Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Liker ikke den jeg har blitt

Gjest Guest_baremeg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_baremeg_*

I noen år har jeg hatt en jobb der det kreves at jeg pusher andre litt rundt, får de til å gjøre det jeg vil de skal gjøre, prioritere det jeg vil de skal prioritere, i all hovedsak gjøre alt jeg sier, det er snakk om ca 200 folk "under" meg.

Dette er noe jeg ikke var veldig glad for i starten, men jeg har vokst inn i oppgaven. greit nok.

saken er at de i min avdeling stort sett har det slik som jeg, til en viss grad ihvertfall.

jeg jobbet tidligere i en annen avdeling som prøvde å samarbeide med avdelingen jeg er i nå. da så jeg på de som jobbet der som overlegne og lite samarbeidsvillige, når jeg startet i den avdelingen lovte jeg meg selv at jeg aldri skulle bli slik.

saken er at jeg sakte men sikkert har blitt som de andre på avdelingen, overlegen ovenfor andre, lite samarbeidsvillig og går mine egne veier slik det passer meg. min tid er viktigere enn andre sin, vil jeg har kaffe før jeg skal i møte får de som er på møtet vente til jeg har funnet meg kaffe.

det er så utrolig lett å bli slik, folk rundt meg er slik, det nærmest forventes at jeg er slik også.

Ledelsen mener det er ett problem at det er slik, men de er stort sett våre nikkedukker.

f.eks så ordnet jeg meg ett ukes-kurs til ~30.000(på arbeidsgivers regning så klart), og informerte min sjef etterpå. kult sa sjefen og lurte på når det var. er ikke dette egentlig i overkant frekt av meg?

hvorfor i all verden godtar folk slik oppførsel fra så mange?

saken er at jeg egentlig ikke liker helt den jeg har blitt på jobb, men aner egentlig ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg har merket at denne mentaliteten delvis har kommet inn i mitt privatliv også

vet ikke helt hvilke respons jeg kan forvente, men det er ihvertfall en liten utlufting fra min side :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du virkelig vil forandre deg kan du gjøre det, siden du tydeligvis har et ganske bra perspektiv "på deg selv".

Men for å forandre seg må man ta ett skritt om gangen, og definere hva man ikke liker ved seg selv - hvorfor - og så finne motsetningen og sette mål om å forandre seg nærmere det "idealet". Det kan være veldig vanskelig når du er i et miljø som består av "motarbeidere" (som Rhino Thune ville sagt (ref javazone video)).

Det er mye lettere å finne et miljø som er mer likt slik du vil ha det, og starte på nytt der!

Lenke til kommentar

Det er vel ofte slik at miljøet har større invirkning på oss enn vi liker å tenke på. Det er lett å stå utenfor og si at jeg ville ha gjordt det på en annen måte, men så havner en i situasjonen og forandrer seg så sakte at en ikke legger merke til det selv. Det er forsket en del på hvordan strukturer i organisasjoner favoriserer en måte å være på fremfor en annen. Spesiellt tradisjonelle militære kommandolinjer gjør det lettere for de involverte å gjøre ting som de ikke ville ha gjordt i en sivil situasjon. Nå er jo en del organisasjoner annet enn militæret tradisjonelt bygget opp etter ganske likt prinsipp med en leder på toppen og så underledere, og kommunikasjonen går ganske enveis, nedover i hierarkiet.

Endret av no_id
Lenke til kommentar

Man kan jo være sjef, ta avgjørelser og gi andre ordre men samtidig være en snill sjef som folk ikke oppfatter som en drittsekk. For å sette det på spissen.

F.eks. dette med at TS tvinger de andre på møtet til å vente pga han skal ha kaffe er jo strengt tatt unødvendig, og har ingenting med hans autoritet og sjefsrolle å gjøre. Det er frekt. Og dette med turen til 30000kr er jo uakseptabelt slik jeg ser det. Om sjefen svarer "kult" virker det for meg som en svært sarkastisk kommentar hvor han egentlig føler stor misnøye for situasjonen.

Det virker som TS har stor selvinnsikt og egentlig ganske gode holdninger, så jeg tror h*n fint kan forandre hvordan h*n selv har blitt. Finn kaffen før møtene begynner, si ifra til sjefen om turer, gi ordre uten å kommandere til dem under seg, etc. Jeg er ikke arbeidslivet selv så vet ikke nøyaktig hvordan dette med autoritet og ordre fungerer, men jeg vil tro det går an å formulere absolutt alt man formidler på flere måter.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det jeg reagerte mest på var 30k for et jævla kurs. Er det rart alt er så inn i helvete dyrt i dette møkkalandet, alle skal jo grafse til seg mest mulig og ha høyest mulig lønn. Ok OT, men kunne ikke dy meg.

Edit: artig å sensurere sin egen språkbruk =P

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Gjest Guest_baremeg_*

takk for alle svar :)

Jeg er på ikke en sjef, ikke på papiret ihvertfall. i praksis er jeg vel sjef for ett par stykker.

har halvveis blitt tilbudt en leder-stilling, men har sagt jeg ikke er interessert i å være sjef.

FlinkeFreddy: tja, det er en del stillinger/avdelinger som har stort gjennomtrekk, i andre som det aldri noen som slitter

no_id: "militært oppbygd organisasjon" treffer spikeren veldig rett på hodet.

kurs til 30k er ikke så mye. kommer fort opp i det dobbelte for ett litt større kurs.

"kult" var på ingen måte sarkastisk svar

som det blir nevnt, så er det vanskelig å endre oppførsel, det forventes at jeg og andre på avdelingen er slik, veldig mange rundt meg er slik, ingen sier noe negativt om at det er slik, men det er ikke helt "meg"

jeg har egentlig tenkt på å slutte en stund, mye med ledelsen lengre opp som er galt. kan f.eks nevne at de siste 2 årene har det vært 3 større personell-kutt og 2 større oppbemanninger, vi er på vei til å ansette flere(3. oppbemanning) nå etter det siste kuttet.

det siste personell-kuttet kom under oppbemanningen

kan også nevne at avdelingen min bytter sjef sånn ca en gang hvert halvår

Luftingen i første innlegget var vel også for å gjøre meg litt mer bevist hele opplegget.

Lenke til kommentar

Igjen, jeg kan lite om hvordan dette fungerer, men om dere avskjediger og ansetter folk i hytt og pine, og ved ett tidspunkt faktisk samtidig, og dere i tilllegg får en ny sjef i avdelingen hvert halvår, høres det ut som det er noe fundamentalt galt med hele greien. At noe er veldig ustabilt og ikke slik det skal være.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_baremeg_*
Igjen, jeg kan lite om hvordan dette fungerer, men om dere avskjediger og ansetter folk i hytt og pine, og ved ett tidspunkt faktisk samtidig, og dere i tilllegg får en ny sjef i avdelingen hvert halvår, høres det ut som det er noe fundamentalt galt med hele greien. At noe er veldig ustabilt og ikke slik det skal være.

det er noe veldig galt ja, dette vet ledelsen om ett par hakk opp, de som er over de som slutter ofte.

det har blitt brukt en del hundre tusen på å forsøke å fikse opp i problemene, som f.eks intern krangling mellom avdelinger, store samarbeidsproblemer, folk som slutter.

tipper dette er noe av grunnen til at forholdene er slik de er, både med meg og de andre i avdelingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...