Gå til innhold

Asrock byr på sekskjernekort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke overskriften. hva er ett kjernekort? Tenkte kanskje det kunne være seks skjermkort plasser, men ser ikke sånn ut på bildet? Dette var hast arbeid tror jeg.

Støtte for sekskjerners cpu er bedre.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Slutt å syt. Ellers ser dette ut som nok et bra produkt fra Asrock. De hovedkortene fra Asrock jeg har vært borti har alle vært meget gode til prisen.

De jeg kommer på i farten.

939Dual-SATA2 med ULI chipsett og både agp og PCIe port.

939SLI32-eSATA2 med ULI chipset som støttet SLI med 16x båndbredde på begge portene helt til nVidia la inn sperre i skjermkortdriverene. nVidia endte til slutt opp med å kjøpe opp ULI.

Og nå har jeg et 770DE+ for AM2+, med støtte for alle AM2+ og AM3 prosessorer. Kjører en Sepmpron 140 opplåst til dualcore overklokket til 3,4ghz.

Kortet koster under 450,- kr og prosessoren rundt 250,-

Mine erfaringer er utelukkende positive med Asrock.

Endret av corcky
Lenke til kommentar
Asrock byr på sekskjernekort

Jøss, hvor på kortet finner jeg de 6 kjernene?

Rimelig dårlig overskrift allikevel da ... Som sagt over; hva er et sekskjernekort?

Kanskje et enormt skjermkort med 6 GPU-"kjerner"?

Men med nærmere ettertanke så har jo de fleste GPU-er nå hundrevis av kjerner. Kanskje det er et nytt "embedded" hovedkort med 6 prosessorkjerner loddet på kortet? Nei, det er ikke lett å vite hva sekskjernekort skal være.

Dette betyr støtte for det som rører seg av AMD-prosessorer, dog nevner Asrock at Phenom II 920 og 940 ikke er støttet.

Merkelig setning. Absolutt alt støttes, men ikke absolutt alt.

Ellers så er det en ikke-nyhet at nye hovedkort med AM3 sokkel vil støtte 6-kjernene. Alle AM3 hovedkort vil støtte 6-kjernene med en liten bios-oppdatering. Jeg regner med at mange AM2+ hovedkort også vil få støtten via en bios-oppdatering.

Lenke til kommentar

Prisen er avgjørende for om det er interesant eller ei. Uansett må jeg si at jeg er mer lysten på ekstra effektgjerrige quads som deaktiverer/aktiverer kjerner ved behov samt har turboboost som intel etc og god strømsparing.

Altså jeg begynner å nå et metningspunkt for CPUer og hva som er spennende der. Sekskjerne er ikke nødvendig for meg med mindre jeg skal kjøre masse servere eller annet fletrådet i hopetall.

Det jeg lyster mer på er Fusion med FullHD-decode kapable integrasjoner. Da begynner det å skje noe som gjør det interessant å bygge noen løsninger igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...