Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase 94' Mazda 626 2.5 V6


rublings

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge ut en liten prosjekttråd om bilen min. Tar det fra begynnelsen.

 

Det hele begynte med at jeg satt og surfet på finn.no på gøy, slik som alle bil-interesserte gjør :) Kom over denne bilen, og fikk til en prøvetur samme dag. Var ikke på utkikk etter ny bil, alt skjedde helt spontant. Ble forelsket når jeg kjørte for første gang. Bilen er ikke ekstremt rask, men den har et veldig bra skyv og sparker godt fra seg.

Vurderte bilen mens jeg var på feire, og da jeg kom hjem fikk jeg prutet den ned noen lapper, og plutselig var jeg eier av min andre Mazda. Skal nevnes at jeg ikke hadde fylt 18 når jeg kjøpte bilen, så bilen har stått fram til rett før jul da jeg fikk lappen. Bilen ble vel kjøpt i oktober.

 

Er en 93-modell Mazda 626 2.5 V6, svart med manuell. Bilen har gått ca 205.000km, og er ganske sliten. Bilen har vært i en kollisjon, og som dere ser har forrige eier fått på et panser i feil farge, "feil" grill og en ulakkert frontfanger uten V6-listene. Det er også en del skavanker på resten av bilen, men det har jeg tenkt å ta etterhvert.

Disse bilene har bra med utstyr. A/C, cruise-controll, elektriske seter, 4x el. vinduer, el. speil, soltak for å nevne noe.

 

Har også handlet inn en delebil med "ny" front.

 

Sist søndag, 07.02, byttet jeg og damen om fronten fra delebilen. Tok en god del timer og det var bra kaldt, men det var verdt det.

 

Her er noen bilder:

Som dere ser er ikke bilen helt strøken

post-115792-1265930607_thumb.jpg

 

Dette er ikke akkurat noe vakkert syn:

post-115792-1265930658_thumb.jpg

 

Hovedgrunnen til kjøpet:

post-115792-1265930728_thumb.jpg

 

Litt interiørbilder:

post-115792-1265930765_thumb.jpg

post-115792-1265930805_thumb.jpg

post-115792-1265930842_thumb.jpg

post-115792-1265930871_thumb.jpg

 

Litt motor:

post-115792-1265930932_thumb.jpg

 

Sommerskoene. Dette er 17", satser på 18" til sommeren om pengene strekker til:

post-115792-1265930971_thumb.jpg

 

Lykkelig eier etter første turen i V6 etter lappen:

post-115792-1265931048_thumb.jpg

 

Så hopper jeg til bytting av front og panser:

 

Panser av:

post-115792-1265931102_thumb.jpg

 

Damen fikk utdelt verdens største kjeledress for formålet. Her er vi kommet litt lengre med demonteringen:

post-115792-1265931187_thumb.jpg

 

Og så var alt av:

post-115792-1265931259_thumb.jpg

 

Effectiv og bimmeren hans holdt oss med selskap:

post-115792-1265931364_thumb.jpg

 

Et par litt dårlige bilder av den nymonterte fronten:

post-115792-1265931681_thumb.jpg

post-115792-1265931757_thumb.jpg

 

Kommer bedre bilder når jeg får tid og dagslys.

 

Ellers kan jeg nevne at jeg kaliperen h.f. henger noe for j**lig. Felgen blir glovarm. Så i den forbindelse har jeg handlet inn litt bremsedeler og skal se om jeg får smurt opp igjen kaliperen. Hvis ikke må jeg plukke fra delebilen.

Her er noen bilder av bremsedelene + noe ekstra godsaker jeg kjøpte på biltema:

post-115792-1265931941_thumb.jpg

 

Gode sprayer er godt å ha. "Bremsespray", rustløser og bremse"gugge" :D

post-115792-1265932007_thumb.jpg

 

Handlet også inn to støttebukker. Har 2 fra før av, men nå kan jeg få bilen helt opp. Handlet også stempelpresse til kaliperen:

post-115792-1265932049_thumb.jpg

 

 

Har helt sikkert glemt masse da jeg er litt trøtt nå, men legger inn et utbedret førstepost med framtidige planer ol. i morgen.

I mellomtiden hadde det vært flott med litt respons og konstruktiv kritikk :)

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At noen faktisk ønsker å ha to Mazdaer i garasjen når en av de ikke er en MX-5 er en ting, men at du faktisk klarer å lure med deg dama ut for å skru bil - ja, det er intet mindre enn imponerende!

 

Men, V6-utgaven er spennende. Sjelden nok den, og den har nok skikkelig fin kjørekomfort (motoren, ja). Slike biler fortjener en mest mulig original fremtoning, mener jeg. Og interiøret i disse 626-ene er overraskende moderne for å være en tidlig 90-talls japsebil. :)

Lenke til kommentar

Nå skal faktisk 323fen selges da. Dette var en bil jeg kjøpte for å ha noe å øvelseskjøre i da jeg fylte 16.

Lure å lure :p Hvis hun vet hva hun skal gjøre så koser hun seg.

Mx-5 kunne jeg forsåvidt ha tenkt meg, men den blir litt liten, evt jeg blir litt for stor. V6 er litt spennende og sjelden ja. Ikke mange som vet at disse bilene ble levert med V6. Motoren drar bra på alle turtall, men den drar skikkelig til i det øvre turtallsområdet.

Angående hva som skal gjøres så blir det ikke noe jalla-styling. Her skal de orginale V6-skjørtene beholdes, samt litt senk, 18" felger, og kanskje remus eller annet eksosanlegg. Lyst på litt kvassere lyd.

Lenke til kommentar

Hehe, ser jeg snek meg inn på bildet med min herlige bmw ;) Kommer sikkert en liten showcase med min bil snart også, må bare få meg til å huske å ta bilder når jeg jobber :roll:

Syns du snart skal ta å handle inn skikkelig motor jeg! KLZE!

forresten når jeg tenker litt på det. Hvorfor har du ikke tenkt på å kjøpe en vanlig 626 4x4 og hive over understellet på din? :D Hadde jo vært temmelig rått på glatten! :D Også slipper du den FÆLE understyringen :roll:

Men good work, må ta oss en helg å jobbe litt snart :D Ser for meg at jeg må lakkere/rullemale bmwen til våren, da den er litt slitt. Og jeg vet jo at din trenger sårt litt lakk og karroseriarbeid på siden :roll:

Lenke til kommentar

Da har jeg overhalt kaliperen min. Fikk ut stempelet og fyrte på med masse guffe, så nå glir det godt. Sleit litt med å få stempelet inn igjen med en billig stempelpresse fra Biltema, men etter 2 timer med putling gikk det til slutt.

Monterte også nye skiver og klosser mens jeg var i gang, og luftet bremsene foran, så nå bremser det godt.

Til sommeren blir det også nye kanaler. Kommer på 1500kr i deler for begge kanalene, pluss et par lapper i sveising og montering.

Ellers kan jeg nevne at det er noen foringer og bærearmer som må skiftes.

 

Effectiv:

Kl-ze kommer hvis motor havarerer. Kommer på ca 10.000kr med frakt fra statene. For de som ikke vet hva en kl-ze motor er så er det kort forklart samme motor som jeg har nå med høyere kompresjon, beregnet for det japanske markedet. Den leverer 200hk istedenfor 165.

 

Ellers blir det nok ikke understell fra 4x4. Litt for mye ombygging enn det jeg gidder, pluss at jeg ikke trenger 4x4. Til vinter-morro blir det handlet inn en MB 190e til neste vinter ;)

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Noen som forresten har forslag til nye sommerfelger? Ser helst at det kommer på under 10.000,- med dekk, noe som vil si at felgene ikke kan koste stort mer enn rundt 1500,- pr stk.

 

Har sett litt på Sharif og Interdekk og har kommer frem til noen favoritter:

 

Alkatec Rosso RR1:

fetch_image.php?wheel_large=007.jpg

 

Litt usikker på disse, men syns de er utrolig fete. Litt redd for at de ikke vil passe helt inn på bilen, men er som sagt veldig usikker.

 

Mesh II Inox:

fetch_image.php?wheel_large=088.jpg

 

Ikke de mest spenstige felgene, litt mer usikker på disse.

 

Inter Action S121 Jet

fetch_image.php?wheel_large=101.jpg

 

Disse er litt mer uvanlig igjen. Også litt usikker angående disse.

 

Sharif sin side er nede for øyeblikket, men skal oppdatere med fler felger når siden er ordentlig oppegående.

 

Hva syns dere? Hvilken tror dere hadde passet best? Vær så snill og kom med fler felger der ute, så vanvittig mye å velge mellom.

Lenke til kommentar

Har litt lyst på Lm Replika i, og de er jo sykt billige hos sharif også, men lurer litt på farge og slik. Tenker også litt på at de ser mindre ut enn de egentlig er, og har vel en liten felg-kant elsker inni meg i tillegg.

 

Liker også Ace Fond veldig godt, men er også usikker på hvordan de vil bli seende ut på bilen.

ace_fond__hog.jpg

 

 

Syns også Koya Magic er pene felger, men er redd det kan bli litt kjedelig:

koya_magic__hog.jpg

 

Ace Tyson er også tøffe felger med god kant, men kjedelig? Vet ikke helt:

ace_tysonblack__hog.jpg

 

Veldig vanskelig dette her :cry: Luksus problemer er fortsatt problemer :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da fikk V6en litt kjærlighet på onsdag. Nye plugger, olje, filter, luftfilter, plugger og gir-olje. Fikk seg også en velfortjent vask.

 

Var en helgetur til Eidfjord sist helg. Ikke veldig langt, ca 2,5t hver vei. Bilen fungerte knirkefritt, på tross av sliten vannpumpe og en haug med slitne foringer i for- og bakstilling.

Har bare en ting og si; For en fantastisk langtursbil! Myk i fjæringen, bunnsterk motor og cruise-control gjør at milene flyr av gårde

 

Har også solgt 323f'en. Fikk 13.000,- med litt sliten clutch, ulyd i forstilling og skade fra påkjørsel + 16.500,- igjen for skaden fra forsikringsselskapet.

Nå blir det bare V6 fremover. :thumbup:

 

Har forresten sett litt på dempere/senkefjærer kontra coilovers i det siste og er veldig usikker.

Går jeg for Tockio Illumina + senkefjærer så ender jeg opp på rundt 7.000,-. Da kan jeg få D2 coilovers til nesten samme pris.

 

Ellers har varsel-lyset for bremsesystemet kommet tilbake, så da regner jeg med at kaliperen har begynt å henge igjen. Lyst å bare bytte alle 4 mens jeg først er i gang.

Mener det enten er nye kalipere bak på delebilen eller bruksbilen. Mener jeg har hørt snakk om det, men husker ikke hvilken det var snakk om. Får vel bare ta meg selv i nakken og sjekke. :whistle:

 

Kan også nevne at salget av 323fen endte opp med nytt verktøyskap og flust med verktøy. Endte opp på 8000,- for skap og verktøy. Bilder kommer

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Da kommer det endelig en update :D Har vel glemt å oppdatere her, så har skjedd en del i mellomtiden. Tar likevel bare å limer inn litt fra Mazda-forumet, så blir ikke så veldig omfattende.

 

Mottok coilovers i posten i dag. Fikk tid til å montere de foran, og FY for en forskjell. Foruten om den perfekte lave høyden, så hang den som en klegg på veien.

 

Fant grunnen til at varsellys blinket som bare det. Den nye dynamoen ladet alt for mye, ny er på plass, varsellys borte

 

Har jo også fått på Simons, og det brummer fint.

 

Har ikke fått gjort noe med skaden på venstre bakskjerm, men det tar vi som det kommer.

 

Fylt alle motorfester med sikaflex, utenom det som er dårlig. Det dårlige er det som er bak motoren, og jeg kommer ikke til i garasjen.

 

Har et par bildet etter jeg slengte på coiloversene foran.

Før senk:

post-115792-1285362828,5272_thumb.jpg

 

Etter senk:

post-115792-1285362851,4167_thumb.jpg

 

Ikke så veldig mye å gå på, men nok :D :

post-115792-1285362883,9705_thumb.jpg

 

Nå er det eneste som gjenstår er motorfeste, nye klosser pga skriking og høyre bakskjerm.

 

I morgen blir coiloversene bak satt på.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Ble til at jeg pusset litt på de gamle 17" felgene. Dekkene holder en sesong til, så da ble de pusset ned og lakket opp igjen for å spare litt penger.

 

Ellers kan det nevnes at det virker som bilen lekker bremsevæske igjen. Sinnsykt irriterende, men noe MÅ det jo være hele tiden.

Coiloversene er et kapittel i seg selv. Ulyder kommer og går, og de bør vel egentlig overhales snarest, evt. hives på dynga.

 

Har skiftet bakre motorfestet (veldig mye mer jobb enn jeg trodde), og takk og lov for det. Å si at det sang på siste verset ville vært en underdrivelse. Nå kan det virke som jeg må bytte et par til, men det ble mye bedre iallefall.

 

Slenger inn noen bilder jeg tok i sted etter hjulskift:

IMG_180650.jpg

IMG_179950.jpg

IMG_178950.jpg

 

Bilen har fortsatt en skade v.b. men regner med dette blir tatt i sommer:

IMG_179150.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da ble det nye D2-coilovers på meg, da jeg fikk de til en veldig bra pris. Ingen av senkesettene jeg så på var lav nok uansett så :mrgreen:

 

Her er iallefall noen bilder av bilen med nye coilovers. Andre bilen på bildet er en kamerat sin Galant 2.4 Gdi:

 

img1989f.jpg

img1987c.jpg

img1978j.jpg

img1988s.jpg

img1985hf.jpg

img1931xg.jpg

 

Hva syns folket? Alltid kjekt med tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...