Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg angst? Nerver, hva?

Gjest Gjest, 24

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest, 24

Jeg har i alle mine 24 år vært små-engstelig sånn egentlig konstant, bare litt. Mer da jeg var liten selvfølgelig. Mer sjenert kanskje. Da jeg var liten turte jeg ikke å gå inn på butikken f. eks fordi det "var så mye folk der", selv om jeg kommer fra ei bygd med sikkert 20 innbyggere eller noe sånt :p Men det bedret seg hele tiden. På ungdomsskolen klarte jeg meg svært godt, spesielt sosialt og har fortsatt overhodet ingen problemer med det.

Uansett, i dag har ingen problemer sånn sett, god IT-jobb og klarer meg veldig fint sosialt både på jobb og på privat basis. Men det ligger konstant et lite trykk på brystet som jeg ironisk nok har ansett som røyksug i 15 år nå. Men etter å ha sluttet å røyke ved å bruke Champix (suget forsvinner) har jeg merket at dette overhodet ikke var røyksug i heletatt. Men noe helt annet, og jeg vet fortsatt ikke hva det er. Men det er som en slags konstant småfrykt for "et eller annet" som jeg ikke vet. Og rent fysisk kjenner jeg et lite press på brystkassen. Jeg tror ihvertfall jeg kjenner det, étt eller annet er det ihvertfall.

Er dette det samme som angst? Urasjonell frykt? Er det da forskjell mellom angst og det å "ha nerver" ?

Det må kanskje også sies at jeg har problemer med å slappe av. Jeg jobber alltid med et eller annet, på jobb har jeg tusen oppgaver som jeg sliter med å få gjort alle sammen godt nok. Hjemme har jeg musikk som jeg lager og som jeg få til. Jeg har en god del gründer-idéer som jeg jobber med, blant annet et råbra webdesign.

Samtidig som at jeg også sjonglerer alt dette med å holde meg sammen med samboeren min og holde kontakt med familie og venner.

Nå skal det sies at jeg ikke har noen problemer med alt dette, jeg foretrekker å ha noe å gjøre egentlig hele tiden. Og jeg føler ikke at dette plager meg på noe vis, det er bare denne lille konstante effek-følelsen jeg har i meg. Prøver å ikke kjenne på den lissom, men jeg blir ofte påmint om den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en kombinasjon av stress og angst og muligens også muskellatur.

Når man kjører veldig hardt og har mange baller i luften så opplever kroppen å være i høygir, over tid så vil man kunne føle at muskelaturen innsnerver seg og at det blir et press midt i brystkassa og at smertene er diffuse over det hele.

Angst generelt kan oppleves forsåvidt litt forskjellig , men man føler som regel at kroppen er tung , man føler seg litt engstelig (dette kan vel oppleves i brystkassa) , nervøs og vet ikke helt hva som er galt. Har man mye behov for søvn og føler seg sliten så kan vel dette være tegn på at noe ikke er bra.

Uansett så er det lurt å ta kontakt med fastlegen sin når det gjelder smerter i brystkassa for å finne ut av hva det er og for å utelukke eventuelle hjerteproblemer.

Akutte smerter eller utsråling til kjeve, venstre hand, kvalme, svimmelhet , pustenød etc må man derimot kontakte 113 snarest.

Lenke til kommentar

Men jeg har aldri direkte smerter i brystkassa. Det er ikke vondt lissom. Det er mer som å være tørst i brystet, uten å kunne slokke tørsten :) Det var jo dette jeg trodde var røykesuget. Og jeg tror egentlig fortsatt at det er det, men da skjønner jeg ikke hvorfor en sigg forrige helg ikke gjorde utslag. Det gjorde absolutt ingenting med dette presset og jeg ble egentlig bare litt kvalm. Derfor konkluderte jeg med at dette er noe annet som jeg bare må ta hånd om på egenhånd.

Men er det mulig at kroppen sliter uten at man selv merker det? Moren min døde f. eks for fire-fem år siden og jeg fikk lissom aldri bearbeidet det noe særlig føler jeg. Og føler fortsatt egentlig ikke for det. Samtidig som jeg har alt arbeidet osv. Av og til blir det litt for mye, men jeg klarer meg lissom fint.

Men to ganger har jeg opplevd på jobb at hodet ble helt som bomull. Fikk prikking i venstre arm og skikkelig vondt mellom skulderen og hjertet eller noe sånt. Men jeg tror dette kan være inbilning, eller eventuelt kombinasjon av det og noe annet. For en kompis av meg fikk hjerneslag for omtrent ett år siden og jeg er nok også litt redd for å få det.. Miste evnen til å spille gitar, trommer og å synge hadde seriøst tatt knekken på meg tror jeg.

Lenke til kommentar

Må vel også sies at jeg skriver ekstremt mye på jobb! En hel haug med programmering og dokumentasjon på dette. Samtidig har jeg jo blitt veldig rask på tastaturet så fingrene går og går og plutselig har jeg skrevet 10 sider uten å engang tenke. Og jeg vet også at jeg har kjent symptomer på betennelse i armen og kanskje fingrene, såkalt musearm eller tennisalbue. Og jeg har slappet litt av angående det, mulig de to "anfallene" jeg fikk var pga det, who fucking knows? :)

Lenke til kommentar

Jeg trenger også mye søvn forøvrig og føler jeg veldig ofte sliten! :) Kanskje jeg skal ta opp dette med legen neste gang tro. Har lissom aldri tenkt noe særlig på dette.

Lenke til kommentar

Nå var det heller ikke hensikten min å si at det direkte kunne være feks hjerteproblemer, men at det er lurt å få sjekket opp disse smertene , men i og med du selv sier det føles på akkurat den måten du nå beskrev så tror jeg personlig at det sannsynligvis er litt angst / depresjon av en mild form.

Flere ting som tyder på det :

*Behovet for mye søvn.

*At du føler deg urolig, må ha noe å holde på hele tiden med.

*Trykket eller følelsen i brystkassa.

Jeg selv fikk et kraftig Aha opplevelse for 3 år siden som var et såkalt stress / angst anfall , det hadde blitt utløst av at et nært familiemedlem nettop døde og det oppstod mye krangel rundt arven. Ble lagt inn på sykehus over natten med full overvåkning.

Dette var noe som krøp seg inn på meg i underbevistheten og jeg ante ikke i det hele tatt at det var angst , men nå i ettertid så ser jeg jo at jeg hadde utviklet over tid en

urrasjonel angst for å dø.

Lenke til kommentar

Sjukt! Det ligner fælt på det jeg selv har egentlig. Hvordan føltes det ut da? Var det kanskje mer et pang-anfall du fikk tro? Så det på en måte ikke var i tvil at noe var galt?

Lenke til kommentar
Sjukt! Det ligner fælt på det jeg selv har egentlig. Hvordan føltes det ut da? Var det kanskje mer et pang-anfall du fikk tro? Så det på en måte ikke var i tvil at noe var galt?

Man kan si det på en måte , det kom jo gradvis med stadig kraftigere muskelsmerter , men det som utløste angstanfallet var faktisk en senebetennelse i venstre arm på samme tid som brystsmertene kom. Plutselig skalerte det kraftig, pulsen økte, muskelaturen i brystkassen snevret seg sammen og jeg ble både svimmel og urolig. Kom meg selv til legevakten og ble lagt inn øyeblikkelig da sykepleierne og legene var veldig urolig (veldig høy puls da , alle blodprøvene, ekg , stresstest var dog normale).

Bør være glad at dette anfallet ikke påvirket hjertet på noe måte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...