Gå til innhold

Foto av baby i magen - hvordan er det mulig?

Anbefalte innlegg

For eksempel:

Eksempel 1

Eksempel 2 - klart at dette bildet er manipulert (skulle bare mangle), men hva er kilden? Barnet ser jo veldig troverdig ut.

Er dette en ren Photoshop av 3D-ultralyd kombinert med bilder av premature barn? Eller tar man virkelig et kamera og "stikker inn der"?

Generelt er man veldig restriktiv når det gjelder undersøkelser i graviditeten. Det sies at å ta en fostervannsprøve gir ca. 1% risiko for spontanabort. Jeg kan ikke se at det å plassere fotoutstyr inne er et mindre alvorlig inngrep.

Man finner slike bilder for eksempel der man snakker om fosterutvikling, men jeg har aldri klart å finne noe informasjon om teknikker som er brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var det stort sett døde fostre godeste Lennart Nilsson fotograferte da, og ikke i noens mage. Men rett skal være rett, han tok noen bilder av tidlige stadier mens de ennå var i live, men lenge før de var gjenkjennelige som forstre.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Tusen takk, du pekte meg i riktig retning, da fant jeg også en liten beskrivelse av teknikkene hans Kilde:

To be able to show the development of the foetus at all from the very earliest stage, I used macro-lenses and wide-angled special optics, manufactured specially for me by Karl Storz in Germany and Jungners Optiska in Stockholm. And for technical reasons related to photography, I had to use foetuses from what are called extrauterine pregnancies. But I have also shot living foetuses in the womb using an endoscope. These days, I work with ultrasound and three-dimensional pictures taken through the skin from outside the body. It is a tremendously exciting technique, although it still doesn’t reach the same technical quality as my old pictures. But it has allowed me to capture the facial expressions of foetuses, for example, which I couldn’t do before.

Det som er interessant er at han tok endoskopbildene på 1960-tallet, da var antageligvis fokuset på abortrisiko mye mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...