lovingJesusMyFriend Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg hadde en rar drøm i natt! Jeg sto på terassen, og så ut mot himmelen! den var veldig grått vær. plutselig ser jeg fly, litt vel stort i synet mitt... og det gjør følgende: Plutselig er jeg så klart inn i flyet! Og når flyet går rett opp HYLER alle!! Også hører jeg motoren blir slått av! WOOOOHHMMM................... Også daler vi ned, det kilte villt i magen. Så plutselig hører vi motorene starter igjen og går for full peiser! Det var dødsfett! Også var vi på vei videre til ett eller annet land... og kapteinen lo i høytalleren. Kan et passasjerfly gjøre dette? Jeg følte drømmen var så absurd virkelig.. at det gikk til kvelden før jeg innså... at dette måtte være en drøm! Fordi jeg trodde i noen timer at jeg hadde vært med på dette. Yes! takk Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Med en erfaren pilot vil jeg si at dette er mulig. Tror passasjerene vil oppleve vektløshet når flyet begynner å falle. Lenke til kommentar
lovingJesusMyFriend Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg glemte å nevne hvor forferdelig redd jeg også var om noen ikke hadde belte på seg i drømmen. Jeg syntes kapteinen var 100 % urimelig! Noen kunne skada seg forferdelig!!! Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg glemte å nevne hvor forferdelig redd jeg også var om noen ikke hadde belte på seg i drømmen. Jeg syntes kapteinen var 100 % urimelig! Noen kunne skada seg forferdelig!!! Hva har det med saken og gjøre egentlig..........tror det er sengetid for deg nå, så kanskje du drømmer litt mere om flyet. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Nei, dette hadde ikke vært mulig. Ingen passasjerfly har nok motorkraft til å løfte seg selv kun på motorene. Mister de farten forover, så styrter de. Det finnes et par spesielle jagerfly som kan starte og lande vertikalt, VTOL-fly, som også kunne utført den øvelsen du beskrev, men de har kun 1 passasjersete. Dessuten kan enkelte trikkfly utføre noe lignende, men de kan kun fly videre hvis de i fallet klarer å få flynesa til å peke nedover, slik at de gjennomretter vingenes løftekraft før motoren restartes. Vanlige passasjerfly er dømt til å styrte hvis de stiger for bratt, for da mister de fart, noe som igjen gjør at vingene mister løft og styring, dette kalles stalling. Da stopper flyet i lufta og glir bakover og nedover. Og da er det bare å vente på krasjen med bakken, uansett hvor mye motorkraft flygerne kompenserer med. Dette har skjedd hvis flyet steg for bratt når det tok av fra flyplassen. Da har bensintankene vært fulle og alle ombord har dødd enten av krasjen med bakken eller bensinbrannen etterpå. Stalling er alle flygeres verste mareritt. http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(flight) Så du bør være glad for at opplevelsen kun var en drøm. Endret 12. februar 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Dette er nok desverre umulig, men det hadde værrt fett da Lenke til kommentar
lovingJesusMyFriend Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Jaja, det var litt for absurd Takk! Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Nei, dette hadde ikke vært mulig. Ingen passasjerfly har nok motorkraft til å løfte seg selv kun på motorene. Mister de farten forover, så styrter de. Det finnes et par spesielle jagerfly som kan starte og lande vertikalt, VTOL-fly, som også kunne utført den øvelsen du beskrev, men de har kun 1 passasjersete. Dessuten kan enkelte trikkfly utføre noe lignende, men de kan kun fly videre hvis de i fallet klarer å få flynesa til å peke nedover, slik at de gjennomretter vingenes løftekraft før motoren restartes. Vanlige passasjerfly er dømt til å styrte hvis de stiger for bratt, for da mister de fart, noe som igjen gjør at vingene mister løft og styring, dette kalles stalling. Da stopper flyet i lufta og glir bakover og nedover. Og da er det bare å vente på krasjen med bakken, uansett hvor mye motorkraft flygerne kompenserer med. Dette har skjedd hvis flyet steg for bratt når det tok av fra flyplassen. Da har bensintankene vært fulle og alle ombord har dødd enten av krasjen med bakken eller bensinbrannen etterpå. Stalling er alle flygeres verste mareritt. http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(flight) Så du bør være glad for at opplevelsen kun var en drøm. Dette er da mulig? Finnes et selskap som har spesialisert seg på å la menneket oppløse vektløs tilstand uten å være i verdensrommet, selskapet heter Zero-G Experience. De benytter seg av Boeing 727, som er et helt vanlig fly. Det eneste som skiller dette flyet fra andre boeing fly er at det er strippet for innmat som stoler og annet unødvendig. For at pasasjerne skal få oppleve vektløs tilstand, utfører pilotene noen spesielle manøvre som kalles for parabolas, dette er: flyet stiger først stiger som normalt til en høyde på ca. 7000 meter for så å sette nesen til værs igjen og stige 45 grader. Når flyet har nådd en høyde på ca. 11.000 meter, senkes nesen i samme vinkel i en parabel, ved disse manøvrene vil pasasjerne oppleve vektløs tilstand... Jeg hadde ikke sagt nei takk til å være med på dette,måtte vært en fantastisk opplevelse. Virket iallefall som Mythbuster duoen koste seg når de prøvde ut en myte i vektløs tilstand i en Boeing 727. For mer informasjon om dette: http://www.dinside.no/834250/vektlos-i-spesialbygd-fly Endret 12. februar 2010 av 13375k1133z Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Nei, dette hadde ikke vært mulig. Ingen passasjerfly har nok motorkraft til å løfte seg selv kun på motorene. Mister de farten forover, så styrter de. Det finnes et par spesielle jagerfly som kan starte og lande vertikalt, VTOL-fly, som også kunne utført den øvelsen du beskrev, men de har kun 1 passasjersete. Dessuten kan enkelte trikkfly utføre noe lignende, men de kan kun fly videre hvis de i fallet klarer å få flynesa til å peke nedover, slik at de gjennomretter vingenes løftekraft før motoren restartes. Vanlige passasjerfly er dømt til å styrte hvis de stiger for bratt, for da mister de fart, noe som igjen gjør at vingene mister løft og styring, dette kalles stalling. Da stopper flyet i lufta og glir bakover og nedover. Og da er det bare å vente på krasjen med bakken, uansett hvor mye motorkraft flygerne kompenserer med. Dette har skjedd hvis flyet steg for bratt når det tok av fra flyplassen. Da har bensintankene vært fulle og alle ombord har dødd enten av krasjen med bakken eller bensinbrannen etterpå. Stalling er alle flygeres verste mareritt. http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(flight) Så du bør være glad for at opplevelsen kun var en drøm. Dette er da mulig? Finnes et selskap som har spesialisert seg på å la menneket oppløse vektløs tilstand uten å være i verdensrommet, selskapet heter Zero-G Experience. De benytter seg av Boeing 727, som er et helt vanlig fly. Det eneste som skiller dette flyet fra andre boeing fly er at det er strippet for innmat som stoler og annet unødvendig. For at pasasjerne skal få oppleve vektløs tilstand, utfører pilotene noen spesielle manøvre som kalles for parabolas, dette er: flyet stiger først stiger som normalt til en høyde på ca. 7000 meter for så å sette nesen til værs igjen og stige 45 grader. Når flyet har nådd en høyde på ca. 11.000 meter, senkes nesen i samme vinkel i en parabel, ved disse manøvrene vil pasasjerne oppleve vektløs tilstand... Jeg hadde ikke sagt nei takk til å være med på dette,måtte vært en fantastisk opplevelse. Virket iallefall som Mythbuster duoen koste seg når de prøvde ut en myte i vektløs tilstand i en Boeing 727. For mer informasjon om dette: http://www.dinside.no/834250/vektlos-i-spesialbygd-fly Det er ikke det trådstarter spør om, flyet kan ikke sette nesa oppover for og stoppe i lufta, for deretter bruke motorene for og komme i fart igjen. i din beskrivelse har flyet fart forover. Endret 12. februar 2010 av Fiskebollebiff Lenke til kommentar
Largie Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Tror nok ikke den manøveren går... Men det er jo piloter som har tatt loop med 707 da Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Parabelflyvninger på norsk (parabolic flights på engelsk) foregår ikke ved stalling, men ved å la fly i en parabelbane. Flyet har hele tiden fart forover slik at vingene gir løft, motorene blir ikke slått av engang. Denne typen flyvninger er utført helt siden 1959. Flyvingene kalles også Vomit Comet (oppkastkomet) fordi enkelte blir kvalme første gangen de opplever vektløshet. http://en.wikipedia.org/wiki/Parabolic_fli...ht_environments Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Så oppsummert: Det trådstarter spør om er altså helt komplett umulig å utføre med den type fly. De eneste flytyper som kan være i nærheten av å kunne gjøre slike manøvre må være kampfly. Disse har datamaskiner som stabiliserer flyet og samtidig meget stor skyvekraft fra motorene. Uten dataassistanse hadde disse maskinene vært umulig å fly. : Og som dere ser er dette langt fra det som trådstarter tenker på. Tross alt... Det nærmeste jeg tror vi kan komme en slik tenkt situasjon Endret 12. februar 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Nei, dette hadde ikke vært mulig. Ingen passasjerfly har nok motorkraft til å løfte seg selv kun på motorene. Mister de farten forover, så styrter de. Det finnes et par spesielle jagerfly som kan starte og lande vertikalt, VTOL-fly, som også kunne utført den øvelsen du beskrev, men de har kun 1 passasjersete. Dessuten kan enkelte trikkfly utføre noe lignende, men de kan kun fly videre hvis de i fallet klarer å få flynesa til å peke nedover, slik at de gjennomretter vingenes løftekraft før motoren restartes. Vanlige passasjerfly er dømt til å styrte hvis de stiger for bratt, for da mister de fart, noe som igjen gjør at vingene mister løft og styring, dette kalles stalling. Da stopper flyet i lufta og glir bakover og nedover. Og da er det bare å vente på krasjen med bakken, uansett hvor mye motorkraft flygerne kompenserer med. Dette har skjedd hvis flyet steg for bratt når det tok av fra flyplassen. Da har bensintankene vært fulle og alle ombord har dødd enten av krasjen med bakken eller bensinbrannen etterpå. Stalling er alle flygeres verste mareritt. http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(flight) Så du bør være glad for at opplevelsen kun var en drøm. Kan legge til at det er kun enkelte fly med såkallt T- vinger, dvs passasjerfly og lignende med vingen et stykke bak på flyet som har dette problemet. Problemet er at når flyet er i den såkallte "deep stallen" så passerer det lite luft over klaffene på vingene så piloten har ingen mulighet til å rette dette opp. På de aller fleste vanlige fly og alle mindre privatfly så tipper bare nesa forover ved stall og man flyr nesten rett nedover. Da kan man bare dra spaken bakover så er problemet løst og det er en helt trygg øvelse sålenge man gjør det i god høyde over bakken. Har gjordt det selv i et lite fly . Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Kan et passasjerfly gjøre dette?Jeg følte drømmen var så absurd virkelig.. at det gikk til kvelden før jeg innså... at dette måtte være en drøm! Fordi jeg trodde i noen timer at jeg hadde vært med på dette. Yes! takk Dette er kanskje litt off topic, men slike drømmer kalles lucide drømmer. Lenke til kommentar
Autzen Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 ^ Vel, det er ikke akkurat en lucid drøm. I en lucid drøm er man helt bevisst over at man er i en drøm. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Kjøp X-plane, lag deg et passasjerfly med latterlig høy motorkraft, og øv! Endret 16. februar 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå