Gå til innhold

Bildedatabase. Hvordan lar det seg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har sniffet litt på tanken tidligere om å lage en privat database med lokale bilder(fra hjembygda) og egen slekt.

Lurer på om hvordan dette kan gjøres? For å kunne opprette database med lokale bilder fra arrangementer, kultur, natur osv. trenger jeg jo hjelp fra andre fotografer. Tenker da å opprette en slags avtale om hvordan vi skal gjøre med tanke på opphavsrett? Jeg regner med fotografen har veldig store rettigheter ettersom det er hans egne bilder. Hva om jeg etterhvert kan selge videre bilder til aviser e.l.? Hvordan skal jeg sette opp en avtale som er rettferdig for både meg og fotograf?

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, så tar i mot alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du tar imot alle tips, kan jeg dele med meg min lille "database" av bilder. :p

Laget en relatert løsning til min egen nærmeste slekt.

Samtlige familiemedlemmer som ønsker å delta å dele sine bilder med resten av famileien, anskaffer seg en NAS (Network Access Storage?) med FTP funksjonalitet, dem laster opp sine bilder til denne NAS'en og organiserer bildene som dem selv ønsker.

Så satt jeg opp en server med RAID disker (masse plass oO), hver natt kobler server'n opp til alles NAS (FTP) og henter bilder som er nye. Dermed har vi samla alle's bilder på ett sted, og det fungerer som backup i tilleg. Vi er i prosess av å lage en webside som bare er tilgjengelig for familiemedlemmer som ønsker å delta, der man kan lage album. osv..

Dette er visst nokk ikke hva du er ute etter spesifikt, men den tekniske delen hvordan bildene samles kanske kan gji ideer til evt bedre løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...