Gå til innhold

Gjenoppretting av BIOS

Gromle

Anbefalte innlegg

Hei.

Skulle oppdatere BIOS på HK mitt med EZ-Flash, men desverre så hang den 25% ut slettinga av den gamle bios. Og nå vil ikke kortet laste ny BIOS.

Har ny BIOS på minnepenn. Når jeg starter maskinen så finne den minnepenn, laster programmet for BIOS-oppdatering og finner BIOS på minnepenn.

Men alt som står er "please wait", og sånn står den til evig tid.

Har prøvd å slette CMOS(ut med batteri og flytte jumper), men til ingen nytte. Noen tips for hva jeg kan gjøre, eller må jeg bare invistere i nytt HK?

Hovedkortet er ett Asus M2N-E.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du dual-bios på kortet ditt?

Det er en grunn til at det står store advarsler om at man ikke må avbryte eller at strømmen ikke må gå.

Hang seg som at den stoppet opp , hvor lenge? Eller hang seg som bluescreen/error?

Du kan være kjørt om den ikke har dual-bios eller annen backupteknologi.

Se på hjemmesiden til produsenten. Dualbios har en fiks for eks Fx under oppstart for å kopiere inn backupen.

Noen asuskort har ASUS CrashFree BIOS 3

allows users to restore corrupted BIOS data from a USB flash disk containing the BIOS file. This utility saves users the cost and hassle of buying a replacement BIOS chip.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det hengte seg som i at fremdriftslinja sto i ro på samme plass i ett par timer. Ingen feilmeldinger eller noe, den bare sto der.

Jeg tror kortet har crash free bios, kjøpte alt brukt så har ikke manualene eller medfølgende CD. Men hvordan funker crash free bios? Er det den som starter når jeg slår på maskinen? Da leter den etter BIOS-filer på HD, CD, diskett og USB.

Den klarer å finne BIOS på minnepenna, men gjør ingenting med den.

Det står bare please wait, og jeg kan ikke gjøre noe som helst.

Her er forresten manualen, om noen skulle finne en metode jeg har oversett.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socket...2n-e_manual.pdf

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Det blir jo 4.1.6 og 4.2 i guiden.

Vil den ikke lese, så legg inn en annen/tidligere bios på minnepennen?

Det kan hende den du har er lagt inn feil, i og med at du ikke klarer det nå + at den hang seg forrige gang.

Endret av War
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se er det bare en BIOS, uavhengig av mediet som bruker til flashing.

Har prøvd en annen bios, uten at det skjer noe nytt.

Legger ved ett bilde av skjermen slik den er nå, i det hvite feltet står navnet på BIOSen jeg forsøker å legge inn, 1402.bin

Men er det vanlig at det er langt mellomrom? F.eks slik 1402 .bin

post-34154-1265985097_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...