli sendt tilbake til landet de kom ifra. Når Norge har vært så snille å latt de få lov til å bo her istedetfor deres eget land som er helvete i forhold, ja da får de faen meg følge loven og tilpasse seg.

 

Leste på VG for en stund tilbake om en Imam som hadde bodd i Norge i 25 år (?), men kunne fremdeles ikke ett eneste ord norsk.

 

./rant

 

Nja... ville ikke kastet dem ut, men tvunget norskkurs burde praktiseres mer, (er faktisk ikke lov til å la være å ta det så lenge man BOR her), men kan de engelsk skal jeg ikke klage, men det er et problem når familiegrupper lever så innesluttet i en muslimsk subkultur at de ikke TRENGER norsk/engelsk for å leve her, vi må bli flinkere, eller staten må, til å drive integreringsarbeid...

Lenke til kommentar

Hvis en ønsker integrering, så hadde det vært lurt å ikke la diverse religiøse tullinger være talspersoner og samlingspunkt for diverse innvandrermiljøer. Da drar man alle under en kam, og folk som kanskje egentlig bare er nominelt religiøse blir satt i samme bås som gærninger.

 

Uansett, hva meg angår. Så er religion = fail. Religion er bare noe man tolker, dessverre så var Ataturk bare i Tyrkia, og han fikk vel ikke utrettet så mye som han håpet.

 

Hva gjelder demonstrasjoner og trusler. Dette har mer med ghettoer å gjøre en religion, en hver fornuftig person må da skjønne at det å ha et samfunn innad i et samfunn ikke er bra, når dette mini samfunnet i tillegg har en befolkning hvor mange lever i middelalderen så gjør det bare vondt verre.

Lenke til kommentar
Hvis en ønsker integrering, så hadde det vært lurt å ikke la diverse religiøse tullinger være talspersoner og samlingspunkt for diverse innvandrermiljøer. Da drar man alle under en kam, og folk som kanskje egentlig bare er nominelt religiøse blir satt i samme bås som gærninger.

 

Uansett, hva meg angår. Så er religion = fail. Religion er bare noe man tolker, dessverre så var Ataturk bare i Tyrkia, og han fikk vel ikke utrettet så mye som han håpet.

 

Hva gjelder demonstrasjoner og trusler. Dette har mer med ghettoer å gjøre en religion, en hver fornuftig person må da skjønne at det å ha et samfunn innad i et samfunn ikke er bra, når dette mini samfunnet i tillegg har en befolkning hvor mange lever i middelalderen så gjør det bare vondt verre.

 

Jeg er litt uenig, jeg har møtt flere Imamer og de er alle sammen leder for sine folk i mer enn religion, og de jeg har møtt har alle vært moderate og vært for integrering og en begrenset fornorsking av sine medinnvandrere, men det de har fortalt meg er at ofte er det den som roper høyest og spiller på folks innerste frykter, og dypeste hat som får folk til å følge seg, og jeg er enig, dette er hva Osama bin laden, hitler, napoleon, lenin, bush, og mange mange fler har brukt til sine egne formål selv om deres indre motivasjon ofte er personlig makt, men bruker religion og mobmentalitet til å få folk til å følge seg...

 

Religion er ikke "fail", men folk må innse at religion er noe internt og privat, til å styre deg som individ, og IKKE en guide til samfunnsbygging...

Lenke til kommentar

Enig med trådstarter.

Når de først kommer hit og tar av skattepengene våre (vertfall til å begynne med, mest sannsynlig), får tak over hodet og mat i påsan så får de for pokker legge fra seg faktene de har i hjemlandene sine og integrere seg i de samfunnet de har valgt å bosette seg i.

 

Vi skal alltid bøye oss for dem, men de skal ikke bøye seg for oss.

I Norge har vi som sagt ytringsfrihet og diverse annet som gir oss lov til å snakke. Om noen tegner bart på et bilde av kongen driter jeg i. Om noen gir et bilde av Jesus piggsveis driter jeg også i.

Lenke til kommentar

Hele debatten bunner i grunn ut i mangel på kunnskaper fra begge sider.

VG hadde en fin artikkel idag hvor de spurte 1000 ikke-muslimer om hvem Muhammed var. Kun 52,7% visste hvem han var. Grovt sett kan vi da si at halvparten av ikke-muslimene i Norge ikke er i stand til å kunne ha en formening om hele debatten, da de ikke vet hva det hele stammer fra.

 

Ett annet problem i debatten er at de som støtter trykkingen av karikaturene ikke forstår hva de har gjort feil, og muslimene har problemer med å forstå at de som støtter trykkingen ikke forstår hva de har gjort feil. Ble litt vanskelig det her, men jeg forklarer videre;

Kritikk må Islam og muslimene tåle, så lenge det er på saklig grunnlag. Westergaard sine tegninger er ikke saklig på noen som helst måte, da det kun er en promille av de 1,5 milliarder muslimene som er ekstremenister og terrorister. Koranen sier heller ingenting om at man IKKE skal integrere seg, så integreringsspørsmålet er må man utelukke i en slik sammenheng. Kritikk må alle individer og samfunnsgrupper finne seg i, i denne delen av verden. Det er ett krav for samhold, da vi her i landet har langt tradisjon med å opposisjonere mot ting vi ikke er enige i for å skape forbedring. Ytringsfriheten må vi holde nærme vårt hjerte, for det er vår billett til å kunne forandre og påvirke samfunent rundt oss.

 

Det som derimot hele debatten feiler med, er at enkelte individer velger å harselere med Muhammed. Hvorfor? Er Muhammed Islam? Svaret er nei, Islam og Muhammed er to vidt forskjellige ting. Så hvorfor velger man å harselere med det viktigste og kjæreste mennesket for muslimene? FRP tegner da ikke bilder av moren til Jens Stoltenberg for å kritisere hans politikk (nei, jeg sier ikke at Muhammed er muslimenes mor, men dere skjønner poenget?). Det blir bare usaklig. Det står faktisk nedskrevet i Koranen, og er en del av levesettet til Muslimene, det faktum at Muhammed IKKE, UNDER NOEN OMSTENDIGHET skal avbildes.

 

Da spør jeg; HVORFOR velger man da å gjøre den ENE tingen muslimene spesifikt ber oss om å ikke gjøre i denne debatten? Såvidt jeg har fått med meg av alle medieoppslagene finnes det ikke en eneste muslim som har demonstrerer eller opposisjonerer mot trykkingen på det grunnlag av at Islam står ovenfor kritikk. De demonstrerer fordi den helligste personen i deres liv har blitt vanhelliget, når det finnes så utrolige mange andre måter å løse det på.

 

Nå fortjener faktisk Dagbladet, Westgaard og alle andre som publiserer disse tegningene all kritikk de kan få, da de har angrepet problemet på en helt feil måte.

 

I bunn og grunn, bruk ytringsfriheten for det den er verdt, plukk på feil og mangler ved Islam, men kritiser da Islam som religion, og ikke Muhammed. Så oppfordrer jeg også muslimene til å fortsette sin opposisjon i den stilen de har holdt med hittil (ser bort ifra flaggbrenningen i østen) og at de også bruker sin ytringsfrihet de har fått tildelt her i landet når de mener at ting ikke er riktig.

 

 

 

Angående taxi-demonstrasjonen var den forkastelig. Dette kunne de ha gjort på fritiden sin, da dette ikke hadde noe som helst å gjøre med deres arbeidsplass. Demonstrerer gjerne i arbeidstiden, gå til streik eller hva dere nå enn måtte finne på, så lenge det er på ett saklig grunnlag som er jobbrelatert. Her misbruker de arbeidsgiver og den norske befolknings tillit og ressurser, samtidig som jeg tror de vant veldig lite på denne demonstrasjonen. Når 2500 av taxisjåførene nylig ble busta i skattesvindel i 100 millionersklassen, burde de heller benytte arbeidstiden sin på å bedre sitt forhold til stat og borger. Jeg tror veldig mange kun sitter igjen med negative tanker om taxinæringen i Oslo etter disse hendelsene. Og ved at muslimske sjåfører er overrepresentert i næringen, hjelper lite på nordmenns syn på de nye landsmennene. Her burde de heller ha vist litt velvilje mot den jevne borger som har null, niks og nada å gjøre med disse karikaturene.

 

Religion er ikke "fail", men folk må innse at religion er noe internt og privat, til å styre deg som individ, og IKKE en guide til samfunnsbygging...

 

Jeg likte det utsagnet der :)

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

@Mixel: Vi 'lever' da ikke etter Koranen, så hvorfor skal vi følge det som står i den? :) Det er jo ikke akkurat Norges lover det er snakk om. Men jeg ser poenget ditt.

 

Selvsagt burde de få si fra at det ikke er greit å henge ut en av de mest sentrale skikkelsene i religionen deres, og det har de gjort før, men vi henger ut Mohammed igjen, så ikke rart de blir sinte, men ingen grunn til å komme med terror-trusler - tydeligvis den eneste måten de greier å få frem budskapet sitt på spør du meg ^^

 

 

 

Selv mener jeg at religion er fail. Why? Fordi jeg ser ikke noe logiskt i det. De som etter min mening er 100% religiøse og tror på det som de måtte tro på er svake mennesker som ikke tør å se sannheten i øynene - at det er noe de er redde for, så da velger de å tro på noe annet. Men detter er OT..

Endret av Joachimv
Lenke til kommentar

Som muslim er jeg direkte skamfull av å se 3 000(!) møte opp for noe tull som en karikaturtegning.

 

Det virker som om enkelte ikke har fått med seg at vi bor i Norge. Jeg er direkte lei av innvandrere som skal ødelegge for oss andre som har lyst til å fortsette å leve i et demokrati. Og jeg er direkte skuffet over alle nordmenn som synes karikaturene ikke burde ha blitt trykt!

 

Som flyktning ble jeg og tusenvis av andre nye landsmenn møtt med åpne armer til det nye landet Norge, betalt av befolkningens skattepenger. Jeg fikk sikkerhet, hus, mat, utdanning og en utrolig helsevesen jeg aldri hadde fantasert om engang, helt gratis. Og etter å ha fått alt dette skal jeg sippe over en tegning?

 

Vi bor i Norge, og det er et land med et kors i flagget. De aller fleste av oss visste dette før vi ankom landet og derfor lurer jeg på hvorfor vi er her dersom vi er imot flagget, kulturen, religionen, menneskene, demokratiet, kulden og ja generelt hele landet. Hvorfor skal du på liv og død importere den steinalderske møkkakulturen hit når du selv flyktet fra det?

 

Hvorfor bor du i Norge dersom hjemlandet ditt er perfekt? Dra hjem hvor du tilhører, så slipper du sikkert karikaturer der.

Lenke til kommentar
Som muslim er jeg direkte skamfull av å se 3 000(!) møte opp for noe tull som en karikaturtegning.

 

Det virker som om enkelte ikke har fått med seg at vi bor i Norge. Jeg er direkte lei av innvandrere som skal ødelegge for oss andre som har lyst til å fortsette å leve i et demokrati. Og jeg er direkte skuffet over alle nordmenn som synes karikaturene ikke burde ha blitt trykt!

 

Som flyktning ble jeg og tusenvis av andre nye landsmenn møtt med åpne armer til det nye landet Norge, betalt av befolkningens skattepenger. Jeg fikk sikkerhet, hus, mat, utdanning og en utrolig helsevesen jeg aldri hadde fantasert om engang, helt gratis. Og etter å ha fått alt dette skal jeg sippe over en tegning?

 

Vi bor i Norge, og det er et land med et kors i flagget. De aller fleste av oss visste dette før vi ankom landet og derfor lurer jeg på hvorfor vi er her dersom vi er imot flagget, kulturen, religionen, menneskene, demokratiet, kulden og ja generelt hele landet. Hvorfor skal du på liv og død importere den steinalderske møkkakulturen hit når du selv flyktet fra det?

 

Hvorfor bor du i Norge dersom hjemlandet ditt er perfekt? Dra hjem hvor du tilhører, så slipper du sikkert karikaturer der.

Veldig bra sakt!

Lenke til kommentar
Som muslim er jeg direkte skamfull av å se 3 000(!) møte opp for noe tull som en karikaturtegning.

 

Det virker som om enkelte ikke har fått med seg at vi bor i Norge. Jeg er direkte lei av innvandrere som skal ødelegge for oss andre som har lyst til å fortsette å leve i et demokrati. Og jeg er direkte skuffet over alle nordmenn som synes karikaturene ikke burde ha blitt trykt!

 

Som flyktning ble jeg og tusenvis av andre nye landsmenn møtt med åpne armer til det nye landet Norge, betalt av befolkningens skattepenger. Jeg fikk sikkerhet, hus, mat, utdanning og en utrolig helsevesen jeg aldri hadde fantasert om engang, helt gratis. Og etter å ha fått alt dette skal jeg sippe over en tegning?

 

Vi bor i Norge, og det er et land med et kors i flagget. De aller fleste av oss visste dette før vi ankom landet og derfor lurer jeg på hvorfor vi er her dersom vi er imot flagget, kulturen, religionen, menneskene, demokratiet, kulden og ja generelt hele landet. Hvorfor skal du på liv og død importere den steinalderske møkkakulturen hit når du selv flyktet fra det?

 

Hvorfor bor du i Norge dersom hjemlandet ditt er perfekt? Dra hjem hvor du tilhører, så slipper du sikkert karikaturer der.

 

Takk for at du sier det vi etniske nordmenn ikke "kan" s, da vi har feil perspektiv på situasjonen... det er hjertevarmende å se at innvandrere tenker akkurat det samme som vi gjør:)

Lenke til kommentar

Det er kanskje verdt å påpeke at muslimer ikke ødelegger for seg selv, det vil kanskje være mer påpasselig å hevde at noen muslimer ødelegger for andre muslimer. For det finnes nok av eksempler på de som lever livet sitt relativt sekulært som er av muslimsk bakgrunn og som ikke tar seg nær av slikt som dette her. De er langt nærmere den "norske kristne modellen" som består av særdeles mye kristensekularitet.

 

Videre, er enig i at det er dårlig presseskikk å harselere bare for å harselere, men likefullt. Politisk satire og ytringsfriheten er en av grunnsteinene i et liberalt samfunn, karikaturene av muhammed og Islam var selvfølgelig ikke noe særlig konstruktive, men de var kritikk av militante/radikal islam, og som alle andre. Så er det noe muslimer må respektere at eksisterer i samfunnet, selv om kritikken nødvendigvis ikke er konstruktiv. Det skal dog nevnes at det er langt fra karikaturer til Geert Wilders annonseringer av "den muslimske fare som skal ta over Europa".

 

Disse utøver sin rett til å ytre seg, ironisk nok, så bruker de ytringsfriheten til å skjerpe inn andres ytringsfrihet, ikke akkurat et nytt fenomen, men som sagt, i sin fulle rett. Det er godt å se at islamsk råd tar en langt mer konstruktiv tilnærming til problemet:

 

Islamsk Råd Norge (IRN) har blitt kontaktet av en rekke muslimer som lurer på hvordan vi stiller oss til planlagte demonstrasjoner for å protestere mot karikaturer av profeten (fvmh). Det er vår vurdering at de aktuelle demonstrasjoner lett kan utnyttes av uroelementer for deres egne formål, og følgelig ikke vil være til beste for hverken muslimer eller samfunnet for øvrig. Under de rådende forhold kan vi derfor ikke anbefale deltagelse, selv på lovlige demonstrasjoner. Vi vil på det sterkeste oppfordre de som likevel måtte delta om å oppføre seg på best mulig måte, og ikke ved handlinger eller ytringer bidra til å bringe skam over islam og profeten (fvmh).

 

Islamsk Råd Norge mener at det finnes langt bedre måter å vise sin kjærlighet og støtte til profeten (fvmh) enn gjennom de planlagte demonstrasjoner. Vi oppfordrer derfor muslimer til å fokusere sin energi på å være gode ambassadører for islam ved sin oppførsel, og ved å spre det positive budskapet om profeten (fvmh) på konstruktive måter, f.eks. ved å skrive kronikker eller delta på debatter. IRN ønsker i denne sammenheng å arrangere et seminar om profeten (fvmh) sitt liv og virke i nær fremtid, og oppfordrer alle medlemsorganisasjoner og privatpersoner til å bidra. La oss møte ytringer med bedre ytringer, i tråd med den hellige Koranens bud:

 

”En god og en ond gjerning er ikke like. Vis det onde tilbake med det som bedre er, og se, den du lever i fiendskap med, blir som en varm venn!” (Koranen 41:34).

 

http://www.irn.no/

 

 

Når det gjelder problemet med integrering så foreligger dette på begge sider, da det finnes muslimer som ikke har noe stort ønske om å integrere seg, samtidig så finnes det politiske norske elementer som sterkt undervurderer integreringsproblemet og det finnes andre elementer som sterkt overvurderer problemet.

 

Når det gjelder Islam og Muhammed, så er det ikke to forskjellige ting, Muhammed er svært viktig i Islam og er en viktig figur og forbilde for mange (Det er nettopp det forbildet og religionen som mange militante misbruker, og dermed er det legitimt å trekke paralleler til det gjennom politisk satire, noe Westergaard gjorde). Det betyr ikke at det Muhammed gjorde følges blindt, men det er klart at han er av stor betydning. Undersøkelsen til InFact virket veldig drøy, hadde vært interessant å se formuleringene på spørsmålene, selv om InFact helt sikkert vet hva de driver på med.

Lenke til kommentar
Som muslim er jeg direkte skamfull av å se 3 000(!) møte opp for noe tull som en karikaturtegning.

 

Det virker som om enkelte ikke har fått med seg at vi bor i Norge. Jeg er direkte lei av innvandrere som skal ødelegge for oss andre som har lyst til å fortsette å leve i et demokrati. Og jeg er direkte skuffet over alle nordmenn som synes karikaturene ikke burde ha blitt trykt!

 

Som flyktning ble jeg og tusenvis av andre nye landsmenn møtt med åpne armer til det nye landet Norge, betalt av befolkningens skattepenger. Jeg fikk sikkerhet, hus, mat, utdanning og en utrolig helsevesen jeg aldri hadde fantasert om engang, helt gratis. Og etter å ha fått alt dette skal jeg sippe over en tegning?

 

Vi bor i Norge, og det er et land med et kors i flagget. De aller fleste av oss visste dette før vi ankom landet og derfor lurer jeg på hvorfor vi er her dersom vi er imot flagget, kulturen, religionen, menneskene, demokratiet, kulden og ja generelt hele landet. Hvorfor skal du på liv og død importere den steinalderske møkkakulturen hit når du selv flyktet fra det?

 

Hvorfor bor du i Norge dersom hjemlandet ditt er perfekt? Dra hjem hvor du tilhører, så slipper du sikkert karikaturer der.

Hadde bare alle vært som deg!

