SaitekQ Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Hei, jeg kom til å tenke på en ting. Blir en gjenstand lettere jo høyre den blir løftet? Da tenker jeg ikke så langt ut i verdensrommet. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Gravitasjonskreftene mellom to objekter er avhengig av avstanden ja. Så så lengre bort du tar noe fra jorde, jo mindre blir kreftene mellom objektet og jorden. Men du skal nok et stykke ut før den blir noe særlig merkbart lettere ja... Du vil samtidig får lavere oppdrift etterhvert som luften blir tynnere og tynnere som vil virke motsatt, men størrelsesordenen på disse kreftene (endring oppdrift/gravitasjon) tør jeg ikke si noe om, da må man vel regne litt. (Oppdriften avhenger jo og av volumet på objektet). Men om jeg har fysikken min riktig så vil det gjerne være litt feil å blande dette inn i en diskusjon om vekt, kommer an på hvilken sammenheng du skal bruke dette i. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Hei, jeg kom til å tenke på en ting. Blir en gjenstand lettere jo høyre den blir løftet? Da tenker jeg ikke så langt ut i verdensrommet. Ja, vekta varierer i et tyngdefelt. Derimot, massen er konstant. Det er jo grunnen til at ting er tilnaermet vektlos i verdensrommet. Vekta avtar med en faktor 1/r^2. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Ja, man veier litt mindre oppe på en fjelltopp enn nede ved havet. Men samtidig presses man ned av mere luft ved havet enn oppe på fjelltoppen. Jeg mener å huske at rett over en voksen oppreist person er det ca 400 kg med luft ved normalt lufttrykk. Men fordi det er det samme lufttrykket også rundt oss på sidene og mellom beina, så gir det oss en viss (liten) oppdrift. Dette gjør at når det er lavtrykk (gråvær) så gir lufta oss mindre oppdrift enn når det er høytrykk (finvær). Høytrykket gir oss altså mere oppdrift i lufta og noen har spekulert på om det er denne økte oppdriften som gjør at vi vanligvis føler oss lettere til sinns i når det er høytrykksvær. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Ja, man veier litt mindre oppe på en fjelltopp enn nede ved havet. Men samtidig presses man ned av mere luft ved havet enn oppe på fjelltoppen. Iom. resten av inlegget ditt så tror jeg du mener (og skjønner) det riktig, men at luften presser oss ned blir litt feil ordlagt, i verste fall forvirrende i denne sammenheng. I forhold til kreftene mellom beina mot jordoverflaten så løfter den oss egentlig opp. Dette er enklere å forestille seg med vann siden luften ikke er noe vi merker på samme måten. Endret 12. februar 2010 av Ekko Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Iom. resten av inlegget ditt så tror jeg du mener (og skjønner) det riktig, men at luften presser oss ned blir litt feil ordlagt, i verste fall forvirrende i denne sammenheng. Jepp, jeg er enig. Innlegget mitt var litt klønete formulert i innledningen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Men svakere gravitasjonen er tydeligvis viktigere enn oppdriften. http://en.wikipedia.org/wiki/1968_Summer_Olympics"[/url'>']http://en.wikipedia.org/wiki/1968_Summer_Olympics ]The high altitude of Mexico City (2240 m) was suspected to be difficult to adjust to for many endurance athletes. No other Summer Olympic Games have been held at a location remotely as high as Mexico City. This high altitude and the thin air were also credited with contributing to many record-setting jumps and leaps in the long jump, triple jump, high jump, and pole vault events, and throwing events like the discus throw, as well as all the men's track events of 400 meters and less. As a reminder of this fact, one of the promotional articles of these games was a little metallic box with "Aire de Mexico" (Air of Mexico), that was "Especial para batir records" (Special for breaking records). Endret 12. februar 2010 av endrebjo Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Men svakere gravitasjonen er tydeligvis viktigere enn oppdriften.http://en.wikipedia.org/wiki/1968_Summer_Olympics"[/url'>']http://en.wikipedia.org/wiki/1968_Summer_Olympics ]The high altitude of Mexico City (2240 m) was suspected to be difficult to adjust to for many endurance athletes. .... Jeg har ikke lest om noe av dette (mer enn quoten din), men det kan ikke være at den reduserte luftmotstanden er en større faktor enn mindre gravitasjon? Det står jo bare nevnt "thin air". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå