Simon Aldra Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 http://43rumors.com/ft4-panasonic-lc-2-wit...g-and-tilt-lcd/ 43rumors kaller dette en FT4, det betyr "Possible, from trusted sources", neste skritt er FT5, som normalt betyr at det er sannhet. Lenke til kommentar
dags Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Kommer dette med Kodak CCD, helst FF? Please!!! Her uttrykte jeg meg upresist gitt. Beklager. Olympus, Panasonic (, Sigma og Leica) har alle en fot i 4/3`s leiren. Når jeg nevner FF/FFT mener jeg overføringen i en CCD-brikke og ikke formatet. FF står for Full Frame Transfere i motsetning til Interline transfere. Førstnevnte overførings teknologi forutsetter mekanisk lukker og gir derfor kraftige begrensninger vedrørende LiveView. Denne typen CCD er brukt i Olympus E-1, E-300 og E-500. Leica benytter teknologien i bla. M8. Kodak produserer disse brikkene. I Olympus E-400 lanserte Kodak en annen teknologi for overføring i CCD-brikkene kalt Interline. Dette muliggjorde bla. raskere overføring og ikke lenger behov for mekanisk lukker. Den har potensialet for LiveView, selv om dette aldri ble implementert i modellen det jeg er kjent med. Personlig mener jeg at CCD-brikkene produsert av Kodak muliggjør et større dynamisk omfang på base-iso enn MOS-sensorene fra Matsushita (Panasonic) (som gir noe mindre dynamikk, men er langt mer praktiske da de tolererer større spenn i iso og fungerer i forhold til LiveView.) Full Frame Transfere tekologi er treig, men gir det største dynamiske omfang og metning uten bleeding. Interline Transfere er raskere, men har noe redusert dynamikk. MOS er mest praktisk, men taper i dynamiske egenskaper. Dette er utgangspunktet mitt for å ønske meg Kodak CCD i evt. nye Panasonic LC2. Men. Selvfølgelig er det ikke så enkelt!!! Bilde brikken er bare en av flere faktorer som bestemmer det endelige resultatet. Prosessor, lavpassfilter, Firmware, optikk med coating, lysmåler, personlige forutsetninger og kunnskaper med ditto overstyring/kompensasjon av automatikken er nok vel så viktig! Endret 14. februar 2010 av dags Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Med tanke på at Panasonic tydeligvis fortsatt er med i 4/3-konsortiumet er det ikke så vanskelig å anta at dette kommer til å bli et 4/3-kamera.. Lenke til kommentar
dags Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 OK. Det blir nok en MOS-sensor da. Fra Matsushita vil jeg tro (akkurat som i LC-1 og Olympus E-330). LC-1 har et kult Leica design, hvilket jeg også håper LC-2 bygger videre på. Om behovet er der gjenstår å se. Olympus E-620, E-30 og E-3 ser jeg som åpenbare konkurrenter. Bortsett fra innpakkningen da. Ikke for det, kan jo bli en tøff kombo med Olympus EP-x eller Panasonic GF... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå