Gå til innhold

spørsmål; nettverk, ISA server og DNS problem.


roarkl

Anbefalte innlegg

Hei. Noe jeg driver med på skolen som ikke helt gjør det jeg vil den skal gjøre. Læreren min har ikke kjennskap til ISA-servere så jeg tenkte å spørre her. Altså, det går i:

 

Skal sette opp et lokalt nettverk.

 

Internett kommer fra en router som går gjennom en ISA-server som har 2 nettverkskort. Deretter fra ISA-serveren til en switch. Fra switchen til en windows 2003 server, og senere en vanlig PC med tanke på at vi skal teste domenekontroll o.l.

 

På windows 2003 serveren har jeg installert DNS, DHCP og AD.

 

Av en eller annen grunn vil ikke DNSen virke som den skal. Kommer ikke inn på noen nettsider med å skrive inn den egentlige nettsiden, men om jeg skriver inn IPen i adresse linjen kommer jeg fram.

 

Har kontrollert at de bestemte IPene er riktige (at ISA-serveren og windows 2003 serveren ligger på samme nettverk)

Har satt opp regel om at all trafikk er Allowed for alle Users.

Formatert serveren og installert alt på nytt.

 

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sjekket at DNS-trafikken fra serveren går igjennom brannmuren? Lenge siden jeg har satt opp en domenekontroller nå, men mins å huske at standard er at den ikke skal forwarde DNS-trafikk.

 

DNSen går gjennom brannmuren. Har laget en regel utenom AllowAll som sier at DNS skal få gjøre som den vil.

 

Min spekulasjon går ut på at det er et eller annet med ISA-serveren som trøbbler

Lenke til kommentar
DNSen går gjennom brannmuren. Har laget en regel utenom AllowAll som sier at DNS skal få gjøre som den vil.

 

Min spekulasjon går ut på at det er et eller annet med ISA-serveren som trøbbler

 

 

Du svarer på feil spørsmål. Jeg spurte ikke om du hadde åpnet opp for trafikken i regelsettet, men om du ser at DNS-trafikken faktisk går igjennom. Hvis trafikken går igjennom i regelsettet, så betyr det at feilen trolig ligger på ISA-serveren, hvis den ikke går igjennom (aldri dukker opp på ISA-serveren), så er det mest sannsynlig en feil i konfigurasjon på serveren, eller klienten.

Lenke til kommentar

Ville begynt med å sjekke på maskinen hvilken DNS server som står der, så ville jeg sjekket på 2003 serveren hvilken DNS server som står der (ville også sjekke gateway, da du garantert ikke får nett hvis du har feil gateway)

 

Jeg ville startet slik:

Sjekk at du har nett på ISA serveren, at alt fungerer UT fra den, så ville jeg logget meg på 2003 serveren og sjekket at den har nett. Hvis den ikke har nett, så kan feilen være: DNS, GW, eller blokkering fra ISA server. Ville startet med å sjekke at den bruker seg selv som DNS oppslag og at den har rett GW.

 

Hvis dette er rett, så ville jeg forsøkt å sette en DNS server utenfor nettet på en maskin som står bak 2003 serveren og sett om du fikk nett på den da, ville også satt GW manuelt, slik at jeg var 100% sikker på at det ikke var feil i DHCP scopet ditt som gjør at du ikke får nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...