Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Boring for jordvarme

Anbefalte innlegg

Jeg skal innstallere varmepumpe og i den forbindelse skal det bores ca 180m ned i grunnen. Driver og vurder aktuelle firmaer.

Spørsmål: Når det bores slik, hva kan gå galt? Kan det bores feil slik at etter noen år så viser deg seg at jobben er gjort feil eller er det slik at "et høl er et høl" og hvis det virker ved igangsettelse så virker det om mange år også ? ....

Ønsker selvsagt å finne et seriøst, kompetent og rimelig firma. Hvis dette er en enkel jobb, så trenger jeg ikke gå for en "Rolls Royce" løsning ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres dypt ut, men det er ikke uvanlig å bore 100 m for å lage ei god brønn for drikkevann. Man borer gjerne en god del lenger enn strengt tatt nødvendig for å være siker på å finne minst en og gjerne flere vannførende soner eller sprekker. For en varmepumpe vil det sannsynligvis være gunstig at vannet på 180 meter dyp vil være noe varmere enn på 100 meter, så se ikke bort fra at det stemmer at det skal bores 180m.

Til trådstarters spørsmål, et høl er ikke et høl. Som geolog kan jeg si at brønner, også borehull kan kan rase sammen. De kan gå tett dersom finstoff transporteres med vannet og samler seg på feil sted. Det kan i noen tilfeller bli nødvendig å bore opp brønna på nytt etter noen år. Men en brønn i norske krystalline bergarter vil klare seg bra lenge sammenliknet med en oljebrønn i krittbergartene på Ekofisk, f.eks. Så dersom firmaet er rimelig kompetent, vil sannsynligvis brønna gi nok vann til en varmepumpe i din og i alle fall varmepumpas levetid og vel så det.

Lenke til kommentar
En varmepumpe brukest ikke til å pumpe vann opp.Det legges rør i borehullet for å ta opp jordvarmen fra grunnen.

Men det er nok likevel en fordel med vann i borehullet for å overføre varmen best mulig fra grunnfjellet til kollektorrørene, siden vann leder varme mye bedre enn luft..

Ja det har du rett i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...