rublings Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Tenkte jeg skulle legge ut en liten prosjekttråd om bilen min. Tar det fra begynnelsen. Det hele begynte med at jeg satt og surfet på finn.no på gøy, slik som alle bil-interesserte gjør Kom over denne bilen, og fikk til en prøvetur samme dag. Var ikke på utkikk etter ny bil, alt skjedde helt spontant. Ble forelsket når jeg kjørte for første gang. Bilen er ikke ekstremt rask, men den har et veldig bra skyv og sparker godt fra seg. Vurderte bilen mens jeg var på feire, og da jeg kom hjem fikk jeg prutet den ned noen lapper, og plutselig var jeg eier av min andre Mazda. Skal nevnes at jeg ikke hadde fylt 18 når jeg kjøpte bilen, så bilen har stått fram til rett før jul da jeg fikk lappen. Bilen ble vel kjøpt i oktober. Er en 93-modell Mazda 626 2.5 V6, svart med manuell. Bilen har gått ca 205.000km, og er ganske sliten. Bilen har vært i en kollisjon, og som dere ser har forrige eier fått på et panser i feil farge, "feil" grill og en ulakkert frontfanger uten V6-listene. Det er også en del skavanker på resten av bilen, men det har jeg tenkt å ta etterhvert. Disse bilene har bra med utstyr. A/C, cruise-controll, elektriske seter, 4x el. vinduer, el. speil, soltak for å nevne noe. Har også handlet inn en delebil med "ny" front. Sist søndag, 07.02, byttet jeg og damen om fronten fra delebilen. Tok en god del timer og det var bra kaldt, men det var verdt det. Her er noen bilder: Som dere ser er ikke bilen helt strøken Dette er ikke akkurat noe vakkert syn: Hovedgrunnen til kjøpet: Litt interiørbilder: Litt motor: Sommerskoene. Dette er 17", satser på 18" til sommeren om pengene strekker til: Lykkelig eier etter første turen i V6 etter lappen: Så hopper jeg til bytting av front og panser: Panser av: Damen fikk utdelt verdens største kjeledress for formålet. Her er vi kommet litt lengre med demonteringen: Og så var alt av: Effectiv og bimmeren hans holdt oss med selskap: Et par litt dårlige bilder av den nymonterte fronten: Kommer bedre bilder når jeg får tid og dagslys. Ellers kan jeg nevne at jeg kaliperen h.f. henger noe for j**lig. Felgen blir glovarm. Så i den forbindelse har jeg handlet inn litt bremsedeler og skal se om jeg får smurt opp igjen kaliperen. Hvis ikke må jeg plukke fra delebilen. Her er noen bilder av bremsedelene + noe ekstra godsaker jeg kjøpte på biltema: Gode sprayer er godt å ha. "Bremsespray", rustløser og bremse"gugge" Handlet også inn to støttebukker. Har 2 fra før av, men nå kan jeg få bilen helt opp. Handlet også stempelpresse til kaliperen: Har helt sikkert glemt masse da jeg er litt trøtt nå, men legger inn et utbedret førstepost med framtidige planer ol. i morgen. I mellomtiden hadde det vært flott med litt respons og konstruktiv kritikk Endret 29. april 2011 av rublings Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 At noen faktisk ønsker å ha to Mazdaer i garasjen når en av de ikke er en MX-5 er en ting, men at du faktisk klarer å lure med deg dama ut for å skru bil - ja, det er intet mindre enn imponerende! Men, V6-utgaven er spennende. Sjelden nok den, og den har nok skikkelig fin kjørekomfort (motoren, ja). Slike biler fortjener en mest mulig original fremtoning, mener jeg. Og interiøret i disse 626-ene er overraskende moderne for å være en tidlig 90-talls japsebil. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Nå skal faktisk 323fen selges da. Dette var en bil jeg kjøpte for å ha noe å øvelseskjøre i da jeg fylte 16. Lure å lure Hvis hun vet hva hun skal gjøre så koser hun seg. Mx-5 kunne jeg forsåvidt ha tenkt meg, men den blir litt liten, evt jeg blir litt for stor. V6 er litt spennende og sjelden ja. Ikke mange som vet at disse bilene ble levert med V6. Motoren drar bra på alle turtall, men den drar skikkelig til i det øvre turtallsområdet. Angående hva som skal gjøres så blir det ikke noe jalla-styling. Her skal de orginale V6-skjørtene beholdes, samt litt senk, 18" felger, og kanskje remus eller annet eksosanlegg. Lyst på litt kvassere lyd. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 MX-5 er egentlig den eneste Mazdaen jeg har sansen for, og at jeg faktisk liker den til tross for sine åpenbare feil er ganske sterkt gjort ... Ta vare på V6-eren, uten at jeg vet hva du ga for den, så tror jeg den kan holde seg veldig bra i verdi. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Ai ai Rublings, på tide! Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hehe, ser jeg snek meg inn på bildet med min herlige bmw Kommer sikkert en liten showcase med min bil snart også, må bare få meg til å huske å ta bilder når jeg jobber Syns du snart skal ta å handle inn skikkelig motor jeg! KLZE! forresten når jeg tenker litt på det. Hvorfor har du ikke tenkt på å kjøpe en vanlig 626 4x4 og hive over understellet på din? Hadde jo vært temmelig rått på glatten! Også slipper du den FÆLE understyringen Men good work, må ta oss en helg å jobbe litt snart Ser for meg at jeg må lakkere/rullemale bmwen til våren, da den er litt slitt. Og jeg vet jo at din trenger sårt litt lakk og karroseriarbeid på siden Lenke til kommentar
rublings Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Da har jeg overhalt kaliperen min. Fikk ut stempelet og fyrte på med masse guffe, så nå glir det godt. Sleit litt med å få stempelet inn igjen med en billig stempelpresse fra Biltema, men etter 2 timer med putling gikk det til slutt. Monterte også nye skiver og klosser mens jeg var i gang, og luftet bremsene foran, så nå bremser det godt. Til sommeren blir det også nye kanaler. Kommer på 1500kr i deler for begge kanalene, pluss et par lapper i sveising og montering. Ellers kan jeg nevne at det er noen foringer og bærearmer som må skiftes. Effectiv: Kl-ze kommer hvis motor havarerer. Kommer på ca 10.000kr med frakt fra statene. For de som ikke vet hva en kl-ze motor er så er det kort forklart samme motor som jeg har nå med høyere kompresjon, beregnet for det japanske markedet. Den leverer 200hk istedenfor 165. Ellers blir det nok ikke understell fra 4x4. Litt for mye ombygging enn det jeg gidder, pluss at jeg ikke trenger 4x4. Til vinter-morro blir det handlet inn en MB 190e til neste vinter Endret 15. februar 2010 av rublings Lenke til kommentar
rublings Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Noen som forresten har forslag til nye sommerfelger? Ser helst at det kommer på under 10.000,- med dekk, noe som vil si at felgene ikke kan koste stort mer enn rundt 1500,- pr stk. Har sett litt på Sharif og Interdekk og har kommer frem til noen favoritter: Alkatec Rosso RR1: Litt usikker på disse, men syns de er utrolig fete. Litt redd for at de ikke vil passe helt inn på bilen, men er som sagt veldig usikker. Mesh II Inox: Ikke de mest spenstige felgene, litt mer usikker på disse. Inter Action S121 Jet Disse er litt mer uvanlig igjen. Også litt usikker angående disse. Sharif sin side er nede for øyeblikket, men skal oppdatere med fler felger når siden er ordentlig oppegående. Hva syns dere? Hvilken tror dere hadde passet best? Vær så snill og kom med fler felger der ute, så vanvittig mye å velge mellom. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 (endret) nr 2 var glatt finest Endret 19. februar 2010 av Effectiv Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Til din bil så tror jeg at jeg må si meg enig med effectiv her. Nr2 uten tvil! Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Selv om jeg tror den typen felg med svart senter hadde vært enda råere Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Selv om jeg tror den typen felg med svart senter hadde vært enda råere Altså alla det Sharif har med andre ord? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Har litt lyst på Lm Replika i, og de er jo sykt billige hos sharif også, men lurer litt på farge og slik. Tenker også litt på at de ser mindre ut enn de egentlig er, og har vel en liten felg-kant elsker inni meg i tillegg. Liker også Ace Fond veldig godt, men er også usikker på hvordan de vil bli seende ut på bilen. Syns også Koya Magic er pene felger, men er redd det kan bli litt kjedelig: Ace Tyson er også tøffe felger med god kant, men kjedelig? Vet ikke helt: Veldig vanskelig dette her Luksus problemer er fortsatt problemer Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Jeg falt for Koya Magic felgene Lenke til kommentar
rublings Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Da fikk V6en litt kjærlighet på onsdag. Nye plugger, olje, filter, luftfilter, plugger og gir-olje. Fikk seg også en velfortjent vask. Var en helgetur til Eidfjord sist helg. Ikke veldig langt, ca 2,5t hver vei. Bilen fungerte knirkefritt, på tross av sliten vannpumpe og en haug med slitne foringer i for- og bakstilling. Har bare en ting og si; For en fantastisk langtursbil! Myk i fjæringen, bunnsterk motor og cruise-control gjør at milene flyr av gårde Har også solgt 323f'en. Fikk 13.000,- med litt sliten clutch, ulyd i forstilling og skade fra påkjørsel + 16.500,- igjen for skaden fra forsikringsselskapet. Nå blir det bare V6 fremover. Har forresten sett litt på dempere/senkefjærer kontra coilovers i det siste og er veldig usikker. Går jeg for Tockio Illumina + senkefjærer så ender jeg opp på rundt 7.000,-. Da kan jeg få D2 coilovers til nesten samme pris. Ellers har varsel-lyset for bremsesystemet kommet tilbake, så da regner jeg med at kaliperen har begynt å henge igjen. Lyst å bare bytte alle 4 mens jeg først er i gang. Mener det enten er nye kalipere bak på delebilen eller bruksbilen. Mener jeg har hørt snakk om det, men husker ikke hvilken det var snakk om. Får vel bare ta meg selv i nakken og sjekke. Kan også nevne at salget av 323fen endte opp med nytt verktøyskap og flust med verktøy. Endte opp på 8000,- for skap og verktøy. Bilder kommer Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 13. mars 2010 Del Skrevet 13. mars 2010 Har du penger til det så ville jeg gått for coilovers, tenk deg den friheten da Lenke til kommentar
rublings Skrevet 24. september 2010 Forfatter Del Skrevet 24. september 2010 Da kommer det endelig en update Har vel glemt å oppdatere her, så har skjedd en del i mellomtiden. Tar likevel bare å limer inn litt fra Mazda-forumet, så blir ikke så veldig omfattende. Mottok coilovers i posten i dag. Fikk tid til å montere de foran, og FY for en forskjell. Foruten om den perfekte lave høyden, så hang den som en klegg på veien. Fant grunnen til at varsellys blinket som bare det. Den nye dynamoen ladet alt for mye, ny er på plass, varsellys borte Har jo også fått på Simons, og det brummer fint. Har ikke fått gjort noe med skaden på venstre bakskjerm, men det tar vi som det kommer. Fylt alle motorfester med sikaflex, utenom det som er dårlig. Det dårlige er det som er bak motoren, og jeg kommer ikke til i garasjen. Har et par bildet etter jeg slengte på coiloversene foran. Før senk: Etter senk: Ikke så veldig mye å gå på, men nok : Nå er det eneste som gjenstår er motorfeste, nye klosser pga skriking og høyre bakskjerm. I morgen blir coiloversene bak satt på. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 20. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2011 En liten vinterupdate: Nye kalipere foran, coilovers montert for noen mnd siden. Må handle inn noen nye motorfester snart... Coiloversene er forøvrig fulle av ulyder, noen som vet om noen som overhaler? Her er noen bilder: Lenke til kommentar
rublings Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Ble til at jeg pusset litt på de gamle 17" felgene. Dekkene holder en sesong til, så da ble de pusset ned og lakket opp igjen for å spare litt penger. Ellers kan det nevnes at det virker som bilen lekker bremsevæske igjen. Sinnsykt irriterende, men noe MÅ det jo være hele tiden. Coiloversene er et kapittel i seg selv. Ulyder kommer og går, og de bør vel egentlig overhales snarest, evt. hives på dynga. Har skiftet bakre motorfestet (veldig mye mer jobb enn jeg trodde), og takk og lov for det. Å si at det sang på siste verset ville vært en underdrivelse. Nå kan det virke som jeg må bytte et par til, men det ble mye bedre iallefall. Slenger inn noen bilder jeg tok i sted etter hjulskift: Bilen har fortsatt en skade v.b. men regner med dette blir tatt i sommer: Lenke til kommentar
rublings Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Da ble det nye D2-coilovers på meg, da jeg fikk de til en veldig bra pris. Ingen av senkesettene jeg så på var lav nok uansett så Her er iallefall noen bilder av bilen med nye coilovers. Andre bilen på bildet er en kamerat sin Galant 2.4 Gdi: Hva syns folket? Alltid kjekt med tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå