Gå til innhold

Skal Søke VG2 - Ønsker Mer Informasjon om Flyfag

Quick

Anbefalte innlegg

Hei!

Går nå VG1 elektrofag, og skal søke VG2 innen 1. mars.

Jeg er generelt interessert i luftfartøyer - driver også med radiostyrt helikopter på et høyt nivå.

Hadde i utgangspunktet tenkt å søke VG2 elenergi, men har nå blitt dratt mer og mer mot VG2 flyfag. Kunne gjerne tenkt meg litt mer informasjon om denne typen utdanning, samt lærling/jobbmuligheter i etterkant.

- Hvordan er sjansene for meg som holder til i Trøndelag å få plass på flyfag på f.eks. Skedsmo Videregående?

- Satser på rundt 4,4 i snitt til våren - vil dette være nok til å komme inn? Har i 1. termin kun fire timer fravær.

- Hvordan er flyfag på Skedsmo i forhold til f.eks. Bodø?

- Er det et hardt utdanningsløp? Hvor jeg går er det i følge mange et sinnsykt hardt løp sammenlignet med mange andre skoler som tilbyr elektro. Og, ja - det er hardt.

- Hvordan er lærling/jobbmuligehetene i Trøndelag? Det skal jo i løpet av få dager bestemmes hvor hovedflystasjonen skal flyttes - muligens til Ørlandet.

Setter pris på om du som har erfaring med dette/har kunnskap innenfor området kan skrive noen ord. :)

Mvh

Endret av SaihtamG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarer så godt jeg kan. Selv er jeg lærling som flymotormekaniker (første året) hos Pratt & Whitney som ligger på Sola Lufthavn. Jeg gikk flyfag i Bardufoss.

- Hvordan er sjansene for meg som holder til i Trøndelag å få plass på flyfag på f.eks. Skedsmo Videregående?

- Satser på rundt 4,4 i snitt til våren - vil dette være nok til å komme inn? Har i 1. termin kun fire timer fravær.

Du stiller likt med alle andre som søker. Sjansene er godt på å komme inn med 4.4 i snitt. Det er mange som har langt lavere karakterer enn dette som har kommet inn, men da som regel ikke ved første inntak. Selv hadde jeg 4.8 i snitt fra VG1 Elektro i Halden og kom inn på første inntak.

Personlig ville jeg valgt Bodø av de to valgene. Skedsmo har lite praksis i forhold til de tre andre skolene i Norge som forøvrig er Bardufoss, Bodø og Sola. Dessuten er hangaren på Skedsmo relativt liten.

- Er det et hardt utdanningsløp? Hvor jeg går er det i følge mange et sinnsykt hardt løp sammenlignet med mange andre skoler som tilbyr elektro. Og, ja - det er hardt.

Det er egentlig alt etter hva du gjør det til selv. Men ja, det er ganske hardt, men langt ifra uoverkommelig.

Det kommer jo litt på interesser, det er mange forskjellige fag, alt i fra fysikk til elektroteknikk til fly/helikoptersystemer til motorsystemer.

- Hvordan er lærling/jobbmuligehetene i Trøndelag? Det skal jo i løpet av få dager bestemmes hvor hovedflystasjonen skal flyttes - muligens til Ørlandet.

Hvis du vil gå veien innom forsvaret etter skolen som lærling/befal så trenger forsvaret folk på Ørlandet. Helst på F-16 ettersom vi etterhvert kanskje får F-35'en og da må mange hoppe over til dette flyet. Gjerne unge folk. :)

Hvis du tenker på å ta lærlingtiden sivilt så er det ikke så mye i Trøndelag. Muligens Norwegian, men jeg tror de kun tar inn lærlinger her på Sola og på Gardermoen.

Lenke til kommentar

W202:

Personlig ville jeg valgt Bodø av de to valgene. Skedsmo har lite praksis i forhold til de tre andre skolene i Norge som forøvrig er Bardufoss, Bodø og Sola. Dessuten er hangaren på Skedsmo relativt liten.

SaihtamG:

Du gikk altså på Skedsmo? Hva er grunnen til at du anbefaler Bodø foran Sola og Bardufoss (Bardufoss er forresten utelukket hos meg)?

W202:

Hvis du vil gå veien innom forsvaret etter skolen som lærling/befal så trenger forsvaret folk på Ørlandet. Helst på F-16 ettersom vi etterhvert kanskje får F-35'en og da må mange hoppe over til dette flyet. Gjerne unge folk. :)

Hvis du tenker på å ta lærlingtiden sivilt så er det ikke så mye i Trøndelag. Muligens Norwegian, men jeg tror de kun tar inn lærlinger her på Sola og på Gardermoen.

SaihtamG:

Såvidt jeg har fått med meg, så har Norwegian 54 fly under bestilling? Dette kan vel tyde på at flymekanikere blir mer og mer ettertraktet. Nå tror jeg at jeg ville trivdes med å være flymekaniker, helikoptermekaniker eller jagerflymekaniker, men hvilke av de yrkene er det som er best lønnet? Hva med flysystemmekaniker vs. flymotormekaniker?

Til slutt - hvordan trives du?

Mvh

Usikker,

Lenke til kommentar

Som jeg skrev over så gikk jeg i Bardufoss. ;)

Hva som er best lønnet er nok fly/helikoptertekniker i et større sivilt fly/helikopterselskap. Gutta i SAS på Gardermoen klarte på det beste å tjene rundt 100 000kr i måneden, men da med ekstremt mye overtid. Normalt ligger lønna på rundt 6-800 000kr i året som tekniker med en del års ansiennitet.

Lønna er ikke så viktig, det er arbeidsplassen og miljøet som teller. I hvertfall for min egen del. På Pratt ligger lønna på rundt 400 000kr i året når man har tatt fagbrevet og får skift tillegg. Selv trives jeg meget bra i denne bedriften, men kunne nok ønsket meg en jobb nærmere hjemme etterpå (østlandet).

Hva er grunnen til at du anbefaler Bodø foran Sola og Bardufoss (Bardufoss er forresten utelukket hos meg)?

Grunnen er helt enkelt at det er mer praksis i Bodø etter det jeg har hørt. Det er da man lærer best samtidig som det er mye morsommere å jobbe enn å sitte i en kjedelig skoletime.

Sola kan jo også kanskje være et alternativ?

Jeg ville valgt etter hvor jeg helst ville bo, forhørt meg litt rundt om de forskjellige skolene og om det er greie priser med tanke på at du kanskje må leie en leilighet/hybel e.l.

Endret av W202
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...