Gå til innhold

Hvordan sette opp nettverk i et ganske stort hus?

Nimrad

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått i oppdrag å komme med forslag til hvordan de jeg leier leilighet hos skal kunne sette opp nettverk i huset sitt til 6 leiligheter. De har for øyeblikket bare én ruter, og de har sjekket at det er dekning over hele huset, noe som i og for seg stemmer, men det funker bare ikke i praksis. Jeg bor i motsatt ende av huset og jeg detter ut og inn hele tida.

Hva er den billigste måten å gjøre det på? Finnes det en lett måte å sette opp en ekstra antenne? Må mest sannsynlig kjøpe ny ruter uansett, så kom med forslag. Det er for øvrig lagt opp kablet nettverk til alle leilighetene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er problemet dersom det er lagt opp kablet nettverk til alle leiligheter? Du kan selv koble på ditt eget AP på nettverksuttaket i din leilighet for å få godt signal. Pass bare på at du ikke kjører på samme kanal som den andre routeren for å unngå interferens. Alternativt kan du rett og slett koble til det kablede nettverket med kabel så får du bedre stabilitet og hastighet, på bekostning av fleksibilitet selvsagt.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke ruter der man bare kan koble til en ekstern antenne med nettverkskabel?

Vil helst ikke begynne å gjøre for avanserte greier. Flytter tross alt ut til sommeren, og vil nødig gå bort og fikse hver gang det blir problemer eller strømmen går f.eks.

Lenke til kommentar
Skjønner du ikke problemet? Jeg har fått i oppdrag å legge trådløst nettverk over hele bygget. Vennligst svar meg på det jeg spør om.

Finnes det ikke ruter der man bare kan koble til en ekstern antenne med nettverkskabel?

Vil helst ikke begynne å gjøre for avanserte greier. Flytter tross alt ut til sommeren, og vil nødig gå bort og fikse hver gang det blir problemer eller strømmen går f.eks.

Jeg svarer deg da på det du spør om. "å koble til en ekstern antenne med nettverkskabel" er vel stort sett det samme som å bruke Aksesspunk (AP). Et par sånne plassert strategisk i huset vil gi full dekning trådløst. Det er også mulig som krille sier å sette opp med repeatere rundt om kring å få det helt trådløst. Dette vil kanskje gi deg et bedre trådløsnett med tanke på samme SSID og sømløs forflytning rundt om i huset, men til hvilken pris?

Lenke til kommentar
Så det er billigere å bare sette opp 2 rutere? Sømløs forflytning rundt i huset er unødvendig i dette tilfellet.

Uansett hvilken løsning du går for, så burde det ikke koste mer enn 5-600 kr (det er selvsagt fullt mullig å bruke 2000 kr på ett par high-end rutere også) og 15 minutter med konfigurering og evt kabelstrekk.

Lenke til kommentar

Du sier at du "bor i motsatt ende" av huset. Jeg regner med at de 3-4 leilighetene som er nærmest routeren har ganske stabil forbindelse. Du trenger da ikke gjøre noen tiltak for å forbedre deres situasjon og kan fokusere på å få bedre signal på den siden av huset du bor.

Kjøp en AP, eller en router som du setter opp som AP dersom det er billigere, konfigurer den trødløse enheten slik at du ser et kryptert trådløst nett. Plugg den deretter i det kablede nettverksuttaket i leiligheten din og du og leilighetene rundt deg vil ha godt signal på trødløst nett.

Grunnen til at jeg anbefaler deg å sette den opp som AP er at du slipper problemer med å gå gjennom 2 NATer i nettverket ditt. Ved å gjøre dette slipper du å tenke på om routerne dine er kompatibel med bridgefunksjonen og betale for noe du ikke trenger etter at du har flyttet. En vanlig router derimot kan du godt ha bruk for senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...