magb Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hei. Har fått oppgaven å finne en stasjonær pc til min far. Den kommer hvedsaklig til å brukes til lette oppgaver som surfing på youtube osv. Hovedkriteriene er derfor: Relativ støysvak Stabil Generelt rask til å utføre små oppaver Ok design Minnekortleser Relativt "lite" kabinett Det store dilemmaet er om jeg skal 1: satse på å bygge den selv, 2: konfigurere på netshop/komplett og la de stå for byggingen, 3: Kjøpe en ferdig pc fra feks Hp. Har ikke bygget pc før så er litt skeptisk til det, da det ikke er mine penger det er snakk om. Sånn generelt sett virker det som man får mer for pengene ved å kjøpe en ferdig pc fra Hp enn om netshop/komplett skal bygge en for meg. Hvilke ulemper bringer en ferdig pc fra hp kontra en bygget av meg selv,netshop eller komplett? Det jeg kan komme på selv er all søppla som følger med og som man ender opp med igjen hvis man feks må legge inn windows på nytt. er vel bedre med en clean windows enn det greiene som følger med Hp? Dette er hp pc'n jeg har sett på: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=578132 Her er et oppsett fra komplett pc bygger: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10161 Forslag og tips mottas med glede Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Denne pluss en ekstern minnekortleser kanskje? Samme spesifikasjoner som HPen bare at HK jeg har valgt har integrert grafikk. Er fort gjort å hive på et HD 5450 dog, så har PCen i oppsettet nøyaktig de samme spesifikasjonene som HPen, bare prisen og kabinettet er mindre. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...A9-0B656AAF4552 Endret 11. februar 2010 av Benny Lenke til kommentar
magb Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Denne pluss en ekstern minnekortleser kanskje? Samme spesifikasjoner som HPen bare at HK jeg har valgt har integrert grafikk. Er fort gjort å hive på et HD 5450 dog, så har PCen i oppsettet nøyaktig de samme spesifikasjonene som HPen, bare prisen og kabinettet er mindre. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...A9-0B656AAF4552 Hei. Takk for raskt svar. Det var jammen billig psu og kabinett Men hvis jeg legger til minnekortleser og windows 7 så blir vel prisen tilnærmet lik den fra hp. Da blir spørsmålet hvilke positive og negative sider hp har vs deler fra komplett. Hp + Bedre design + Slipper å bygge selv - Ikke clean windows? pc fra Komplet - bygge selv - garanti (vet det er på hver enkelt del) + ??? Det er forresten i dybden jeg har litt lite å gå på. Den Bør ikke være dypere enn 42-43cm Edit: Setter pris på om andre har forslag og meninger om dette også Endret 11. februar 2010 av magb Lenke til kommentar
magb Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Ingen som har innspill å komme med? Lenke til kommentar
Venesis Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Selv synes jeg det kabinettet fra Benny var finere enn det fra HP. I tillegg er det betydelig mindre. Anbefaler deg også å bygge PCn selv. Utrolig hvor mye du lærer i den prosessen. Det er heller ikke vankelig. Les bruksanvisningene og let på nettet etter instruksjonsvideoer og lignende. Husker fortsatt da jeg bygde min første PC, den følelsen du opplever første gang du fyrer opp kreasjonen din unner jeg de fleste :-) Lenke til kommentar
magb Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Hehe, skjønner den. Til sommeren skal jeg ha meg ny pc og da blir det nok selvbygg. Men denne gangen kan det virke som jeg går for hp. Sparer jo ikke no særlig på selvbygg. Bare det ikke er noen negative sider med hp som jeg har gått glipp av? Lenke til kommentar
Venesis Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Antakelig ikke, maskinvaremessig er jo oppsettene like. Bare husk å fjerne all HP-dritten som er innstallert sammen med Windows 7 :-) Lenke til kommentar
magb Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Hvordan er det forresten med Garanti/reklamasjonsrett? Hvis jeg bygger selv er det vel 2 år rekalmasjonsrett på komponentene hver for seg? Er det slik at garantien/reklamasjonsretten på en pc fra hp ryker med en gang man åpner sidedøren i kabinetten? Litt upraktisk hvis man ikke engang kan blåse bort litt støv Endret 16. februar 2010 av magb Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 1: Ja. 2: Usikker, men vil tro det. Var uansett slik på vår Acer. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hei og hopp. Snekret sammen et oppsett som kom på omkring 4500 kroner, og har den store fordelen at du får SSD, som gir mye bedre opplevd ytelse under vanlig bruk. https://prisguiden.no/profil/lister/109288 Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Du har 5 års reklamasjonsrett på dei "fleste" pc deler. Angånde garanti fra hp mister du ikkje den med og opne kabinettet. Hei og hopp. Snekret sammen et oppsett som kom på omkring 4500 kroner, og har den store fordelen at du får SSD, som gir mye bedre opplevd ytelse under vanlig bruk. https://prisguiden.no/profil/lister/109288 Ville no anbefalt på det sterkeste og kjøpe hovudkort med USB 3.0, og CD/DVD rom kan vere lurt og ha med. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Ville no anbefalt på det sterkeste og kjøpe hovudkort med USB 3.0, og CD/DVD rom kan vere lurt og ha med. Sant, det. Tenkte ikke på DVD-rom da jeg på en måte har glemt at folk fortsatt bruker det, og gikk litt fort i svingene da jeg skulle velge ut et hovedkort. Oppdaterer listen. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Vill anbefale Gigabyte GA-770TA-UD3 blir 200kr dyrere men han får med USB 3.0 som er på veg innpå markedet spesielt tanke på eksterne hardisker. Endret 17. februar 2010 av Tj-nome Lenke til kommentar
magb Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 Takk for hjelpen alle sammen Lenke til kommentar
janingar Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Ser du har fått veldig mange gode forslag her inne nå. En ting som er verdt å merke seg er at ved selvbygg har du som nevnt fordelen av å kunne åpne og bytte komponenter som du selv ønsker og du kan være sikker på at de følger PC-standard. Mange av produsentene som tilbyr ferdig-PC'er tar gjerne å dropper standardene litt her og der, noe som kan gjøre det kinkig å oppgraderer visse deler senere. Samt at garantien ofte går fløyten når man åpner kabinettet. Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 hva med en slik pc fra dell da? http://www1.euro.dell.com/content/topics/t...;l=no&s=dhs du får jo da ikke gleden med usb3 og selvbygg Lenke til kommentar
magb Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Synes jeg får omtrendt det samme fra Dell som fra Hp Vurderer å la netshop bygge for meg. Dette oppsettet har jeg satt sammen. Noen komentarer til dette oppsettet? Er det noe jeg burde forandret? er egentlig allerede litt over budsjettet men det får gå Er det unødvendig mye penger brukt på hovedkort? Hvilket annet fra Netshop hadde isåfall passet? Er forresten litt opptatt av hdmi utgang. Edit: Hva tror dere om 400w psu? Skal vel holde da jeg ikke trenger skjermkort? Endret 21. februar 2010 av magb Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Du har ikkje intregrert skjermkort på den hovudkort modelen. du må trulig kjøpe eit bilig skjermkort for at den skal kunne vise bilete. Det finnest hovudkort med USB 3.0 og intregret skjermkort som GA-785GMT-USB3 men desverre finner eg den ikkje på det norske markedet. Lenke til kommentar
magb Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Du har ikkje intregrert skjermkort på den hovudkort modelen. du må trulig kjøpe eit bilig skjermkort for at den skal kunne vise bilete. Det finnest hovudkort med USB 3.0 og intregret skjermkort som GA-785GMT-USB3 men desverre finner eg den ikkje på det norske markedet. Oj, det gikk litt fort der ja. Hvilket hovedkort er anbefalt til Atlhon 2 x4 630? Integrert grafikk eller ikke er ikke så nøye så lenge totalprisen (skjermkort+hovedkort) ikke blir for høy. Usb 3.0 er heller ikke så viktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå