ole_marius Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Har ei venninne som sitter på en ungdomspsykiatrisk avdeling (årsak er av ingen interesse for denne debatten), her blir hun mobbet av personalet. Dette har pågått over lengre tid, hun har skrevet på en kontrakt at hun ikke kan gå ut i media om dette, samt fortelle dette til andre. Det er flere på samme avdeling som har blitt mobbet av samme personell, dette har medført at 3 stykk er klart å kommet seg bort fra dem. Hvor i det norske lovverk tilsier at man kan bryte en taushets-kontrakt av slik art? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Er denne klinikken privat, er hun der av fri vilje? I såfall kan de vel kreve taushetsplikt som en del av forutsetningen for at hun får være der. Er dette en offentlig tjeneste, ville jeg på godt norsk driti i taushetsplikten, men latt være å fortelle om andre pasienter, av moralske grunner. Endret 12. februar 2010 av Autofil Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Er enten styrt av kommunen her eller fylkeskommunen... Men har de lov til å tvinge deg til tauset for å unngå mobbeskandale? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Interessant problemstilling. Høres ganske tvilsomt ut, i mine øyne. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Å gå til media med det er ikkje det rette valget i samanhengen, ta det med politiet. Forøvrig er det ingen kontrakter som kan gå på å tillate mobbing, mishandling e.l, har institusjonen framlagt ei slik kontrakt er det aleine grunn nok til å gå til politiet. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Vell.. Får stått og stadig sms'er fra hun hvorav hun klager på forholdene og at de innskrenker hennes hverdag på hva hun kan være med på av fritidsaktivitet. Samt at jeg blir suspekt når 3 andre har fått flyttet til andre steder pga mobbing fra personalet. Vondt verre er at om jeg blander meg inn kan det medføre mer skade enn nytte. Derfor håper jeg at det norske lovverk har noe å si i slike saker... Å gå til media med det er ikkje det rette valget i samanhengen, ta det med politiet.Forøvrig er det ingen kontrakter som kan gå på å tillate mobbing, mishandling e.l, har institusjonen framlagt ei slik kontrakt er det aleine grunn nok til å gå til politiet. Etter endt kontrakt som slutter i mai skal hun gå via Barneombudet i håp om å få oppklart dette dilemmaet... Endret 12. februar 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Be henne skaffe dokumentasjon på det som skjer, på ett eller annet vis. I det minste ved å skrive en dagbok med spesifikke referanser. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Ingen grunn til å vente til kontraktsperioden er over. Eit anna spørsmål blir sjølvsagt om ein kan stole på utsagnet til nokon som sitter på ungdomspsykiatrisk. Stiller meg tvilande til at kontrakta sei noko anna enn at du har generell tausheitsplikt mtp. kva som foregår der, på same måte som eg ikkje kan sei korleis Tine lagar Piano vaniljesaus. Ei slik kontrakt hindrar deg på ingen måte i å gå til politiet for å melde frå om mobbing. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Kontrakten gjelder under og etter oppholdet... Så hun har i følge kontrakten aldri lov til å si i fra... Endret 12. februar 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Kontrakten gjelder under og etter oppholdet... Så hun har i følge kontrakten aldri lov til å si i fra... Som sagt kontrakta gjeld ikkje mobbing/mishandling og dersom den gjer det er det ei ulovleg kontrakt, mao same resultat. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Mener det samme selv, men trenger en lovparagraf som hun kan støtte seg på... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Kontrakten gjelder under og etter oppholdet... Så hun har i følge kontrakten aldri lov til å si i fra... Men den kontrakten kan være ugyldig. Derfor bør hun skaffe dokumentasjon. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Ingen grunn til å vente til kontraktsperioden er over. Eit anna spørsmål blir sjølvsagt om ein kan stole på utsagnet til nokon som sitter på ungdomspsykiatrisk. Stiller meg tvilande til at kontrakta sei noko anna enn at du har generell tausheitsplikt mtp. kva som foregår der, på same måte som eg ikkje kan sei korleis Tine lagar Piano vaniljesaus. Ei slik kontrakt hindrar deg på ingen måte i å gå til politiet for å melde frå om mobbing. på slike plasser kan det være noe begrensning i hva man får lov til og ikke lov til i forhold til det man er vant med hjemme. for noen kan det føles som en friheltsberøvelse selv om det ikke er det . dette gjør de for å hindre at en skader seg selv eller finner på noe som man i sener tid angrer på- at konsekvensene blir for ille. samtidig så er det ikke alle som har de samme antennene og vet når en spøk er gått for langt. så er det ikke alle som tar en spøk for en spøk så det kan være en konflikt der. det er uansett viktig å få ryddet opp i det Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Bare be henne starte med å samle dokumentasjon på dette, for jeg tviler sterkt på at mobberne vil dra denne kontrakten frem foran rettsvesenet Lenke til kommentar
HValder Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Bare be henne starte med å samle dokumentasjon på dette, for jeg tviler sterkt på at mobberne vil dra denne kontrakten frem foran rettsvesenet Hvis kontrakta faktisk er av tvilsom natur vil dei bli pålagt å framlegge den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå