HValder Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 1: Tilbud og etterspørsel. Det trengs flere ingeniører enn sykepleiere, og andelen ansatt i det private kontra offentlige er også veldig viktig (private er jevnt over bedre betalt) Gjer det? eg sei meg ikkje uenig, men etterspørselen etter kvalifiserte sykepleiarar er enorm, skal folk lønnast etter det vi i augeblikket har mest behov for burde sykepleiarar og lærarar vere nokon av dei beste betalte arbeidsgruppene. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 1: Tilbud og etterspørsel. Det trengs flere ingeniører enn sykepleiere, og andelen ansatt i det private kontra offentlige er også veldig viktig (private er jevnt over bedre betalt) Gjer det? eg sei meg ikkje uenig, men etterspørselen etter kvalifiserte sykepleiarar er enorm, skal folk lønnast etter det vi i augeblikket har mest behov for burde sykepleiarar og lærarar vere nokon av dei beste betalte arbeidsgruppene. Beklager. Etterspørselen i det private markedet, hvor markedslovene er relativt gjeldende, er betraktelig større for ingeniører enn for sykepleiere. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 To ting: 1: Tilbud og etterspørsel. Det trengs flere ingeniører enn sykepleiere, og andelen ansatt i det private kontra offentlige er også veldig viktig (private er jevnt over bedre betalt) 2: Ingeniører gjør en jobb som er nærmere "pengestrømmen" enn sykepleiere, og får dermed bedre betalt. Det ser man i alle lønnsstatistikker. Hvis du har en jobb hvor du tydelig kan vise at bedre prestasjoner for deg direkte fører til at arbeidsgiver tjener mer penger, har du lettere for å få/får større lønnsøkning. Folk må da få forhandle om sin egen lønn. hvis vi ser på likestillingen hittil, som f.eks førstegangstjeneste for bare menn, krav til å ha 40% kvinner i bedrift-styret, gratis inngang på utesteder, kvinner får foreldrerett i konflikter, osv. ett natturlig skritt videre er jo at kvinner tjener mer enn menn for mindre "verdifulle" jobber. nei, jeg mener ikke sykepleiere, barnehage-tanter og slikt ikke er viktig, men det er mye mindre penger i den bransjen enn mange andre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 det er jo også slik at kvinner og men får forskjellig lønn for samme jobben. Dersom du ikke har noen konkrete eksempler på det, så er det feil og en misforståelse. Jobber hvor det er mange kvinner (f.eks. sykepleier) har gjerne lavere lønn en jobber der det er mange menn (f.eks. ingeniør) selv om det er like lang utdannelse, men en mannlig sykepleier eller ingeniør tjener ikke mer enn en kvinnelig dersom de har samme stilling og samme ansvarsområde. Joda, det er slik det praktiseres. nå finnes det unntak , men det er ikke ofte. det var jo en av sakene det ble mast om i et lønnsoppgjør for en stund siden ( en del år siden) forskjellen er ikke så stor , men det er nå der. årsaken er nok at menene har "Jobbet seg til noen tillegg" Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Og nå diskuterer vi altså ingeniører og sykepleiere Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Du har da fått svaret ditt. Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Jeg forstår hvorfor det er slik. Det har seg nemmelig slik at dette er en ganske fancy nattklubb, men i den siste tiden har det kommet ekstremt mye tyrkergutter inn kun for å stå å glo på jentene og generelt være svært pågående. Dette er muslimer, så de legger ikke igjen en krone i baren. De har rett og slett vært en plage for utestedet, og jeg tror det er derfor de nå velger denne løsningen. Sånne som dette er uansett ikke ønsket på utesteder. Du har helt rett i at de er en pest og en plage. Går man og glor og tafser på damene på utesteder, så er det utkastelsesgrunn. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Litt off topic, kanskje; Men vi har da så vidt jeg vet også et "Kvinneuniversitet" her i landet hvor ikke vi menn har adgang.... Jaha? Hvor da? På Løten: http://no.wikipedia.org/wiki/Kvinneuniversitetet Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 1: Det er ikke et universitet annet enn i navnet. Det er en stiftelse som har valgt et idiotisk navn 2: Menn har adgang Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 tror det hadde vert proterster om damer måtte betale ekstre for å komme inn, dog tror jeg det ikke er serlig bra foretningsmodell. Men å diskutere likelønn mellom sykepleiere å inginører er helt off-topic her, jeg er selv for at lønninger skal være like, men dette har ingenting med kjønsdiskriminering å gjøre. En og Ei sykepleier tjener vel like mye, eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Nei, du tar ikke feil Evelen. http://no.wikipedia.org/wiki/Likel%C3%B8nn Jeg for min del syns loven er håpløst utdatert når den sier at kvinners stilling skal styrkes. I dag er det kvinner som har det best i norge. Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Ja, jeg skjønner ikke hvorfor de kaller det likestilling lenger ... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Kunne man ikke innføre drikkeplikt på utestedet? Da hadde ikke tyrkergutta kommet inn..? Hva betyr det egentlig å betale cover? CD-plater kommer med cover, men det er vel ikke helt det samme... Og hva har man egentlig å stille opp med? Kan man ta med et utdrag fra Norges lover, overbevise vakten om at diskriminering er forbudt, og slippe inn gratis likevel? Evt. få politiet til å stenge stedet? Mistenker at politiet ikke gidder, men de burde. Urettferdighet er det verste jeg vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå