Gå til innhold

Kjøpe egen printer eller la fotolab ta jobben?


Anbefalte innlegg

Jeg er muligens i den situasjon at jeg må ha ny fotoskriver. Men så begynte jeg å lure – trenger jeg egentlig det? Økonomisk er det laaaangt billigere å få bildene fremkalt hos en fotolab.

 

Jeg er opptatt av at bildene på papir skal se likt ut som på skjermen (så likt som mulig). Hvis jeg justerer bildene på en kalibrert skjerm og sender jpg- eller tiff-filer til en proff fotolab, så antar jeg de takler dette?

 

Hva er grunnen til at noen kjøper printere til flere tusen og bruker store beløp på fotopapir og ikke minst blekk? Blir kvaliteten bedre, eller er det bare for å kunne få utskrifter akkurat når en vil og slippe opplasting av filer og postgang?

 

I mitt tilfelle tenker jeg å bruke maks 4000 på en printer, men er det egentlig verdt det?

 

Beklager hvis dette er et gammelt tema, men jeg fant ikke noe om dette ved gjennomsøking i forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...mens jeg gikk for en printer, Epson 2880. For meg er foto en hobby og jeg liker å ha både kontrollen og muligheten til å gjøre alt hjemme. Det er ganske sikkert litt dyrere og helt sikkert en tidstyv.

 

Så det får bli et valg du får føle på selv. Vil du eksperimentere litt med ulike papirtyper og ulike formater, samt å kjenne på følelsen av å skrive ut selv, så er den eneste muligheten egen skriver. Men hvis du bare er ute etter en utskrift i et rimelig standard format, så bruk gjerne en fotolab.

 

Min anbefaling er klar... :)

Lenke til kommentar

Har du en godt kalibrert skjerm og en godt kalibrert skriver vil du i de aller fleste tilfellene få bedre resultater enn hos lab. Det er iallefall min erfaring. Har selv ikke større skriver enn A4, men på de størrelsene er jeg mer fornøyd med resultatene hjemme enn hos lab. Større utskrifter har jeg ikke så mye erfaring med.

Lenke til kommentar

Jeg har såpass god erfaring med bilder skrevet ut hjemme at jeg ikke har brukt lab på mange år. Så jeg kan ikke si noe om det blir bedre eller dårligere enn det de leverer.

 

For min egen del handler dette ene og alene om at det er en hobby og at jeg ønsker å ha kontrollen og (ikke minst) følelsen det gir å kunne skrive ut hjemme.

 

For øvrig enig med sistnevnte taler... :)

Lenke til kommentar

Hvis man jobber med foto, så er det en stor fordel å ha egen printer. Blir det feil den første gangen er det bare å printe ut nytt og du har det iløpet av ti minutter. Kommer det feil tilbake fra fotolab, så må du som regel vente flere dager før du får nytt. På grunn av denne forsinkelsen kan kundene blir missfornøyde og du ender opp med å miste dem.

 

Til hobbybruk tror jeg det kommer mer ann på hobbyen din. Er det bare å ta bilder, eller er eksprimentering med papir og formater også en del av hobbyen?

 

Det er det samme med å printe selv, som de fleste andre hobbyer. Man går som oftest i minus ;)

Endret av ThorU
Lenke til kommentar

Takker for alle innspill.

 

Da jeg kjøpte fotoprinter i 2004 (Canon 990i til den gangen ca. 4000 kroner) så tenkte jeg ikke over dette med økonomi. Var i utgangspunktet fascinert av å kunne produsere papirkopier selv. Men jeg skjønte jo raskt etter at jeg hadde kjøpt, at egenproduserte papirkopier var langt dyrere enn fotolab.

 

Nå har jeg fått et merkelig problem med printeren som jeg ikke finner ut av eller får svar på dette forum:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1202970

 

Nå må jeg også innrømme at jeg ikke har brukt printeren særlig i det siste. Jeg syns jo rett og slett at bildene fremstår best på en god, høyoppløst, 24” skjerm. Men så er det nå det at en "ekte" fotograf bør ha de beste bildene som papirkopier. Det er også praktisk for å vise bildene uten å måtte dra folk til den store skjermen (laptop-skjerm er bare rævva!). Må også innrømme at jeg har slitt med å få utskriftene lik det som vises på skjerm. Spesielt sliter jeg med at utskriftene blir for mørke. Men nå hadde jeg tenkt å investere litt tid på det.

 

Imidlertid – slik som stoda nå er, så tenker jeg å¨teste ut dette med fotolab. Er det foto.com og Fotoknudsen som er best på dette?

 

Kanskje kjøper jeg en relativt billig multifunksjonsskriver (500-1000 kroner) som jeg kan bruke når jeg trenger papirkopier raskt. Eller er slikt veldig dårlig for "seriøse" fotografer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...