 

Bra skrevet :)

Lenke til kommentar
Hvis en ønsker integrering, så hadde det vært lurt å ikke la diverse religiøse tullinger være talspersoner og samlingspunkt for diverse innvandrermiljøer. Da drar man alle under en kam, og folk som kanskje egentlig bare er nominelt religiøse blir satt i samme bås som gærninger.

 

Uansett, hva meg angår. Så er religion = fail. Religion er bare noe man tolker, dessverre så var Ataturk bare i Tyrkia, og han fikk vel ikke utrettet så mye som han håpet.

 

Hva gjelder demonstrasjoner og trusler. Dette har mer med ghettoer å gjøre en religion, en hver fornuftig person må da skjønne at det å ha et samfunn innad i et samfunn ikke er bra, når dette mini samfunnet i tillegg har en befolkning hvor mange lever i middelalderen så gjør det bare vondt verre.

 

Jeg er litt uenig, jeg har møtt flere Imamer og de er alle sammen leder for sine folk i mer enn religion, og de jeg har møtt har alle vært moderate og vært for integrering og en begrenset fornorsking av sine medinnvandrere, men det de har fortalt meg er at ofte er det den som roper høyest og spiller på folks innerste frykter, og dypeste hat som får folk til å følge seg, og jeg er enig, dette er hva Osama bin laden, hitler, napoleon, lenin, bush, og mange mange fler har brukt til sine egne formål selv om deres indre motivasjon ofte er personlig makt, men bruker religion og mobmentalitet til å få folk til å følge seg...

 

Religion er ikke "fail", men folk må innse at religion er noe internt og privat, til å styre deg som individ, og IKKE en guide til samfunnsbygging...

 

Her er noe av problemet, om en imam er noe mer en en sjelsørger betyr det at han har verdslig makt over folk som er født inn i den religiøse eller etniske gruppen. Religiøs overbevisning bør være en privatsak. Hele debatten om islam er meningsløs, religion er noe man tolker. Dessverre så har mange av de samfunnene som er "muslimske" ikke gått gjennom en periode med sekularisering. Jeg er fra vest-balkan, når vi var ateister/agnostikere gikk det bra med oss. I det øyeblikket kristendommen og islam gjorde comeback så gikk det rett i dass. Og det er relativt milde tolkninger av kristendommen og islam som er gjeldende på balkan.

Lenke til kommentar
Hele debatten bunner i grunn ut i mangel på kunnskaper fra begge sider.

VG hadde en fin artikkel idag hvor de spurte 1000 ikke-muslimer om hvem Muhammed var. Kun 52,7% visste hvem han var. Grovt sett kan vi da si at halvparten av ikke-muslimene i Norge ikke er i stand til å kunne ha en formening om hele debatten, da de ikke vet hva det hele stammer fra.

 

Westergaard sine tegninger er ikke saklig på noen som helst måte, da det kun er en promille av de 1,5 milliarder muslimene som er ekstremenister og terrorister.

 

Søtt, først klager du på mangel på kunnskap. Og så nevner du Westergaard sine tegninger. Mannen tegnet en tegning.

Lenke til kommentar
Hele debatten bunner i grunn ut i mangel på kunnskaper fra begge sider.

VG hadde en fin artikkel idag hvor de spurte 1000 ikke-muslimer om hvem Muhammed var. Kun 52,7% visste hvem han var. Grovt sett kan vi da si at halvparten av ikke-muslimene i Norge ikke er i stand til å kunne ha en formening om hele debatten, da de ikke vet hva det hele stammer fra.

 

Westergaard sine tegninger er ikke saklig på noen som helst måte, da det kun er en promille av de 1,5 milliarder muslimene som er ekstremenister og terrorister.

 

Søtt, først klager du på mangel på kunnskap. Og så nevner du Westergaard sine tegninger. Mannen tegnet en tegning.

Formuleringsfeil og faktafeil er to vidt forskjellige ting. Men jeg tar det til etterretning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...