mongojarle Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Hello... Jeg er ingen kløpper på nettverk, faktisk er jeg ganske forvirret! Jeg har internett fra Tel-Ag, som kommer gjennom kabel-tv. Er selvfølgelig bare en nettverksport på kabel-modemet. Denne har jeg koblet i en switch, som så igjen går ut til diverse (trådløs router, + 2 pc'er). På maskinen min får jeg ip'en 80.239..... altså en ekstern ip. Får jeg en tilsvarende (men ikke lik) ip på de andre pc'ene jeg kobler til? På den andre pc'en har jeg inne xbmc live, og der må jeg selv angi ip for å komme på nett. Hvordan vet jeg hvilken ip jeg skal skrive inn der? Egentlig vil jeg gjerne ha lokal ip på alle maskinen mine, men fortsatt ha internett på alle også. Er dette mulig, eller må jeg inn med en router mellom modemet og switchen da? Jeg har en wrt54gl som jeg vil kjøre trådløs fra, men hvis jeg kjører rett fra modemet inn i denne får jeg bare 1-2mbs fra internett (har 10). Dette var visst ett kjent problem sa supportfyren. Hva anbefales? Jeg vil ha 10.0.0.X på alle maskinene mine i huset. Switchen fikk jeg i dag, og er en SÅNN. edit: Fikk til å få internett full speed gjennom router, og det er vel også eneste måte å lage et lokalt nett, og få flere pc'er på internett samtidig. Tel-Ag gir bare ut en ekstern ip. Endret 12. februar 2010 av jale Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå