Ole3 Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Jeg har en Ford Mondeo diesel -04 som begynner å få lyst på nytt batteri. Instruksjonsboken er overtydelig: Ditt kjøretøy er utstyrt med et sølv/kalsiumbatteri (merket Ca). Dette batteriet må erstattes kun med et sølv/kalsiumbatteri. Ingen annen batteritype kan brukes. Hva er så spesielt med dette batteriet at jeg ikke kan tusle bort i nærmeste rekvisita å hente noe med tilsvarende CCA og kapasitet der? Undrende Ole Endret 12. februar 2010 av Ole3 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg har en Ford Mondeo diesel -04 som begynner å få lyst på nytt batteri. Instruksjonsboken er overtydelig: Ditt kjøretøy er utstyrt med et sølv/kalsiumbatteri (merket Ca). Dette batteriet må erstattes kun med et sølv/kalsiumbatteri. Ingen annen batteritype kan brukes. Hva er så spesielt med dette batteriet at jeg ikke kan tusle bort i nærmeste rekvisita å hente noe med tilsvarende CCA og kapasitet der? Undrende Ole Uten at jeg har en genial forklaring på hvorfor du må ha Ca-batteri (annet enn at det er forskjell på blybatterier og andre når det kommer til optimal lading), så er det iallfall ikke noe spesielt/sært med slike batterier. Biltema selger slike fra 700,- og kalles SMF-batterier. Det er ofte dette som menes med vedlikeholdsfrie batterier. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Kalsiumbatterier er ganske så standard i dag, så du kan gå til en hvilken som helst bilrekvisita og kjøpe det. Også biltema har det. Det er de som har grå plast. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Kalsiumbatterier er ganske så standard i dag, så du kan gå til en hvilken som helst bilrekvisita og kjøpe det. Også biltema har det. Det er de som har grå plast. Det er en blykalsium batteri tilsatt sølv. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Det som er forskjellen er at et "sølv kalsium" har 90% reduksjon i tap av vann i form av gass, som da gjør at slike batterier ikke trenger å påfylles med vann igjennom levetiden. Sølvdelen reduserer korrosjon internt i batteriet, og øker levetiden. 1 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 Takk for gode svar alle sammen! Sølv kalsium er altså en teknologi som i alle fall gjør batteriet mer vedlikeholdsfritt. Hvorfor insisterer så Ford på at jeg skal ha et slikt batteri? Dette batteriet må erstattes kun med et sølv/kalsiumbatteri. Ingen annen batteritype kan brukes. Er det en annen ladespenning på disse? Ole Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Tja, det er vel ikke lagt inn noen service av batteriet fra Ford sin side så de vil ikke at man monterer noe som ikke får oppfølging og det vedlikeholdet som kreves. Så med og stille slike krav så frir man seg for noe ansvar hvis kunden bryter pålegget fra Ford og monterer inn noe annet. 1 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Takk agvg. Det høres ut som en plausibel grunn. En annen forklaring kan være at batteriet sitter ganske innkapslet i en plastboks, så eventuelle gasser kan være en utfordring. Det er altså ingen spenningsmessige forskjeller mellom "vanlig" blybatteri og sølv/kadmium? Torstein Lenke til kommentar
erikev Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg har en Ford Mondeo diesel -04 som begynner å få lyst på nytt batteri. Instruksjonsboken er overtydelig: Ditt kjøretøy er utstyrt med et sølv/kalsiumbatteri (merket Ca). Dette batteriet må erstattes kun med et sølv/kalsiumbatteri. Ingen annen batteritype kan brukes. Hva er så spesielt med dette batteriet at jeg ikke kan tusle bort i nærmeste rekvisita å hente noe med tilsvarende CCA og kapasitet der? Undrende Ole Dette er et vanlig blybatteri med tilsatt kjemi for å hindre hydrogengass ved overlading. Det er et lukket system. Du kan bruke begge deler om hverandre elektrisk. sølv/kalsiumbatteri er tette og vil ikke lekke eller forårsake korrosjon, men koster 50% mer. Vanlige blybatterier er ventilert, og lekker syre hvis det velter. Biltema selger begge typer billig. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 20. november 2022 Del Skrevet 20. november 2022 Sølv-Kalsium og AGM batterier bør topplades av og til med 14.7 V. Min lader har en High setting som gir denne spenningen. Hvis bilen har så høy ladespenning kan det bli litt mye gassing med et vanlig blybatteri. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 20. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2022 Det er jo litt morsomt å kunne gi et slags svar på mitt eget spørsmål nå snart tretten år senere Jeg har nå en generasjon nyere Mondeo, og har byttet batteri uten å ta hensyn til batteritype. På den forrige Mondeoen hadde nok ikke batteritypen betydning, men på denne (en sen III-gen) feiltolker overvåkningssystemet for batteritilstand batteriet, og gir "Low battery" advarsel uten at det er reelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå