Tetanus Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Heisann! Fikk et problem med ruteren idag etter at jeg hadde flyttet den. Jeg kommer ikke på nett med alle pcene. Jeg husket ikke passordet for å komme inn på ruteren, så jeg måtte resette den. Etter dette har jeg fått et irriterende problem. Jeg kommer enten på nett med bare de stasjonære via kablet nettverk, eller bare det trådløse. Ikke begge samtidig. Jeg har ikke nok LAN porter på 635'en, så jeg bruker en ekstern switch (D-Link DGS-1005D) for både å få flere porter og samtidig få Gig nettverk. Denne er koblet direkte i en av LAN portene på 635'en. Jeg bor i en blokk der vi kobler til et felles nettverk, så jeg har ikke noe pålogging til internett annet en at jeg setter kabelen i veggen. Oppsettet er som følger: Dersom jeg kobler ledningen med internett rett i ruterens LAN port, kommer jeg på nett med alle de stasjonære maskinene. Trådløst får jeg koblet til, men kommer ikke på nett. Jeg får heller ikke kontakt med serveren på nettverket som er kablet. Det virker som om det ikke er kontakt mellom det kablete og trådløse nettverket. Dersom jeg kobler ledningen med internett i ruterens "internett" port, kommer jeg på nett trådløst, men ikke med det kablede nettverket. Jeg får ikke kontakt med serveren eller de andre kablede enhetene. Det kablede nettverket fungerer knirkefritt, og alle enhetene snakker sammen. Så problemet må ligge i 635'en. Jeg får heller ikke logget på grensesnittet til 635'en via kabel over switchen, kun direkte i LAN porten eller trådløst. Dette var ikke et problem før idag. Har 635'en tatt kvelden eller må jeg manuelt bekrefte at det trådløse og det kablede nettet skal få lov til å snakke sammen? Takk for hjelpen! -T Endret 12. februar 2010 av Tetanus Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 (endret) Hvilke ipadresser bruker du i nettverket ditt? Hvis du har faste adresser som er havnet i feil subnett etter at du resatte routeren (eller ip fra fellesrouter), så kan det være en forklaring. D-linken deler normalt ut 192.168.0.xxx og har 192.168.0.1 som gateway. Hvis du kobler nettverkstilgangen til LAN, så vil du ha to servere (D-linkrouter og fellesrouter) som deler ut ipadresser. Dette forklarer trolig hvorfor du ikke får kontakt med webinterface. Foreslår du kobler til WAN og fornyer ipadressene på de stasjonære etterpå. Endret 13. februar 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå