yinyou Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Det er enkelte ting jeg ofte har tenkt litt på når det gjelder musikk. Hvorfor liker vi egentlig musikk? Og hva er det som gjør til at musikk har den effekten den har på oss? En annen ting jeg lurer litt på er, hvorfor liker man den musikken man gjør? Hvorfor liker man noe og annet ikke? Har det med gener og gjøre eller har det mest å gjøre med opplevelser å gjøre? Liker man et band eller artist fordi man identifiserer sin egen personlighet med følelsen i sangene eller hva? Eller har det mer med imaget til bandet eller artisten å gjøre? Ok, det ble kanskje litt mye på en gang, men måtte bare få det ut. Dere svarer nå bare det dere vil. Jeg ønsker bare å høre hva andre mener om dette. Hadde vært litt gøy å få en liten diskusjon Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Man pleier jo ofte å like ting som man kan identifisere seg med, det er jo sant. Hvorfor noen liker noen type musikk og ikke er i allefall ikke jeg helt sikker på. Men jeg elsker i allefall musikk som jeg på en måte kan drømme meg litt bort i. Og det er nok fordi jeg liker å drømme meg bort Jeg liker også å føle meg mektig, derfor hører jeg på mektig musikk. Tror ikke dette var så mye til hjelp, men det er i allefall slik jeg tenker. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Det med at vi mennesker liker musikk og at det høres slik ut har vel noe med harmonier som på en måte klikker i hjernen. hvorfor vi liker sjangere har vel noe med personlighet å gjøre. sånn in general så er f.eks. metalheads litt mindre "flokkdyr" enn mange andre og går litt andre veier osv. og det gjør også musikken. disse to er vel påvirket av hverandre på en måte men ja du ser hva jeg mener. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Hva slags musikk man liker er nok ikke særlig genetisk betinget. Noen kan nok ha lettere for å forstå komplisert musikk fordi de har bedre gehør, rytmesans og lignende, men jeg tror alt det i stor grad kan trenes opp også. Jeg tror assosiasjoner spiller mye inn. Det er i hvert fall vanskelig å finne en annen forklaring på hvorfor dem som for eksempel var ungdom på 80-tallet fortsatt hører på det mølet som var populært på den tiden. Musikken fremkaller følelser fra opplevelser du tidligere har hatt, enten direkte, eller indirekte via følelsene som fremkalles. Musikk er i sin essens fremkalling av følelser. Primitive som vi er, ønsker vi å føle, og musikk gir oss en forholdsvis enkel måte å manipulere følelser på. Ønsker vi å føle glede spiller vi lystig musikk, ønsker vi selskap i elendigheten spiller vi trist musikk, og ønsker vi å få ut litt aggresjon hører vi på sint musikk (og headbanger kanskje litt i tillegg). Ellers er identitet for mange, og kanskje de fleste, en betydelig faktor. Det er en måte å føle seg som en del av en større gruppe på, og å vise sin tilhørighet. Populærmusikk generelt spiller mye på det, og image kan ofte være viktigere enn selve musikken. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Musikk er for meg mest følelser og vibber jeg får fra musikken. Med andre ord, jeg liker hvordan musikken påvirker meg har like mye å si som hva det faktisk er jeg hører på. jeg hører på mye rart, men jeg er ikke alltid i rett humør til å høre på en viss type musikk. Musikken kan også få meg i en an type humør enn jeg var i før jeg hørte sangen(e). Det finnes jo logiske forklaringer på hvorfor vi hører på musikk og hvorfor vi liker det, men jeg har hinsides vondt i hodet og noen andre kommer garantert til å legge ut om det. så jeg reserverer meg fra akkurat den delen. Lenke til kommentar
stud27 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Godt spørsmål. Umulig å svare på. Greit for meg, bare det funker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå