Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Røde prikker under huden. HJELP

Gjest bekymret ung gutt

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret ung gutt

Heisann. Har den siste tiden hatt en tendens til og få små røde blodprikker under huden. Dei som jeg har fått før har forsvunnet men idag våknet jeg til en ny.

Har også slitt litt med at jeg har vært veldig trøtt og sliten ut på kveldene, men det har faktisk gått over da jeg har vært våken en stund ut på natten men så blir jeg selfølgelig trøtt igjen.

Men har hørt at disse røde små "blodprikkene" kan ha noe med kostholdet og gjøre? Jeg har ikke akkurat det beste kosthold får og si det slik. Spiser en del burgere og pølser og pizza. Drikker bare brus også.

den blodprikken kan nesten se ut som en lite føflekk men med nærmere øyekast da ser man at den er rød. Noen som vet hva det kan være? Jernmangel eventuelt?

Håper på raske svar. Med vennelig hilsen en bekymret gutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bekymret ung gutt

kan igså fortelle at jeg hadde noen "strekkmerker" ved siden av der da jeg våknet eller hvordan jeg skal forklare det. Hadde tydeligvis sovet på handa, og blodprikken var rett oppafår en blodåre. Kan det også ha noe med saken og gjøre?

Lenke til kommentar

Poste dette som gjest? Må være pga du spiser pizza da.

Er det ett sted eller over en større flate?

Kommer det mer/oftere om du er svett/varm/ brukt musklene?

Jernmangel kan være så mangt, har du lavt så vil hemoglobinen også minke og da vil du føle deg slappere og være hvitere i håndflaten når du strekker den ut samt under øyelukket, lettest å trekke ned huden under øyet og se.

Når tok du en blodprøve sist? Hemo/jern og andre vanlige ting man sjekker.

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Det er bare 1 sted. Nei jeg føler meg ikke svett/varm. Har heller ikke brukt musklene.

Kan innrømme det er lenge siden jeg har sjekket noe som dette. Men dette med øyelokket forstod jeg ikke helt?

Jeg skal trekke det ned men hva skal jeg se etter?

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

Det med trettheten kan det ha noe med deprisjon og gjøre også?

får har vært ganske dererimert dei siste dagene. Natt til tirsdag(tror jeg det var) så var jeg ganske så deperimert og låg bare og tenkte. Sovna i 12 tida på dagen og sto opp igjen i 3 tiden på dagen, og var ganske trøtt og grøggy resten av den dagen. På kvelden fikk jeg sånn at jeg var ganske trøtt og på en liten måte svimmel men vet ikke om det kan ha sammenheng med at jeg var trøtt og gjøre.

Sovnet vel i 1-2-3 tiden natt til onsdag og våknet vel i 1-2 tiden på dagen tror jeg, og følte meg ganske opplagt egentlig men ut på kvelden kom den samme følelsen med tretthet og "svimmelhet". Har vært deperimert og bare tenkt og tenkt. Kan det være det som gjør at jeg rett og slett blir utbrent?

Kan også medele med at jeg sliter veldig med angst også om det har noe med saken.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_freud_*

Depresjon kan hemme deg i alt, også fysisk.

Jeg har selv hatt det, og begynner vel først nå å stable meg på beina etter ett år med det på grunn av et samlivsbrudd.

Det jeg kan si ut av egen erfaring er at det er fullt mulig å slites fullstendig ut av noe sånt. Man føler seg konstant utbrent og vil helst bare sove. Rett og slett fordi man er så trøtt fordi man ikke får sove, fordi man, som du sier, ligger å tenker hele tiden. Man gidder ikke lage seg skikkelig mat, enten er man ikke sulten eller så orker man bare ikke. Så da blir det junk.

Når det gjelder deg tror jeg ikke at det bare er psykisk, det høres ut som du kunne trengt deg en helsesjekk hos legen. Bare for å se om alt er i orden, og eventuelt få retta på det. Jeg tror dog du kommer på lang vei med et bedre kosthold og fysisk aktivitet.

Bygge litt muskler og ete sunt hjelper veldig på hverdagen, også psykisk. Man føler seg mer opplagt og livskvaliteten er generelt mye bedre. I tillegg blir også selvtilliten bedret betraktelig når man begynner å se resultatene. Det har funka knall for meg.

Angst og depresjon går ofte hånd i hånd, så selv om fysiske endringer kanskje vil bedre ting er det ikke gitt at det vil løse det fullstendig. Jeg råder deg til å ta en tur til legen, og bare høre. Kanskje han kan komme med noen anbefalinger på hva du kan gjøre/hvem du kan snakke med. Man trenger ikke proklamere at man går til legen med slike problemer, så det er ikke noe å være flau over om det er der det ligger. Slike ting er langt mer utbredt i dag enn man tror.

Men please, kutt sånn junk du eter til én gang i uka i alle fall. Det er rent søppel som du putter i deg :) Cheer up!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...