Gå til innhold

Hvordan finne innstillingene?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har drevet og tatt bilder med et gammelt D100 en liten stund.

Jeg er helt ny, og prøver å lære meg den tekniske bruken av kamera.

Har lest mye her, og har skrevet ut en del, som jeg tar med når jeg skal ta bilder og bruker som oppslagsverk, men;

Det jeg finner mest nyttig, er å prøve hvilke innstillinger som gjør hva med bildet.

Problemet med dette er at det blir mange bilder av det. Jeg har prøvd å notere innstillingene på kamera for hver gang jeg tar bilder, men det blir for tungvint med så mange bilder.

Er det noen plass jeg kan finne info om kamerainnstillingene i filen etter (evt. før) jeg

legger de inn på pcen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inne på pc'en er det mange programmer som er i stand til å lese såkalt EXIF-informasjon, som sier det meste om instillingene på kamera i det bildet ble tatt. Irfanview er ett gratis bildevisningsprogram med denne muligheten (du må laste ned og installere plugins-pakken, også gratis, for å kunne lese EXIF). Når du har installert både Irfanview og plugins-pakken, og åpnet ett bilde i programmet, trykker du Image->Information->Exif info, så er det bare å lese seg opp.

Jeg kjenner ikke D100-kontrollene spesifikt, men de fleste kamera har mulighet til å vise i hvertfall blender, lukkertid, brennvidde og ISO når du ser bildene på kameraet. Hva skjer hvis du trykker opp eller ned på fireveisknappen (den store med pilene) når du ser på ett bilde?

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Inne på pc'en er det mange programmer som er i stand til å lese såkalt EXIF-informasjon, som sier det meste om instillingene på kamera i det bildet ble tatt. Irfanview er ett gratis bildevisningsprogram med denne muligheten (du må laste ned og installere plugins-pakken, også gratis, for å kunne lese EXIF). Når du har installert både Irfanview og plugins-pakken, og åpnet ett bilde i programmet, trykker du Image->Information->Exif info, så er det bare å lese seg opp.

Jeg kjenner ikke D100-kontrollene spesifikt, men de fleste kamera har mulighet til å vise i hvertfall blender, lukkertid, brennvidde og ISO når du ser bildene på kameraet. Hva skjer hvis du trykker opp eller ned på fireveisknappen (den store med pilene) når du ser på ett bilde?

Konge, det funket!

Takker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...