Gå til innhold

Kan et flyr full av pasasjerer gjøre dette?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en rar drøm i natt! Jeg sto på terassen, og så ut mot himmelen! den var veldig grått vær. plutselig ser jeg fly, litt vel stort i synet mitt...

 

og det gjør følgende:

 

post-209700-1265944461_thumb.png

 

Plutselig er jeg så klart inn i flyet! Og når flyet går rett opp HYLER alle!! Også hører jeg motoren blir slått av! WOOOOHHMMM...................

Også daler vi ned, det kilte villt i magen.

Så plutselig hører vi motorene starter igjen og går for full peiser! Det var dødsfett! Også var vi på vei videre til ett eller annet land... og kapteinen lo i høytalleren.

 

Kan et passasjerfly gjøre dette?

Jeg følte drømmen var så absurd virkelig.. at det gikk til kvelden før jeg innså... at dette måtte være en drøm! Fordi jeg trodde i noen timer at jeg hadde vært med på dette.

Yes! takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dette hadde ikke vært mulig. Ingen passasjerfly har nok motorkraft til å løfte seg selv kun på motorene. Mister de farten forover, så styrter de.

 

Det finnes et par spesielle jagerfly som kan starte og lande vertikalt, VTOL-fly, som også kunne utført den øvelsen du beskrev, men de har kun 1 passasjersete. Dessuten kan enkelte trikkfly utføre noe lignende, men de kan kun fly videre hvis de i fallet klarer å få flynesa til å peke nedover, slik at de gjennomretter vingenes løftekraft før motoren restartes.

 

Vanlige passasjerfly er dømt til å styrte hvis de stiger for bratt, for da mister de fart, noe som igjen gjør at vingene mister løft og styring, dette kalles stalling. Da stopper flyet i lufta og glir bakover og nedover. Og da er det bare å vente på krasjen med bakken, uansett hvor mye motorkraft flygerne kompenserer med.

 

Dette har skjedd hvis flyet steg for bratt når det tok av fra flyplassen. Da har bensintankene vært fulle og alle ombord har dødd enten av krasjen med bakken eller bensinbrannen etterpå. Stalling er alle flygeres verste mareritt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(flight)

 

Så du bør være glad for at opplevelsen kun var en drøm.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Nei, dette hadde ikke vært mulig. Ingen passasjerfly har nok motorkraft til å løfte seg selv kun på motorene. Mister de farten forover, så styrter de.

 

Det finnes et par spesielle jagerfly som kan starte og lande vertikalt, VTOL-fly, som også kunne utført den øvelsen du beskrev, men de har kun 1 passasjersete. Dessuten kan enkelte trikkfly utføre noe lignende, men de kan kun fly videre hvis de i fallet klarer å få flynesa til å peke nedover, slik at de gjennomretter vingenes løftekraft før motoren restartes.

 

Vanlige passasjerfly er dømt til å styrte hvis de stiger for bratt, for da mister de fart, noe som igjen gjør at vingene mister løft og styring, dette kalles stalling. Da stopper flyet i lufta og glir bakover og nedover. Og da er det bare å vente på krasjen med bakken, uansett hvor mye motorkraft flygerne kompenserer med.

 

Dette har skjedd hvis flyet steg for bratt når det tok av fra flyplassen. Da har bensintankene vært fulle og alle ombord har dødd enten av krasjen med bakken eller bensinbrannen etterpå. Stalling er alle flygeres verste mareritt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(flight)

 

Så du bør være glad for at opplevelsen kun var en drøm.

Dette er da mulig?

Finnes et selskap som har spesialisert seg på å la menneket oppløse vektløs tilstand uten å være i verdensrommet, selskapet heter Zero-G Experience. De benytter seg av Boeing 727, som er et helt vanlig fly. Det eneste som skiller dette flyet fra andre boeing fly er at det er strippet for innmat som stoler og annet unødvendig. For at pasasjerne skal få oppleve vektløs tilstand, utfører pilotene noen spesielle manøvre som kalles for parabolas, dette er: flyet stiger først stiger som normalt til en høyde på ca. 7000 meter for så å sette nesen til værs igjen og stige 45 grader. Når flyet har nådd en høyde på ca. 11.000 meter, senkes nesen i samme vinkel i en parabel, ved disse manøvrene vil pasasjerne oppleve vektløs tilstand...

 

Jeg hadde ikke sagt nei takk til å være med på dette,måtte vært en fantastisk opplevelse. Virket iallefall som Mythbuster duoen koste seg når de prøvde ut en myte i vektløs tilstand i en Boeing 727.

 

For mer informasjon om dette: http://www.dinside.no/834250/vektlos-i-spesialbygd-fly

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
Nei, dette hadde ikke vært mulig. Ingen passasjerfly har nok motorkraft til å løfte seg selv kun på motorene. Mister de farten forover, så styrter de.

 

Det finnes et par spesielle jagerfly som kan starte og lande vertikalt, VTOL-fly, som også kunne utført den øvelsen du beskrev, men de har kun 1 passasjersete. Dessuten kan enkelte trikkfly utføre noe lignende, men de kan kun fly videre hvis de i fallet klarer å få flynesa til å peke nedover, slik at de gjennomretter vingenes løftekraft før motoren restartes.

 

Vanlige passasjerfly er dømt til å styrte hvis de stiger for bratt, for da mister de fart, noe som igjen gjør at vingene mister løft og styring, dette kalles stalling. Da stopper flyet i lufta og glir bakover og nedover. Og da er det bare å vente på krasjen med bakken, uansett hvor mye motorkraft flygerne kompenserer med.

 

Dette har skjedd hvis flyet steg for bratt når det tok av fra flyplassen. Da har bensintankene vært fulle og alle ombord har dødd enten av krasjen med bakken eller bensinbrannen etterpå. Stalling er alle flygeres verste mareritt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(flight)

 

Så du bør være glad for at opplevelsen kun var en drøm.

Dette er da mulig?

Finnes et selskap som har spesialisert seg på å la menneket oppløse vektløs tilstand uten å være i verdensrommet, selskapet heter Zero-G Experience. De benytter seg av Boeing 727, som er et helt vanlig fly. Det eneste som skiller dette flyet fra andre boeing fly er at det er strippet for innmat som stoler og annet unødvendig. For at pasasjerne skal få oppleve vektløs tilstand, utfører pilotene noen spesielle manøvre som kalles for parabolas, dette er: flyet stiger først stiger som normalt til en høyde på ca. 7000 meter for så å sette nesen til værs igjen og stige 45 grader. Når flyet har nådd en høyde på ca. 11.000 meter, senkes nesen i samme vinkel i en parabel, ved disse manøvrene vil pasasjerne oppleve vektløs tilstand...

 

Jeg hadde ikke sagt nei takk til å være med på dette,måtte vært en fantastisk opplevelse. Virket iallefall som Mythbuster duoen koste seg når de prøvde ut en myte i vektløs tilstand i en Boeing 727.

 

For mer informasjon om dette: http://www.dinside.no/834250/vektlos-i-spesialbygd-fly

Det er ikke det trådstarter spør om, flyet kan ikke sette nesa oppover for og stoppe i lufta, for deretter bruke motorene for og komme i fart igjen. i din beskrivelse har flyet fart forover.

Endret av Fiskebollebiff
Lenke til kommentar

Parabelflyvninger på norsk (parabolic flights på engelsk) foregår ikke ved stalling, men ved å la fly i en parabelbane. Flyet har hele tiden fart forover slik at vingene gir løft, motorene blir ikke slått av engang. Denne typen flyvninger er utført helt siden 1959. Flyvingene kalles også Vomit Comet (oppkastkomet) fordi enkelte blir kvalme første gangen de opplever vektløshet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Parabolic_fli...ht_environments

Lenke til kommentar

Så oppsummert: Det trådstarter spør om er altså helt komplett umulig å utføre med den type fly. De eneste flytyper som kan være i nærheten av å kunne gjøre slike manøvre må være kampfly. Disse har datamaskiner som stabiliserer flyet og samtidig meget stor skyvekraft fra motorene. Uten dataassistanse hadde disse maskinene vært umulig å fly. :

 

Og som dere ser er dette langt fra det som trådstarter tenker på. Tross alt... Det nærmeste jeg tror vi kan komme en slik tenkt situasjon :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Nei, dette hadde ikke vært mulig. Ingen passasjerfly har nok motorkraft til å løfte seg selv kun på motorene. Mister de farten forover, så styrter de.

 

Det finnes et par spesielle jagerfly som kan starte og lande vertikalt, VTOL-fly, som også kunne utført den øvelsen du beskrev, men de har kun 1 passasjersete. Dessuten kan enkelte trikkfly utføre noe lignende, men de kan kun fly videre hvis de i fallet klarer å få flynesa til å peke nedover, slik at de gjennomretter vingenes løftekraft før motoren restartes.

 

Vanlige passasjerfly er dømt til å styrte hvis de stiger for bratt, for da mister de fart, noe som igjen gjør at vingene mister løft og styring, dette kalles stalling. Da stopper flyet i lufta og glir bakover og nedover. Og da er det bare å vente på krasjen med bakken, uansett hvor mye motorkraft flygerne kompenserer med.

 

Dette har skjedd hvis flyet steg for bratt når det tok av fra flyplassen. Da har bensintankene vært fulle og alle ombord har dødd enten av krasjen med bakken eller bensinbrannen etterpå. Stalling er alle flygeres verste mareritt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(flight)

 

Så du bør være glad for at opplevelsen kun var en drøm.

Kan legge til at det er kun enkelte fly med såkallt T- vinger, dvs passasjerfly og lignende med vingen et stykke bak på flyet som har dette problemet. Problemet er at når flyet er i den såkallte "deep stallen" så passerer det lite luft over klaffene på vingene så piloten har ingen mulighet til å rette dette opp.

 

På de aller fleste vanlige fly og alle mindre privatfly så tipper bare nesa forover ved stall og man flyr nesten rett nedover. Da kan man bare dra spaken bakover så er problemet løst og det er en helt trygg øvelse sålenge man gjør det i god høyde over bakken. Har gjordt det selv i et lite fly ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...