pakprincess13 Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Hei jeg må skrive en fagartikkel, temaet er Skriv en fagartikkel om de litterære epokene på 1800-tallet forklar epokene ,nevn viktige forfattere,og fortell hva de skrev om. Husk kildeliste alså epokene det gjelder er romantikken nyromantikken realismen naturalismen så spørsmålene er 1.Hvordan skal jeg skrive fagartikkelen?, jeg vil helst få minst 5+ på denne 2. Hva trengs for å få en 5+ eller 6? 3.Hvordan skal jeg sammenligne de forksjellige epokene i teksten? 4.Er det noen viktige ting jeg bør passe på? 5.Noen andre tips vis dere har noe 6.Det nye denne gangen er at vi må passe på hel og ledd setninger , noen tips til hvordan jeg kan ungå å få feil på det denne gangen i teksten? 7.Hvordan er en fagtekst bygd opp? sett inn gjerne eksempler på fagtekster Takk på forhånd! Endret 12. februar 2010 av pakprincess13 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 En fagartikkel er enkelt forklart uformet som en lærebok. Slå f.eks opp på realismen i norskboka, den måten man der presenterer stoffet er det man kan kalle en fagtekst. En fagtekst kan være leksikalsk (som leksikon) eller mer leservennlig. For å få god karakter prøv å ikke være for leksikalsk, men ta heller ikke med for mange uviktige momenter. De beste karakterene krever alltid en drøfting av periodenes innvirkning på hverandre, og gjerne også spor/relevans av periodene i dag. Prøv også å få ned de store linjene, du ønsker ikke (selv om gjerne lærebøker gjør det) å skrive en 100 siders tekst om realismen. Lenke til kommentar
pakprincess13 Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 Kom igjen plzzz folkens , jeg vet at dere kan noe om dette, så hvorfor ikke bruke den kunnskapen til å hjelpe andre Takk Torsen Lenke til kommentar
Bedhead Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Syns Thorsen sitt svar var bra jeg.. men uansett, har ikke du noe i norskboken din som hjelper? Når det gjelder det 5+/6-greiene, pleier ikke dere å få ut et sånt tilbakemeldingskjema der det står hva som trekker deg ned og hva du er flink på når dere får tilbake skriftlige innleveringer? Lenke til kommentar
pakprincess13 Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Takk begge 2 , det var til stor hjelp men jeg lurer på hvordan jeg skal forklare forksjellene mellom de 4-5 epokene noen ideer Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Jeg ville tatt for meg periodene kronologisk, først fokusert på hva som var spesielt med epoke 1. Nevnt det mest toneangivende forfattere og tema. Så ville jeg gjerne brukt et tidlig banebrytende eksempel (en bok/utgivelse) som var med på å snu forfatterne til neste epoke. Var denne endringen reaksjonær (en reaksjon på noe som man mente var feil med tidligere epoke), eller var den en følge av nye tanker i filosofi/psykiatri/vitenskap/naturbilde i samfunnet generelt. Så ville jeg formet teksten min slik at den gradvis snudde over til neste epoke. Deretter starter du prosessen på nytt, og forbereder overgang mot neste epoke. For en god fagtekst er det ofte en poeng å følge metoder som ofte er vanlige i naturvitenskapelig forskning/artikler. Teksten bør skrives på en slik måte at leseren føler at den forandringen som skjedde var naturlig/logisk. Dvs at mens leseren leser teksten skal han/hun ha en følelse av at skiftet var åpenbart og nødvendig. En fagtekst er normalt ikke stedet der du overrasker leseren med uventede temaskifte osv. 5+/6 henger ofte veldig høyt i Norsk, iallefall dersom dette er på videregående og en skole der det er et godt snitt på elevene. Ofte er det ikke nok å skrive bra, man må også skille sin tekst ut fra hopen/de andre. Det er flere måter å gjøre dette på, noen er: -Bruke andre særdeles gode kilder enn hva resten av elevene gjør. [Dette innbefatter normalt IKKE et google eller wikipedia søk (dette er noe alle kan), se heller på tidligere avhandlinger fra universiteter dersom du kan finne dette. Eventuelt dersom noen av de nevnte forfatterene har gitt ut memoarer kan du se om du finner noen av deres egne tanker om de epokene de skrev under] -Påvise en skjult men når den vises for leseren selfølgelig sammenheng med litterære/samfunnsmessigere tema i dag. Det holder kanskje ikke med de overflatiske greiene om at vi ennå skal ta vare på de fattige i samfunnet osv. Prøv heller f.eks å se seksualdebatten (som vel var på den tiden) i sammenheng med dagens lov for sexkjøp, er det ideene til forfatterene som skrev for så mange år sidne som ennå gjelder? -Evn å la de store linjene og særtrekkene ved hver periode komme klart frem, ikke overless teksten med uviktige navn og årstall. Og til slutt noe som kanskje er en selvfølge: Bruk et feilfritt språk, og prøv å ikke la det være for "lett" eller for "tungt". Lenke til kommentar
pakprincess13 Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Hei! tusen takk horocrux og thorsen , dette var virkelig til hjelp!! Men har et problem med at, jeg klarer ikke å skrive ,kort om de 5 periodene , jg skal skrive kort om periodene med han problemer med det, hva skal jeg skrive? Hva skal jeg ta med og ikke ta med? ,hvordan skal jeg skrive det? , jg sliter og fagartikkelen skal leveres på Mandag. Problemet er at jeg har skrevet mye , men er ikke sikker på hva som skal være og ikke være med , det fører til stress , som gjør at jg ikke får gjort noe, så plzz, trenger hjelp Jg vel heller ikke hvordan jeg skal starte eller slutte, hjelp!!!!!!!!!!!!!!! Periodene er , Romantikken,Nasjonalromantikken,Realismen,Naturalismen, og Nyromantikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå