Gå til innhold

Hvor mange feil?

Anbefalte innlegg

Jeg fant nettop ut i går at jeg har gjort en del feil i jobben min. De var riktignok ærlige feil og jeg trodde jeg handlet riktig, jeg hadde ingen intensjoner om å gjøre noe annet. Jeg er meget dårlig på konfrontasjoner og jeg er så redd for å snakke med sjefen min. Men jeg må jo rapportere feilene og så prøve å rydde opp i det. Det er ikke slik at vi mister noen kunder eller noe sånt pga dette, det er bare snakk om at jeg har gitt tillatelse til noe som egentlig skulle ha vært gitt en bekreftelse på først, men denne bekretelsen visste jeg altså ikke at jeg trengte. Det er snakk om at dene feilen har vært gjort i 5-6 tilfeller, men altså visste jeg ikke om det før i går og nå er det så altfor altfor sent.

Jeg er så utrolig redd for å miste jobben min og samtidig det verste at min arbeidsgiver skal bli skuffet over meg og min prestasjon i jobben. Som sagt er jeg veldig dårlig på konfrontasjoner og jeg er alltid så redd for å gjøre feil og skuffe de som har gitt meg en sjanse.

Jeg har masse gjeld og jeg trenger virkelig denne jobben for å overleve, jeg vet ikke hva jeg gjør dersom jeg får sparken. Jeg er virkelig glad i jobben min og setter så utrolig stor pris på den.

Jeg vet ikke hva jeg leter etter her, har noen tips/råd å komme med? Har noen opplevd lignende situasjoner men allikevel kommet bra ut av det til slutt? Har noen nyttige erfaringer å dele av?

Jeg er helt knust, kjæresten min sier at det ikke er så ille som jeg tror, men jeg er neimen ikke sikker. Hvor mye skal egentlig til for å få sparken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal sinnsykt mye til for å få fyken. I Norge får du ikke sparken om du gjør noen feil i jobben, med mindre det er grove intensjonelle feil. Slik du beskriver det høres det bare ut som du har gått på et lite feilskjær, og at konsekvensene ikke er fryktelige.

Tror du kan ta det helt med ro, og heller fokusere på å rette opp i det du har feilet i. Som fotballtreneren min alltid sa: de som ikke gjør feil, gjør ingenting :thumbup:

Lenke til kommentar
Det skal sinnsykt mye til for å få fyken. I Norge får du ikke sparken om du gjør noen feil i jobben, med mindre det er grove intensjonelle feil. Slik du beskriver det høres det bare ut som du har gått på et lite feilskjær, og at konsekvensene ikke er fryktelige.

Tror du kan ta det helt med ro, og heller fokusere på å rette opp i det du har feilet i. Som fotballtreneren min alltid sa: de som ikke gjør feil, gjør ingenting :thumbup:

Tusen takk for oppmuntrende svar! Det setter jeg utrolig stor pris på. Det var så absolutt ikke min intensjon å gjøre noen feil nei. Jeg trodde jeg gjorde alt riktig.

Lenke til kommentar

Støtter opp under wikipedersen.

Når det gjeld arbeidslivet så ville eg omdefinert utsagnet til:

"Dei som ikkje gjer feil er handlingslamma grunna frykten over å gjere feil"

Konkret for di sak så ville eg informert sjefen om feila, og kva du har tenkt gjere for å løyse dei.

Det kan hende at eg er litt naiv / hatt gode sjefer, men ting kan bli verre om tiltakene gjer vondt værre, og noko som var ei fillesak blir ei større sak av det.

Ærligheit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker trur eg på, samt at er det ein god arbeidsgiver så blir det tillit til arbeidstakeren fordi denne vil opplyse om eventuelle feil.

Å komme med mulige løysninger viser handlingevne.

Eg sjølv har gjort større tabber i jobben, åpenheit og skissering av løysninger har ikkje gitt meg noko problem.

Generelt sett alle er redd for å gjere feil, men så lenge feila som blir gjort er ikkje med overlegg så er det ingen problem.

Lenke til kommentar
Støtter opp under wikipedersen.

Når det gjeld arbeidslivet så ville eg omdefinert utsagnet til:

"Dei som ikkje gjer feil er handlingslamma grunna frykten over å gjere feil"

Konkret for di sak så ville eg informert sjefen om feila, og kva du har tenkt gjere for å løyse dei.

Det kan hende at eg er litt naiv / hatt gode sjefer, men ting kan bli verre om tiltakene gjer vondt værre, og noko som var ei fillesak blir ei større sak av det.

Ærligheit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker trur eg på, samt at er det ein god arbeidsgiver så blir det tillit til arbeidstakeren fordi denne vil opplyse om eventuelle feil.

Å komme med mulige løysninger viser handlingevne.

Eg sjølv har gjort større tabber i jobben, åpenheit og skissering av løysninger har ikkje gitt meg noko problem.

Generelt sett alle er redd for å gjere feil, men så lenge feila som blir gjort er ikkje med overlegg så er det ingen problem.

Takk for nok et oppmuntrende svar! Jeg blir mer og mer positiv nå, selv om jeg kanskje får meg en ripe i lakken så får jeg bare leve med det. Det er vel bare det at man blir redd for konfrontasjoner med tanke på at arbeidsgiver skal bli sint, men han er egentlig ganske grei å ha med å gjøre. Så jeg får bare prøve mitt beste for å forklare meg å håpe det ordner seg. Jeg skal selvfølgelig legge frem en plan for hvordan jeg tenker å rydde opp i rotet mitt. Takk!

Lenke til kommentar

Det eneste bedriftene reagerer på egentlig, er holdninger. Latskap, gi faen osv osv. Hvis du i god tro trodde du handlet riktig så har du ingenting å være redd for. Hvis noe er det arbeidsgiveren din sin plikt å fortelle det hva din myndighet er, eller mer viktig, hva den ikke er, da utover det vanlige. Hvis noe er det sjefen din som fortjener en ripe i lakken. Og sparken får du uansett ikke. Selv om de ville sparket deg og du ikke har gjort noen grove kontraktbrudd som mislighet eller andre intensjonelle og grove ting, så skal du først ha muntlig advarsel også skriftlig advarsel før de eventuellt kan si deg opp.

Lenke til kommentar

Ta heller opp med sjefen din hvordan du kan lære av feilene du har gjort, hvilke rutiner du kan endre på for å unngå at de skjer igjen og hva du kan lære av det som har skjedd.

De fleste sjefer vil se på det som en positiv holdning at en tar ansvar for egne handlinger og gjør det en kan for å lære av feilene en gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...