TalionisRex Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Mainsheep: tiden der du måtte arbeide for å få bra utstyr er over. Istede for å raide 3 ganger i uka for å få den hjelmen så kan du bare farme HC og kjøpe en bedre med emblems. Det kreves med andre ord ikke noe annet en fritid, å måtte faktisk jobbe for noe er uaktuelt. Mens du før måtte kjøre gjennom andre raid for å få bra nok utstyr til det vanskligste raidet så kan du nå bare farme HC noen uker og problemet er løst, gud forby at en må faktisk jobbe litt for utstyret..." jeg vil ha det NÅ!" Så neste gang du ser en car som har sykt rått utstyr så kan du vel vite at den karen ikke nødvendigvis er god, men bare har mye fritid... Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Strengt tatt så er er begynnelsen starten på slutten... Men tror nok spillet kommer og være veldig populært i mange år fremover. Det er nok Blizzards neste MMO som kommer til og bli neste slager regner jeg med. Lenke til kommentar
-DiroleX- Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Antall spillere vil øke kolosalt da Cataclysm kommer i August. Gamle wowspillere som har tatt pause, vil nok prøve ut Cataclysm og kanskje fortsette. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg tror et av spillene som vil gi en liten støkk i spillerbasen til WoW er Star Wars spillet til Bioware. Det ser veldig lovende ut, og jeg er en av de som kommer til å teste det. Og jeg håper inderlig på at det blir en suksess. Lenke til kommentar
Joananas Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Forøvring, hvordan er 11.5 til 12 mill en nedgang?Og at 70% av trial-kontoene ikke kommer seg forbi 10% beviser hva? Artikkelforfatter klarer ikke å vise oss at dette er særegent for WoW, eller at eller at denne prosentene er høyere eller lavere enn tidligere. Det som er bemerkelsesverdig her er at mens Mike Morhaime går ut med 11,5 millioner, sier Vivendi at spillet har 12 millioner abonnenter et par måneder etterpå. Etter et år gikk Morhaime nok en gang ut med tallet 11,5 millioner. Det er nærliggende å anta at Vivendi rundet tallet opp betraktelig fordi det ser penere ut på pressemeldingen deres. Topic: Tror du trekker konklusjoner på litt tynt grunnlag. Antall spillere har ikke gått ned mange prosent, og det er som sagt et ukjent antall goldfarmer-kontoer. Kanskje markedet er mettet for øyeblikket? Når det er sagt, så blir vel kanskje Cataclysm den siste utvidelsespakka? Hvis jeg ikke husker helt feil, så jobber de med et nytt mmorpg. Personlig tror jeg at det nye MMOet blir annonsert på Blizzcon i august, men WoW får ihvertfall en tilleggspakke til, Emerald Dream antageligvis. Men dette blir jo utelukkende spekulasjoner. "Mike Morhaime melder samtidig om at 70 prosent av spillerne som tar i bruk en prøvekonto ikke kommer seg forbi nivå 10. Når dette kun tar et par timer og maksnivået er på 80 indikerer jo dette at spillerne ikke blir særlig lenge i Azeroth."Ehm, javel..? 1-10 er ganske raskt ja... Men det betyr jo ikke at alle andre leveler er like raske. Det påstår ikke artikkelen heller, det er nettopp det at de ikke kommer seg forbi lvl 10 engang som er merkelig, i og med at dette tar såpass kort tid. Denne "artikkelen" hadde vært helt grei hvis ikke det var for den veldig lite gjennomtenkte siste linjen. Uten f.eks. en statistikk over hvor stor del av rekrutteringen til spillet som til enhver tid kommer gjennom trial accounts, blir det veldig tabloid å trekke slutningen at "nå dør WoW!!!!1". Ellers kan det jo være verdt å merke seg at antallet spillere alltid synker når en expansion har vært ute i rundt et år, for så å hoppe markant opp igjen ved neste. Forskjellen fra før til nå er at det - i tillegg til de som spiller fast og gjerne tar forlengede pauser i påvente av neste expansion - alltid har vært en jevn tilstrømning av nye spillere hele tiden. Den strømmen ser nå ut til å stoppe, uten at det egentlig er kjempesjokkerende. Til tross for at WoW flyttet grensen langt framover, har det alltid og vil det alltid være et tak når det gjelder hvor mange man kan lokke til MMO-sjangeren. 11-12 millioner i WoW pluss de som spiller en av alle de andre titlene i det langt på vei mettede MMO-markedet er åpenbart dagens tak. Formodentlig øker taket igjen når Bioware får ut ToR. Litt mer tankevirksomhet og analyse før dere publiserer, så unngår dere kanskje å gå GameReactor i næringen når det gjelder redaksjonelt stoff av TTT-typen (trøtt, tabloid, tankeløst). For det første så er det ingen som roper ”nå dør WoW!!!!1”, det vi gjør er å påpeke at spillet ikke lenger ser en økning i abonnenter. Som vi alle vet vil WoW ”dø” når det ikke er noen abonnenter igjen, og siden den stødige økningen vi har sett siden 2005 nå har stoppet så betyr dette faktisk at det begynner å gå dårligere. Du skriver at antall spillere øker ved expansion-slipp og igjen synker når en expansion når 1 år, men Mike Morhaime selv sier at antall abonnenter ikke økte etter Wrath of the Lich King, i utgangen av 2008. Jeg tror vi alle kan være enige om at WoW gjør en eksepsjonell jobb i å i det hele tatt oppnå 11,5 millioner abonnenter, men at økningen nå har stoppet kan man ikke nekte for. Lenke til kommentar
Schjellin Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Tvilsomt, men kan bety at en nedgangsperiode er igang. For min sin del "døde" wow da en hver idiot med for mye fritid kunne skaffe seg superutstyr ved å farme HC, og at folk kan skifte "side" og rase som en tulling er ingenting stabilt lengere. Den tiden der vi så opp til raiderne er over, og det samme er selve sjela i gamet, synd, men sånn er det. Sjela pve er borte, men det er noe som heter pvp også. Jeg som mange andre, spiller WoW kun for arena. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 For det første så er det ingen som roper ”nå dør WoW!!!!1”, det vi gjør er å påpeke at spillet ikke lenger ser en økning i abonnenter. Som vi alle vet vil WoW ”dø” når det ikke er noen abonnenter igjen, og siden den stødige økningen vi har sett siden 2005 nå har stoppet så betyr dette faktisk at det begynner å gå dårligere. I de aller, aller fleste tilfeller dør ikke spill fordi de går tom for abonnerende kunder - de dør fordi utviklere og utgivere stenger serverne og avslutter all support. Det er bare å se på gamle nisjetitler som Ultima og EverQuest; uansett hvor langt borte fra mediebildet de er, finnes det en kjerne av spillere som fortsetter (tilsynelatende) i det uendelige. Når spillerbasen til WoW er ti ganger så stor som det noen av disse hadde i sine glansdager, virker det ikke særlig sannsynlig at WoW kommer til å dø av spillertørke, selv om den eventyrlige vekstkurven de har hatt til nå slakker av. Det som sannsynligvis kommer til å skje lenge før WoW "dør", er at Blizzard annonserer og lanserer det neste MMO-et sitt (ny, hittil ukjent IP), og så - etter hvert som bemanningen rundt WoW trappes ned - gir spillerne forskjellige insentiver for å bytte til det nye MMO-et. Til tross for at WoW dominerer MMO-markedet, er det fremdeles bare Blizzards pilotprosjekt innen sjangeren. Du skriver at antall spillere øker ved expansion-slipp og igjen synker når en expansion når 1 år, men Mike Morhaime selv sier at antall abonnenter ikke økte etter Wrath of the Lich King, i utgangen av 2008. Da kan vi vel anta at taket på 11-12 millioner allerede var nådd. Jeg tror vi alle kan være enige om at WoW gjør en eksepsjonell jobb i å i det hele tatt oppnå 11,5 millioner abonnenter, men at økningen nå har stoppet kan man ikke nekte for. Nei, men den enkle observasjonen er ingen god grunn til å lire av seg tabloide uttalelser av sorten "Er dette begynnelsen på slutten!?". Lenke til kommentar
Joananas Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 I de aller, aller fleste tilfeller dør ikke spill fordi de går tom for abonnerende kunder - de dør fordi utviklere og utgivere stenger serverne og avslutter all support. Det er bare å se på gamle nisjetitler som Ultima og EverQuest; uansett hvor langt borte fra mediebildet de er, finnes det en kjerne av spillere som fortsetter (tilsynelatende) i det uendelige. Når spillerbasen til WoW er ti ganger så stor som det noen av disse hadde i sine glansdager, virker det ikke særlig sannsynlig at WoW kommer til å dø av spillertørke, selv om den eventyrlige vekstkurven de har hatt til nå slakker av.Det som sannsynligvis kommer til å skje lenge før WoW "dør", er at Blizzard annonserer og lanserer det neste MMO-et sitt (ny, hittil ukjent IP), og så - etter hvert som bemanningen rundt WoW trappes ned - gir spillerne forskjellige insentiver for å bytte til det nye MMO-et. Til tross for at WoW dominerer MMO-markedet, er det fremdeles bare Blizzards pilotprosjekt innen sjangeren. Nå mente jeg ikke at WoW kom til å (eventuelt) dø ut som en direkte følge av at det bokstavelig talt hadde 0 abonnenter igjen, men når abonnenttallet blir lavt forsvinner også server og support, som du skriver her. Du skriver at antall spillere øker ved expansion-slipp og igjen synker når en expansion når 1 år, men Mike Morhaime selv sier at antall abonnenter ikke økte etter Wrath of the Lich King, i utgangen av 2008. Da kan vi vel anta at taket på 11-12 millioner allerede var nådd. Hvis taket er nådd er det unektelig en negativ ting for Blizzard, fra et økonomisk ståsted. Jeg tror vi alle kan være enige om at WoW gjør en eksepsjonell jobb i å i det hele tatt oppnå 11,5 millioner abonnenter, men at økningen nå har stoppet kan man ikke nekte for. Nei, men den enkle observasjonen er ingen god grunn til å lire av seg tabloide uttalelser av sorten "Er dette begynnelsen på slutten!?". Spørsmålet stilt på slutten er for å legge opp til diskusjon (og hey, det fungerte jo ganske godt!). Lenke til kommentar
MrBubbles Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Er en grense for hva Blizzard kan gjøre for å gjøre det enklere for at folk ikke skal dra. Før var det stort å få ridedyr på lvl 40. For å unngå at du utålmodige skal stikke så har de ridedyr på 20...lattlig. Jeg fikk min første toon til 40, første jeg gjorde var å skaffe en hest. Dagen etter innførte de hest på lvl 20. Lenke til kommentar
brainsare Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Jepp. Ser fra innsiden av andre gratis-MMO'er at dette definitivt stemmer. Har aldri sett så mange WoW-sluttere som nå i det siste. Spesielt i Allods Online, hvor kanskje 90% av closed beta-spillerne kommer rett fra WoW. Endelig går det opp for verden at WoW ikke lenger er det beste MMORPG-spillet. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Jepp. Ser fra innsiden av andre gratis-MMO'er at dette definitivt stemmer. http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence Lenke til kommentar
-kai- Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Synes Blizzard burde fornye karakterbyggeren. Kjipt at alle ser helt like ut. WoW med en karakterbygger ala Dragon Age ville være herlig. Hadde i alle fall økt min interesse om karakteren man bygget fikk et helt unikt utseende. Lenke til kommentar
Flacid Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 for meg slutta egentlig wow ved 2,0. spilte litt i tbc men ble rett og slett lei. starta på igjen med wotlk men spillet var ikke lenger skill basert, det var tidsbasert. spiller nå stort sett FP shooter spill.. får se om jeg titter innom ved cataclystm. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Tviler sterkt på at det blir noe nedgang det vil nok bare flate seg ut jeg tror WOW har brukt mye av potensialet i brukermassen, sorry å måtte si det men Wow gir et stempel som litt "spillnerd", og tror det ikke er så stor potensiel brukermasse igjen, jeg kan aldri tenke meg å spille MMO tar alt for lang tid suger rett og slett tiden ut av livet ditt. Sjekke auction sjekke ditt ta et level her ta et quest der etc. Selvsagt vil det gå opp og de tvil gå ned folk kommer og folk går, men det er nok ikke en stor brukermasse igjen som kan bli brukt Lenke til kommentar
Nacky Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Tror nok vi kan se langt etter i det hele tatt starten på slutten av World of Warcraft. Om det i det hele tatt skal bli en konkurrent som danker ut WoW, blir det nok et av Blizzards egne prosjekter. Når titler som Lord of the Rings online, Star Trek Online og etter hvert et Star Wars online ikke klarer å blåse WoW av tronen, ser jeg ikke at det skal forandre seg stort inntil Blizzard slipper en tittel som World of Starcraft eller Diablo.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 (endret) Jeg vil tro WoWs størrelse er selvforsterkende. Jo flere spillere, jo mer tiltrekkes. Wow er også blitt benchmarken for kvalitet og gjennomførelse av MMOer nettopp fordi så mange har hatt erfaring med det. Litt av grunnen til at nye MMOer bomber, tror jeg, er at utviklerene fremdeles tror det er greit å lansere ett halvferdig spill og så bygge på videre, slik det var i den spede MMO barndommen. Ja det er urettferdig å sammenligne med WoW som har hatt 5 års modningstid, men det er det som er realiteten. Kundebasen forventer mer fra MMOer i dag enn for 5 år siden. Markedet har modnet seg enormt og gått fra å være ett nisjemarked til å bli mainstream. 11 mill wow spillere understreker det. Og mainstream er mindre villig til å finne seg i å vente på forbedringer på samme måte som entusiastene var/er - og også entusiastene er "lært opp" til å forvente mer i dag. Spillerbasen vil nok ta seg opp igjen etter Cataclysm, men så tipper jeg den vil jevne seg ut igjen. En reduksjon fra 11 til 10,5 millioner spillere. Det er ingen fiasko uansett hvordan man vrir og vender på det. Selv håper jeg at WoW gradvis svinner hen. Vi trenger noe nytt nå. Endret 13. februar 2010 av MrLee Lenke til kommentar
Shar Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 definitivt ikke slutten på denne storheten hvertfall Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) WOW ser ennå dumt ut ser jeg. Endret 15. februar 2010 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 WOW ser ennå dumt ut ser jeg.? Hva er det som ser dumt ut med WOW? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 WoW mer eller mindre sluttet når de lanserte TBC har spilt til WoTLK, cleared alle raids opp til ulduar, sluttet å spille før den instancen kom ut likte vanilla wow my bedre enn noen expansions var en utfordring å spille i vanilla, med TBC så var ikke epics, epic lengre spillet blir jo bare lettere og lettere Vanilla: 1 lvl 60, IKKE full epic (spilt siden beta) TBC: 7 lvl 70, 4 med FULL epic WoTLK: 9 lvl 80, 6 med FULL epic vanilla varte lengre enn noen av de expansionsa der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg